پرینت

از خاموشی اوکراین در شب کریسمس تا هک سایت های داخلی ایران

on .

تلاش برای برقراری امنیت سایبری در کشورها نه تنها از ضررهای احتمالی جلوگیری می کند بلکه خود منبعی برای درآمدزایی و ایجاد مشاغل جدید می شود.

در گزارش آمده خبرنگار  ؛ از گذشته تا به امروز شنیدن کلمه "قدرت" حس خشونت و اقتدار را در ذهن تداعی میکند همینطور واژه "جنگ" انسان را به یاد توپ و تانک و خون و کشتن می اندازد اما باید گفت خیلی نرم و آهسته مفهوم ها تغییر پیدا کرده اند تا جایی که سودجویان با قدرت نرم دست به جنگی نرم زده اند.

ابزارهای جنگی در این نبرد خیلی سبکتر و کم جاتر از سلاح جنگی و حتی شاید کوچکتر از یک کلت کمری باشند. سوت جنگ نرم زودتر از آن که خود کشورها متوجه آن شوند زده می شود و برنده این نبرد کشوری است که از قبل آمادگی لازم برای مقابله را فراهم کرده باشد.

از خاموشی اوکراین در شب کریسمس تا هک سایت های داخلی ایران

خاموشی شب کریسمس در اوکراین و سرقت اطلاعات 22 میلیون آمریکایی:

شب کریسمس سال 2016  مناطق غربی کشور اوکراین نه تنها پرنورتر نشد بلکه برق سراسری هم قطع شد.  سرویس امنیتی این کشور بعد از این ماجرا، اعلام کرد: نوعی بدافزار در شبکه‌های تأسیسات برق یافت و موجب اختلال و قطعی برق این مناطق شد.

مسئولان اوکراین، این اتفاق را به دلیل حمله‌ی سایبری روسیه دانستند. آن‌ها معتقد بودند این حمله به برخی از شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی برق در اوکراین، صورت گرفته است. مسئولان همچنین بیان کردند: حمله مقارن با زمانی بود که خطوط تلفن نیز در شرکت‌های یادشده، با مشکل مواجه شده و این خطوط، مشغول بودند. 

در مقابل، روسیه نیز گفت: مقامات دولتی اوکراین در تلاش بودند تا برق را در بخش‌های سایبری روسیه، قطع کنند.

سال 2015 هم اطلاعات 22 میلیون نفر از کارمندان، نظامیان و پیمانکاران در ارتباط با دولت فدرال آمریکا به سرقت رفت. همان سال جیمز کومی فرمانده پلیس اف بی آی آمریکا در مصاحبه ای گفت: این یک حفره عظیم اطلاعاتی است و اطلاعات شخصی حساس میلیون ها نفر از پرسنل آمریکا از جمله خود وی به عنوان فرمانده پلیس اف بی آی به سرقت رفته است.

آمریکا دولت چین را مسئول نفوذ و سرقت اطلاعات کارکنان خویش معرفی کرده بود. از آن طرف ماجرا مقامات چین هم هرگونه مداخله در حملات سایبری به دولت آمریکا را رد کردند.

اینها مصداق واقعی اعلان جنگ نه در دنیای واقعی با سلاحهای گرم بلکه با استفاده از چند کد امنیتی در فضای سایبری است.

از خاموشی اوکراین در شب کریسمس تا هک سایت های داخلی ایران
رتبه نگران کننده ایران در برقراری امنیت سایبری:
ایران هم نباید خود را مصون در برابر حملات و تهدیدات سایبری بداند نمونه بارز آن هک های متوالی سایت های ایرانی بود هر چند به ظاهر اتفاق خاصی نیافتاد اما بحث توان مقابله با حملات سایبری امنیت آن کشور را تحت الشعاع قرار می دهد. رتبه 19 ایران در برقراری امنیت سایبری با توجه به رتبه های بالا کشورهای منطقه نظیر عمان باید نگران کننده باشد.
بر اساس گزارش شاخص‌های بین‌المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط اتحادیه جهانی مخابرات –ITU- که از سوی درگاه پایش جامعه اطلاعاتی ایران و نظام پایش شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده تا پایان سال ۲۰۱۴، ایران رتبه نوزده، کشور آمریکا رتبه نخست دنیا و کانادا رتبه دوم را در حوزه امنیت سایبری از آن خود کرده است؛ در این رده‌بندی کشور استرالیا، رتبه نخست آسیا و کشور عمان کشور برتر منطقه خاورمیانه است؛ این دو کشور رتبه سوم را در جدول جهانی امنیت سایبری نیز در اختیار دارند.

