پرینت

تشریح نحوه بررسی طرح فضای مجازی در مجلس

on .

تشریح نحوه بررسی طرح فضای مجازی در مجلس

به گزارش خبرنگار مهر[1]، حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جمع خبرنگاران در تشریح جلسه غیرعلنی امروز مجلس برای بررسی طرح تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی موسوم به طرح صیانت، گفت: هدف از تشکیل جلسه غیرعلنی بیان استدلال موافقان و مخالفان در یک فضای منطقی بود تا تصمیمی حقوقی در این باره گرفته شود.

وی بیان کرد: در ابتدا رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی توضیحاتی را ارائه داد. سپس ۳ نفر موافق و ۳ نفر مخالف صحبت کردند. یعنی کسانی که می‌خواستند این طرح در کمیسیون مشترک به صورت اصل ۸۵ بررسی شود و همچنین متقاضیان برگشت طرح به صحن علنی، هر کدام در مدت ۵ دقیقه صحبت‌هایشان را بیان کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نهایت رأی استمزاجی گرفته شد که بر اساس رأی استمزاجی اکثریت نمایندگان اعلام کردند که این طرح در کمیسیون مشترک طبق اصل ۸۵ بررسی نشود و به صحن علنی مجلس برگردد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی درباره نحوه ادامه بررسی تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی در مجلس، گفت: با توجه به رأی استمزاجی گرفته شده دو نظر از لحاظ حقوقی مطرح است؛ یک نظر می‌گوید کار تمام شده و همین رأی استمزاجی، رأی جلسه علنی تلقی می‌شود. نظر دیگر آن است که بر اساس مواد ۱۶۵ و ۱۶۷ آیین‌نامه داخلی مجلس باید دوباره موضوع بررسی نشدن طرح در کمیسیون مشترک طبق اصل ۸۵ و ارجاع آن به صحن علنی، در جلسه علنی رأی گیری شود. این دو نظر حقوقی به کنکاش حقوقی نیاز دارد و هر نتیجه‌ای حاصل شود، قطعاً نمایندگان در برابر آن تمکین خواهند کرد.

سلیمی ادامه داد: بعد از تصمیم گیری، یک طرحی تهیه می‌شود و کمیسیون مشترک جدید تشکیل خواهد شد که مصوبات آن به عنوان گزارش کمیسیون به صحن علنی آمده و نمایندگان ماده به ماده آن را در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهند داد. قاعده این است که ما یک کمیسیون مشترک جدید تشکیل دهیم. حتماً هم محتوا تغییر می‌کند اما میزان تغییر آن هنوز مشخص نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه نمایندگان اتفاق نظر دارند که فضای مجازی به یک قاعده و قانون احتیاج دارد و فضای مجازی به شکل فعلی رها شده است و به همین دلیل باید آن را قانونمند کرد. قاعده این است که محتوای جدیدی ارائه شود، اگر سایر مراحل پیش رود، محتوای جدید به کمیسیون جدید داده می‌شود. البته این موضوع نافی این نیست که همه مسائل قبلی نافذ نبوده و غیر قابل دفاع است.

References

  1. ^ خبرنگار مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2