پرینت

در باب نامهربانی‌ها با اینترنت اشیا!

on .

در باب نامهربانی‌ها با اینترنت اشیا!

نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان فعال در مؤسسه تحقیقاتی IPSOS Mori نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از کاربران بر این باورند که گجت‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا اطلاعات شخصی و داده‌های خصوصی آنها را جمع‌آوری کرده و تحویل شرکت‌های توسعه دهنده خود می‌دهند. این در حالیست که ۵۵ درصد از آنها عنوان کرده‌اند که به هیچ‌عنوان نمی‌توانند به آنها اعتماد کنند و معتقدند که دستگاه‌های الکترونیکی مذکور امنیت سایبری ضعیفی دارند.

این روزها کارشناسان امنیتی به کشف آسیب‌پذیری و ضعف‌های امنیتی موجود در سخت افزار و نرم افزارهای مختلف می‌پردازند تا به شرکت‌های توسعه دهنده و سازنده مربوطه هشدار دهند که هر چه سریع‌تر مشکلات امنیتی مربوطه را برطرف کرده و خیال کاربران را برای استفاده و بهره‌مندی از دستگاه‌های الکترونیکی و برنامه‌های رایانه‌ای و موبایلی راحت کنند.

به گزارش ایتنا[1] از ایسنا، گجت‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا در سال‌های اخیر برخلاف پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای که داشته، همواره امنیت سایبری ضعیفی داشته و بارها متخصصان فعال در این حوزه در خصوص وضعیت نابسامان امنیت سایبری آنها خطاب به کاربران هشدار داده‌اند و خاطرنشان کرده‌اند که هکرها و مجرمان سایبری به سادگی قادر خواهند بود با استفاده از آسیب پذیری‌های موجود در گجت‌های هوشمند خانگی همچون اسپیکر هوشمند، لامپ و قفل درب هوشمند و غیره نفوذ کرده و کنترل آن را در دست بگیرند.
 

در باب نامهربانی‌ها با اینترنت اشیا!

این نظرسنجی که در میان کاربران شش کشور صورت گرفته است، به وضوح نشان می‌دهد که شرکت‌های سازنده و توسعه دهنده گجت‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) تاکنون موفق نشده‌اند که اعتماد کاربران را به سمت و سوی محصولاتشان جلب کنند و کاربران هم هنوز نتوانسته‌اند برخلاف محبوبیت این دستگاه‌ها، تمایل و علاقه چندان زیادی به آن نشان دهند.

با اینکه در سال‌های اخیر، استقبال بی‌نظیری از سوی کاربران در خصوص خریداری و تهیه گجت‌های هوشمند خانگی که به فناوری اینترنت اشیا تجهیز شده‌اند، اما هنوز نمی‌توان گفت که کاربران همچون سایر دستگاه‌های الکترونیکی خانگی می‌توانند به صحت و امنیت آنها اطمینان کنند. به گونه‌ای که درصد قابل توجهی از آنها در این نظرسنجی‌ها عنوان کرده‌اند که حتی در صورت خریداری گجت ‌های هوشمند خانگی نیز نمی‌توانند به صورت صد درصدی و با اعتماد کامل از آنها استفاده کنند.

چندی پیش بود که اخبار و گزارش‌های متعددی در خصوص آسیب پذیری و ضعف‌های امنیتی موجود در گجت‌های مبتنی بر اینترنت اشیا منتشر شده بود که نشان می‌داد آسیب پذیری پروتکل درگاه P2P در بالغ بر دو میلیون دستگاه‌الکترونیکی و گجت ‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) وجود داشته که به هکرها اجازه نفوذ و دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران را داده و به صورت کلی، حریم خصوصی و اطلاعات شخصی آنها را زیر سوال برده است.

در اخبار دیگری که سال گذشته جنجال برانگیز شد، جاسوسی اسپیکرهای هوشمند و خانگی الکسای آمازون بود که صدای دو نفر از کاربرانش را ضبط کرده و به شخص سومی که یکی از مخاطبان آنها در گوشی هوشمند متصل به آن بوده، فرستاد. رسانه‌ای شدن این خبر دردسر و جنجال‌های فراوانی را برای آمازون به وجود آورد و نام و آوازه این شرکت را به چالش کشاند.
بر اساس گزارشی که هکرنیوز در این خصوص منتشر کرده است، همه این اخبار موجب شده که تاکنون کاربران نتوانند به محصولات هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) اعتماد داشته باشند و از آنها در خانه و محل کار خود با خیال آسوده استفاده کنند.
 

در باب نامهربانی‌ها با اینترنت اشیا!

این روزها گجت‌های هوشمند مختلفی در زمینه‌های گوناگون توسط شرکت و استار تاپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی توسعه یافته و به‌منظور تسهیل کار و فعالیت افراد و کاربران معرفی و به بازارهای جهانی هرچند محدودی، عرضه می‌شوند. اینترنت اشیا به معنی یک شبکه جهانی از اشیا مرتبط متصل است که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهای استانداردشده‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند. این سیستم و شبکه جدید به صورت کنترل از راه دور و هوشمند بوده و در تمامی تجهیزات، وسایل و دستگاه‌های حاضر در خانه و شهرهای هوشمند و توسعه یافته شده قادر است به فعالیت و کنترل بپردازد.

References

  1. ^ایتنا (www.itna.ir)

Authors: www.itna.ir

سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا)

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2