پرینت

ایران در مسیر اینترنت کوانتومی | این فناوری «لبه تکنولوژی» محسوب می‌شود

on .

ایران در مسیر اینترنت کوانتومی | این فناوری «لبه تکنولوژی» محسوب می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین[1]، این ارتباطات که بیشتر از همیشه براساس انتقال داده‌ها از طریق شبکه‌های رایانه‌ای انجام می‌شود، نیاز به امنیت بالا دارد و صدالبته سرعت بیشتری را هم طلب می‌کند. در پاسخ به این نیازها، ایده ایجاد «اینترنت کوانتومی» مطرح شده است که می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل نوین و قدرتمند برای امنیت و انتقال اطلاعات با سرعت فوق‌العاده باشد.

پروژه پرچم‌دار

سیدمحمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در سخنانی به پروژه‌های پرچم‌دار این ستاد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: «این پروژه‌های پرچم‌دار بر محصولات مورد نیاز گلوگاهی کشور تمرکز دارند. هدف از طرح این پروژه‌ها، حل مشکلات کشور در بحث فناوری است.» ازجمله پروژه‌های پرچم‌داری که کرباسی به آن اشاره کرد، «اینترنت کوانتومی» بود. موضوعی که چند سالی می‌شود، صحبت از آن در محافل مختلف آی‌تی کشور شکل گرفته است.

اصول اولیه

مهم‌ترین اصل «اینترنت کوانتومی» بر پایه پدیده‌ انتقال کوانتومی اطلاعات بنا شده است. در مقابل انتقال کلاسیک داده‌ها که براساس بیت‌های کلاسیک مبتنی بر صفر و یک است، اینترنت کوانتومی از حالت‌های کوانتومی مانند ابر و میله برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. این روش ارتباطات، با امکاناتی مانند ارسال اطلاعات با سرعت نور و امنیت کامل در برابر حملات نظیر کشف و تغییر داده‌ها (eavesdropping) مواجه است.

فناوری‌های اساسی اینترنت کوانتومی

برای پیاده‌سازی «اینترنت کوانتومی»، فناوری‌های جدیدی نیاز است. این مهم شامل انواع مختلفی از کیوبیت‌ها، مخابرات کوانتومی و پروتکل‌های امنیتی کوانتومی می‌شود. به‌عنوان مثال، یکی از رویکردهای معمول برای ایجاد امنیت در اینترنت کوانتومی استفاده از پروتکل بیت کوانتومی (Quantum Key Distribution) است که براساس اصول مکانیک کوانتومی عمل می‌کند.

چالش‌ها و پیشرفت‌های آینده

هر چند اینترنت کوانتومی با وعده‌های بزرگی در زمینه امنیت و سرعت مواجه است، اما هنوز چالش‌هایی درخصوص آن وجود دارد. این شامل مسائلی مانند انتقال اطلاعات در فواصل بلند، استانداردهای یکپارچه‌سازی و توسعه فناوری و هزینه‌های بالای پیاده‌سازی است. با این حال، پیشرفت‌های پژوهشی در این زمینه نشان می‌دهد که اینترنت کوانتومی به مرور زمان می‌تواند به یک واقعیت عملی و گسترده تبدیل شود.

تلفیق با فناوری امروزی

استفاده از اینترنت کوانتومی می‌تواند دنیای ارتباطات امن و سریعی را برای افراد و سازمان‌ها ارائه دهد. با ادغام فناوری‌های کوانتومی با ارتباطات معمولی، ما می‌توانیم به یک زمانی برسیم که امنیت و سرعت داده‌ها دیگر به‌عنوان مانع جلوه نخواهند کرد.

پیشرفت کار

تاکنون هیچ کشوری به اینترنت کوانتومی دست نیافته است؛ اما این پروژه در ۲کشور آمریکا و چین با موفقیت‌هایی روبه‌رو بوده و نتایج خوبی از آن حاصل شده است. این فناوری که در اصل «لبه تکنولوژی» محسوب می‌شود، می‌تواند یک ضرورت در دنیای شلوغ امروزی باشد.

اینفوگرافی

۱.درهم‌تنیدگی کوانتومی پدیده‌ای است که زمانی رخ می‌دهد که ۲یا چند ذره به یکدیگر بپیوندند و سرنوشتی مشابه را به اشتراک بگذارند.

۲.درهم‌تنیدگی کوانتومی می‌تواند برای ساخت کلیدهای رمزگذاری‌شده غیرقابل شکستن مورد استفاده قرار بگیرد.

۳.درهم‌تنیدگی کوانتومی می‌تواند برای توسعه ساخت کانال‌های ارتباطی امن به‌کار گرفته شود.

۴.درهم‌تنیدگی کوانتومی یک کلید مهم برای ساخت اینترنت کوانتومی که به‌مراتب سریع‌تر و بدون‌تأخیرتر از اینترنت‌های سنتی است، محسوب می‌شود.

۵.مفهوم درهم‌تنیدگی کوانتومی اکنون برای ساخت اینترنت کوانتومی مورد استفاده قرار گرفته است.

References

  1. ^همشهری آنلاین (www.hamshahrionline.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2