پرینت

عراقچی: ترامپ مجبور خواهد شد با زبان تکریم با مردم ایران صحبت کند

on .

عراقچی: ترامپ مجبور خواهد شد با زبان تکریم با مردم ایران صحبت کند

به گزارش [1] معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران امشب (دوشنبه) دربرنامه تیتر امشب شبکه خبر به تشریح تحولات اخیر بعد از بازگرداندن دور دوم تحریم های آمریکا پرداخت.

سید عباس عراقچی در ابتدا درباره اینکه قدرت نرم و سخت آمریکا در حال زوال است، اظهار داشت: بهترین شاهد آن همین روزها اتفاق می افتد برخوردی که آمریکا با برجام و تحریم های ایران انجام می دهند نشانه بسیار خوبی از افول قدرت آمریکا  و شکست هیمنه آمریکاست. شاید بی سابقه باشد که آمریکا تمام تلاش خود را در تحریم ها علیه ایران و از بین بردن برجام همراه خود کنند ولی جامعه بین الملل مقابله کند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران اضافه کرد: دولت فعلی آمریکا شکست سیاسی و اخلاقی را برای آمریکا رقم می زند وقتی آمریکا از برجام خارج شد قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد. تمام تلاششان را کردند برجام را از بین ببرند ولی جامعه جهانی مقاومت کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: سراغ ندارم رئیس جمهور یک کشور در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و همه به او بخندند و مورد تمسخر واقع شود.

سید عباس عراقچی گفت: اینکه اروپایی ها در مقابل تحریم های آمریکا ایستادگی می کنند نشان می دهد هیمنه اقتصادی آمریکا افولش حداقل شروع شده است. اروپایی ها وقتی سازوکار مالی را شروع کردند می خواهند وابستگی اقتصادی خود به آمریکا را از بین ببرند.

وی افزود: اینکه در اروپا دنبال این هستند که در مقابل بانک جهانی، بانک اروپایی را ایجاد کنند یکی از قدم هایی است که اروپایی ها میخواهند بردارند.

 عراقچی گفت: استفاده بیش از حد آمریکا از قدرت اقتصادی خود منجر به ضعیف شدن این قدرت خواهد شد. 

معاون وزیر خارجه به ناکامی های آمریکا در افغانستان و سوریه و در عرصه بین المللی اشاره کرد و افزود: آمریکا هم در توان نظامی و هم در هیمنه سیاسی و اقتدار اقتصادی خود در سراشیبی حرکت می کند.

وی افزود: ترامپ مجبور خواهد شد با زبان تکریم با مردم ایران صحبت کند.

عراقچی ادامه داد: همه متحدان آمریکا الان از برجام حمایت میکنند و تلاش خود را برای حفظ برجام می خواهند به خرج بدهند.

وی درباره اتحادیه اروپا با بیان اینکه مواضع سیاسی اروپا تا الان خوب بوده و نسبت به آمریکا مواضع اروپا جسورانه بوده است، اظهار داشت: اروپایی ها با صراحت در بحث برجام ایستاده اند. اروپا در کنار چین و روسیه اذعان کردند در برجام می مانند و گفتند سازوکار ویژه مالی برای ایران برقرار است که اجازه می دهد دریافت و پرداخت های ایران و اروپا بدون سر و کار داشتن با دلار انجام شود و در مرحله دوم کشورهای غیر اروپایی می توانند به آن ملحق شوند. برخی از کشورها و خریداران نفت ما گفتند منتظرند از این سیستم برای پرداخت های نفت ایران استفاده کنند.

عراقچی گفت که این سازوکار ویژه مالی الان مراحل پایانی را طی می کند مسائل و نکات فنی دارد که باید حل و فصل شود و باید ثبت شود، چندین جلسه کارشناسی با کارشناسان اتحادیه اروپا، سه کشور اروپایی و چین و روسیه برگزار شده و جلسه بعدی ما چهارشنبه با حضور کارشناسان از بانک مرکزی، نفت و ... برگزار می شود.

وی گفت: ممکن است عملیاتی شدن این سازوکار ویژه مالی مدتی طول بکشد.

عراقچی درباره هشت کشوری که از تحریم های آمریکا معاف شدند نیز، افزود: این هشت کشور در این مدت با ما هماهنگی کامل داشتند و ما را در جریان می گذاشتند.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: تصور ترامپ این است که اگر فشار را حداکثر کند ما توافق دیگری را میپذیریم، امید اینکه ایران را با فشار حداکثری ایران را وادار به مذاکره کنند، امیدی واهی است. ما کاملا آمادگی های لازم را پیش بینی کرده بودیم.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران خاطرنشان کرد: اطمینان دارم این مسیر را با قدرت و صلابت پشت سر خواهیم گذاشت و ترامپ و اطرافیانش حتما به این نتیجه می رسند که اشتباه کردند. تحریم هایی که امروز رسما اعلام شده چند ماه است خود را نشان داده است. چون اثرات تحریم ها از قبل شروع شده بود. هیچ چیز جدیدی از امروز به بعد اتفاق نمی افتد.

وی گفت: تحریم های جدید و اسامی جدید که فقط یک شو به نظر می آید حتما اثری نخواهد داشت.

سید عباس عراقچی درباره نقش چین و روسیه نیز اظهار داشت: در دور گذشته تحریم ها قبل از برجام با این دو کشور ارتباطات گسترده داشتیم و به ما خیلی کمک کردند و روابط ما با چین قبل از برجام هیچ وقت قطع نشد و شکوفایی اقتصادی بعد از برجام با این دو کشور ایجاد شد. چین و روسیه اعلام کردند تحریم ها را اجرا نخواهند کرد ممکن است برخی کمپانی های آنها تحفظ داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در تحریم های گذشته چینی ها راه های بانکی خاصی را برای ما باز کردند که این بار احیا خواهد شد با روسیه سازوکار مالی دوجانبه را طراحی می کنیم با هند طراحی کردیم و ما مسیر خود را بلد هستیم. این بار جامعه جهانی به لحاظ اخلاقی و سیاسی پشت سر ایران است.

 معاون وزیر خارجه ادامه داد: ما به لحاظ سیاسی وضع کاملا خوبی را داریم با چیین و روسیه توافقات خوبی را انجام دادیم و سازوکارهای مالی با چین و روسیه در حال طراحی است. با هند هم به همین نحو.

وی گفت: فعالیت های دیپلماتیک ما خیلی شدت گرفته است. نامه محکمی را نمایندگی ما به دبیرکل سازمان ملل نوشت.آقای ظریف در چند روز گذشته گفتگوهای تلفنی متعددی را با موگرینی و وزرای خارجه آلمان، انگلیس و .. .داشت. با چین و روسیه در تماس مکرر هستیم و برنامه های دیپلماتیک در دستورکار است. احتمالا جلسه وزرای خارجه داریم که در حال طراحی است.

2929

References

  1. ^ (www.khabaronline.ir)

Authors: www.khabaronline.ir

منبع خبر خبرآنلاین

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2