در کنفرانس امنیت سایبری امسال، پژوهشگران حوزه امنیت سایبری در میزگردی با عنوان «شبکه تاریک و جاسوسی سایبر» به روند رو به رشد حملات سایبری برخی دولت‌ها به زیرساخت ها و منابع کشورهای دیگر اشاره داشتند و بر لزوم افزایش امنیت سایبری تأکید کردند.

«وینسنت دیاز» پژوهشگر ارشد امنیت کمپانی Kaspersky که در زمینه طراحی آنتی ویروس‌ها در جهان حرفی برای گفتن دارد در این کنفرانس گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان حمله بدافزارها (malware) همچون استاکس نت به اهدافی در کشورهای دیگر رو به افزایش باشد و انتظار داریم که شاهد حملات نامحدود بدافزاری در جهان باشیم هر چند براحتی نمی‌توان مبدأ یا مقصد این حملات را معرفی کرد.
وی در ادامه گفت: هرچند چین با امریکا تفاهم نامه‌ای امضا کرده است که اجازه ندهد از کشورش حملات سایبری به آمریکا انجام شود ولی پیش‌بینی می‌شود هکرهای چینی، کشورهای دیگر را هدف ‌گیرند چرا که به هرحال می‌خواهند به اطلاعات مورد نیاز و ضروری برای پروژه‌های بزرگ و ملی خود از هر نقطه دنیا دست پیدا کنند.

با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از 40 درصد جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند و تعداد کاربران در سال 2015 از مرز 3 میلیارد نفر گذشته است و از سوی دیگر هکرها و مجرمان سایبری نیز نسبت به این ظرفیت بی‌توجه نیستند، بنابراین کشورهای مختلف بیش از پیش به حساسیت امنیت سایبری پی برده‌اند و در چنین کنفرانس هایی حضور می‌یابند تا با آخرین راهکارهای حفاظت از داده‌ها و اطلاعات و نیز حفظ حریم خصوصی شهروندان خود آشنا شوند. این امر نشان می دهد موضوع امنیت سایبری و برقراری آن در حال حاضر تبدیل به یکی از مهمترین اولویت‌های کشورهای مختلف شده است.


از خاموشی اوکراین در شب کریسمس تا هک سایت های داخلی ایران

نتیجه گیری:

تلاش برای حفظ امنیت سایبری علاوه بر کاهش هزینه های ناشی از تخریب های فیزیکی و بعضا حیاتی یک کشور، خود می تواند منبع تولید درآمد و به وجود آوردن دایره شغلی وسیع در آن ها باشد.

گزارشی از سوی نشریه فوربس در اوایل سال جاری نشان می‌دهد که بازار جهانی امنیت سایبری از درآمد 75 میلیارد دلاری در سال 2015 به 170میلیارد دلار تا سال 2020 خواهد رسید.
این طور که پیداست حوزه امنیت سایبری در این معضل همگانی بیکاری، حوزه مناسبی برای شغل‌یابی در آینده‌ای نه چندان دور خواهد بود. به گفته اداره آمار کار در حال حاضر بیش از 209 هزار شغل امنیت سایبری تنها در ایالات متحده بی‌صاحب مانده است و طی پنج سال گذشته، میزان تقاضا برای مشاغل سایبری 74 درصد افزایش داشته است.
آن چه مهم است استفاده از مهندسان جوان و ظرفیت های ایران برای جلوگیری از حملات سایبری و همین طور به وجود آوردن مشاغل در حوزه امنیت سایبری است تا علاوه بر جلوگیری از ضررهای احتمالی بتواند منبع درآمدزایی برای کشور نیز باشد.

ایران از منظر دارا بودن کاربران فضای مجازی ظرفیت خوبی دارد. ضریب نفوذ بیش از 73 درصدی اینترنت در ایران و جمعیت بیش از 37 میلیونی مشترکین اینترنت نشان دهنده اشتیاق افراد برای ورود به دنیای مجازی است و این نشان دهنده اشتیاق کاربران فضای مجازی به تعامل در آن است. این موضوع برای به کار گرفتن نخبه های آی تی در برقراری امنیت سایبری فرصت خوبی است.

انتهای پیام/

از خاموشی اوکراین در شب کریسمس تا هک سایت های داخلی ایران

Authors: http://www.yjc.ir

منبع خبر باشگاه خبرنگاران جوان

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2