پرینت

آفریقا خواستار استفاده از محصولات

on .

به گزارش خبرگزاری - [1]رئیس‌جمهور بیان کرد: «اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا مربوط به اراده دو کشور در توسعه روابط است که به حمدالله این اراده وجود دارد و این نشست نمادی از اراده کشورهای آفریقایی و ایران برای گسترش روابط اقتصادی است.»
دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، صبح دیروز با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، و نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشورهای آفریقایی، ازجمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی، در مرکز همایش‌های اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
رئیس‌جمهور در این همایش نخستین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا را معطوف به اراده دو کشور در توسعه روابط دانست و گفت: «ضرورت دارد که برنامه دقیقی هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به یک‌یک کشورهای آفریقایی با زمانبدی مشخص شود.»
رئیسی دومین گام را شناخت ظرفیت‌های قاره آفریقا و جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: «بعضا برخی فعالان اقتصادی آشنایی کامل با ظرفیت‌های فی مابین ندارند و برگزاری این همایش به شناخت بهتر ظرفیت‌های متقابل کمک شایانی خواهد کرد. به‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های خوبی داشته و می‌توان ایران اسلامی را کشوری پیشرفته و فناور نامید. شناخت پیشرفت‌ها و دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های نوین اهمیت بسیاری دارد.» وی با اشاره به تفاوت نگاه ایران به آفریقا به نسبت کشور‌های غربی ادامه داد: «همکاری با آفریقا مورد تأکید امام خمینی و همچنین مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است. غربی‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند، اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دیدگاه حائز اهمیت است. تاریخ آفریقا نشان‌دهنده این است که بسیاری از کشورهای غربی چگونه ذخایر آفریقا را چپاول کرده‌اند.»شکل‌گیری اقتصاد مکمل در گرو همکاری همه طرف‌هاست
رئیسی با تأکید بر اینکه پیگیری مجدانه برای تحقق اهداف لازم است، افزود: «اگر پیگیری مجدانه صورت نگیرد اهداف فقط روی کاغذ و به‌عنوان آرمان دست‌نیافتنی باقی خواهد ماند. پیشینیان کارهای بسیاری می‌خواستند انجام دهند، اما فرصت‌ها از دست رفت و نشد آنچه باید اتفاق افتد. امیدوارم نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و هم این نشست بتواند اقتصاد مکمل ایران و آفریقا را شکل دهد.»
وی با اشاره به توانمندی‌های ایران در صدور خدمات فنی-مهندسی گفت: «ما توانمندی‌هایی داریم تحت عنوان صدور خدمات فنی و مهندسی. ظرفیت‌هایی نیز در آفریقا وجود دارد که اگر این ظرفیت‌ها به هم ضمیمه شود، اقتصاد مکمل شکل می‌گیرد. شکل‌گیری اقتصاد مکمل در گرو همکاری و فعالیت همه طرف‌هاست و اگر همه دست‌به‌دست هم دهند، این اتفاق خواهد افتاد.» شناخت ظرفیت‌ها و رفع موانع از مسائل مهم بین ایران و آفریقاست
وی با اشاره به شاهکار مهندسان ایرانی در ساخت سد در سریلانکا تأکید کرد: «خدمات فنی و مهندسی در ایران به برکت انقلاب اسلامی، جایگاه قابل‌قبولی دارد که مورد قبول همگان است. تکنولوژی و فناوری‌ای که متخصصان ایرانی در سدی که در کشور سریلانکا ساخته شد به‌کار بردند کم‌نظیر و در بخشی بی‌نظیر بود. امکان ساخت پالایشگاه و نیروگاه از سوی جمهوری اسلامی وجود دارد و می‌توانیم در این زمینه با کشورهای آفریقای همکاری داشته باشیم.»
 رئیسی اراده و شناخت ظرفیت‌ها و رفع موانع پیش رو را از مسائل مهم بین ایران و آفریقا برشمرد و گفت: «رفع مشکل نقل وانتقال مالی و پولی از زیرساخت‌های ضروری است. در قاره آفریقا ارتباط با کشورها نسخه مختص خود را می‌طلبد و باید برنامه‌های متفاوت برای هر کشور و اقلیم داشت‌.»پیگیری مجدانه، شرط موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی است
رئیس‌جمهور در ادامه، پیگیری مجدانه را شرط موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی دانست و گفت: «برای انجام کارها باید هدفگذاری داشته باشیم. کار را باید به‌روز دنبال کرد و این ظرفیت‌ها برای قاره آفریقا و ما مهم است. باید زمانبندی انجام کارها را محدود کنیم. برنامه کار با زمانبندی دقیق انجام شود. پیگیری مجدانه شرط موفقیت در کار اقتصادی است. به همکاران در وزارتخانه‌های مختلف، به‌ویژه وزارت امور خارجه و وزارت صمت، اعلام کرده‌ام که شرط موفقیت در شناخت، انعقاد قرارداد، حل مسائل زیرساختی و دستیابی به اهداف اقتصادی، پیگیری مجدانه موضوع به‌صورت روزانه است.»
  نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، رئیس‌جمهور با کنستانتینو چیونگا، معاون رئیس‌جمهور زیمبابوه، دیدار کرد.
سید ابراهیم رئیسی در این دیدار نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمباوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تأکید کرد.
رئیس‌جمهور نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمباوه، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تأکید کرد.آماده تبادل ظرفیت‌ و توانمندی‌های ایران با آفریقا هستیم
همچنین رئیسی با نخست‌وزیر بورکینافاسو نیز دیدار کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار نیز با تأکید بر اینکه توسعه روابط با قاره آفریقا از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است، گفت: «ایران با توجه به ظرفیت‌های عظیم موجود در قاره آفریقا برای توسعه و پیشرفت، آماده همکاری، تعامل و تبادل این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها با کشورهای آفریقایی، ازجمله بورکینافاسو، است.»
رئیسی توسعه روابط با قاره آفریقا را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: «ایران اسلامی در تعامل با کشورهای آفریقایی منافع متقابل ملت ایران و ملت‌های آفریقایی را دنبال می‌کند.» رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت تسریع در ایجاد سازوکارهای تقویت روابط ایران و بورکینافاسو، ازجمله فعال‌سازی کمیسیون مشترک دو کشور تأکید کرد. 
[2][3]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^ (sahebkhabar.ir)
  3. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2