پرینت

سیستم عامل لینوکس چیست و چگونه ساخته شد؟

on .

در دنیای وب ما با سیستم عامل های متعددی سر و کار داریم که شاید ندانیم یکی از پرکاربردترین آنها "لینوکس" است.

در گزارش آمده ؛ در 25 اوت سال 1991 " لینوس توروالدز"دانشجوی فنلاندی از دانشگاه " هلسینکی" که نویسنده اصلی هسته لینوکس بود با انتشار پیامی از آماده بکار بودن سیستم عاملی خبر داد.

وی در این پیام آورده بود:

"درود به هر کس که آن بیرون از مینیکس استفاده می‌کند. من هم‌اکنون روی سیستم‌عاملی آزاد برای رایانه‌های AT ۳۸۶(۴۸۶) کار می کنم که قابل انتقال بر روی انواع دیگر رایانه نیست. از ماه آوریل کار را آغاز کرده‌ام و هم‌اکنون این سیستم‌عامل آماده‌است. دوست دارم از دیدگاه دیگران در مورد سیستم‌عاملم با خبر شوم. چه آنان که مینیکس را دوست دارند و چه آنان که دوست ندارند. چرا که سیستم‌عامل من تا حدی شبیه به مینیکس است.  طی چند ماه آینده چیز به‌دردبخوری فراهم خواهم کرد و دوست دارم بدانم مردم بیشتر چه امکاناتی را لازم دارند. به هر پیشنهاد و نظری خوش‌آمد می‌گویم اما قول نمی‌دهم که آن را انجام دهم."


سیستم عامل لینوکس چیست و چگونه ساخته شد؟

این سیستم عامل که تا حدود زیادی شبیه به مینیکس بود، لینوکس نام داشت که بخش عمده آن سازگار با استاندارد پازیکس است و بصورت رایگان، متن باز و آزاد می باشد.. این بدین معنی است که کد منبع آن در اختیار همگان قرار دارد و همه می توانند با ایجاد تغییر در کدهای آن بنا به نوع نیاز خود از آن استفاده کنند. "پنگوئن تاکس"، نشان و نماد شانس هسته لینوکس است.


موارد استفاده از لینوکس

امروزه از سیستم عامل لینوکس در دستگاه های موبایل و فعالیتهای اقتصادی و زیرساخت های شبکه جهانی وب و مراکز داده ها و محاسبات پیشرفته در موارد مختلف استفاده می شود. هر روزه تعداد 850000 گوشی اندرویدی و 30000 گوشی وینفون و 700000 دستگاه تلوزیون با سیستم لینوکس کار می کنند.  8 مورد از 10 مورد فعالیتهای تجاری و مالی با کمک سیسم عامل لینوکس انجام می شود و تعداد 9 دستگاه از 10 دستگاه ابررایانه ها با سیستم لینوکس کار می کنند.


سیستم عامل لینوکس چیست و چگونه ساخته شد؟

از جمله وب سایت های معروف که با سیستم عامل لینوکس کار میکنند می توان به گوگل و توئیتر و فیسبوک و سایت آمازون اشاره کرد.


لینوکس چگونه توسعه پیدا کرد؟

برخلاف دیگر سیستم عامل ها، لینوکس در مشارکت و همکاری با شرکت ها و مارکت ها ساخته شد و توزیع آن توسط افراد، گروههای نه چندان متشکل و سازمان های حرفه ای گوناگون ایجاد شد. لینوکس را به هواپیمایی تشبیه کرده اند که هر قسمت از آن را در جایی ساخته اند. لینوکس در نوع خود یکی از بزرگترین پروژه هایی بود که از سال 2005 میلادی حدود 8000 توسعه دهنده از 800 شرکت در ساخت آن با هم رَقابت و همکاری داشتند. تعداد برنامه نویسانی که بر روی بخش های مختلف سیستم عامل لینوکس کار می کنند به حدود 400 هزار نفر می رسد.


لینوکس چگونه منتشر می شود؟

در هر 2 تا 3 دقیقه یک هسته جدید با قابلیتهای به روزتر و رفع نواقص آن و تایید هسته ارشد توسعه دهنده لینوکس منتشر می شود.  توسعه دهندگان با ایجاد تغییرات در برنامه ها و اضافه کردن، تغییر و گاهی حذف بعضی قسمت ها به رفع نواقص لینوکس به عملکرد بهتر آن کمک می کنند. لینوکس دارای مسئولیتی نامحدود بوده و در هر انتشار خود دارای 10000 برنامه نرم افزاری جدید (PATCHES ) است.

گزارش از حسین فلاحی

انتهای پیام/

سیستم عامل لینوکس چیست و چگونه ساخته شد؟

Authors: http://www.yjc.ir

منبع خبر باشگاه خبرنگاران جوان

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2