پرینت

راههای تقویت دانش‌بنیان‌ها برای تحقق شعار سال

on .

راههای تقویت دانش‌بنیان‌ها برای تحقق شعار سال

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، مجتبی مرادجو با بیان اینکه «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین»، عنوانی است که در آغاز سال ۱۴۰۱ و اولین سال قرن جدید هجری شمسی، از سوی مقام معظم رهبری[2] به عنوان شعار سال و نقشه راه برای اقتصاد کشور تبیین شده است، اظهار داشت: این نامگذاری بارقه‌های امید را در دل فعالان زیست بوم فناوری کشور ایجاد کرده است تا به تبع آن، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکل‌های مردمی و صاحبان ایده، در عرصه اقتصاد و تولید پررنگ‌تر شده و به دانش‌بنیان شدن اقتصاد و افزایش اشتغالزایی نیز منجر شود.

وی گفت: اقتصاد دانش‌بنیان یعنی دخالت دادن علم و فناوری در همه عرصه‌های تولید و با این نگاه، نباید تردید داشت با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه نقش‌آفرینی آن‌ها، می‌توان به اهدافی همچون ایجاد اشتغال با کمک به استارت آپ‌ها، توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و همچنین مقابله با آثار تحریم‌ها دست یافت.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور خاطرنشان کرد: اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان ما به چه حمایت‌هایی نیاز دارند تا نقش‌آفرینی بیشتری در تولید و اشتغال آفرینی داشته باشند، شامل حوزه‌های متعددی است که به ۹ مورد آن اشاره می‌کنم.

وی گفت: اهم این حمایت‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

- لزوم ایجاد تسهیلات ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان

- تعیین مراجع قانونی تخصصی برای رسیدگی به شکایات و مشکلات دانش‌بنیان‌ها

- معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای

- افزایش اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی

- اجازه به مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی برای حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان

- مکلف کردن ادارات، نهادها و سازمان‌ها به خرید محصولات دانش‌بنیان داخلی

- کمک به صادرات محصولات دانش‌بنیان‌ها

- اجازه به شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از دستاوردها، فضاها و امکانات پایگاه‌ها و مراکز علمی

- ایجاد بستر حمایتی مناسبت برای معرفی محصولات شرکت‌های دانش بنیان با طرح‌هایی همچون استفاده از ظرفیت‌های صداوسیما و نمایشگاه‌های بین‌المللی.

نایب رئیسی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اردبیل ادامه داد: با کمی تأمل در می‌یابیم در جامعه جهانی امروز، جز با افزایش علم در حوزه‌های مختلف، امکان پیشرفت و طی کردن مسیر صعودی فراهم نخواهد شد و کشور ما نیز از این قضیه مستثنی نیست. از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی خاص کشور ما، راهی جز تلاش برای پیشرفت همه جانبه و حرکت با تمام توان به سمت اقتصاد قوی دانش‌بنیان نداریم. در این راه، بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه بخش‌ها اعم از بهداشت، آموزش، فرهنگ، اقتصاد و …، یک ضرورت است که می‌تواند ما را هر چه بیشتر، بهتر و سریع‌تر به رشد اقتصادی مورد قبول برساند.

وی گفت: نامگذاری سال ۱۴۰۱ و تاکید رهبر معظم انقلاب بر دانش‌بنیان کردن اقتصاد و تولید نیز، ضرورت توجه به این عرصه را دو چندان می‌کند و امید است دولت و نهادهای ذی‌ربط و تصمیم‌گیر، به صورت جدی پیگیر تحقق آن باشند.

مرادجو اضافه کرد: پیشنهادات مطرح شده، عمده حمایت‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان است که به قوی شدن این شرکت‌ها برای نقش‌آفرینی در مسیر تحقق شعار سال کمک خواهد کرد. البته این حمایت‌ها اهتمام تمام بخش‌های تصمیم‌گیرنده و حمایت‌کننده را می‌طلبد و در این بین، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز به عنوان تنها تشکل غیردولتی و قانونی حوزه فناوری اطلاعات، آمادگی خود را برای همراهی با شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام می‌دارد. اما دستیابی به اهداف مهم این عرصه، نیازمند تعامل دولت و نهادهای تصمیم‌گیر با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور است تا بتوانیم با همراهی بخش دولتی و غیردولتی، با شتاب بیشتر، به سمت تحقق اهداف مشترک حرکت کنیم.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)
  2. ^ مقام معظم رهبری (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2