پرینت

ثبات دمای سطح زمین در فروردین ماه نسبت به سال گذشته

on .

ثبات دمای سطح زمین در فروردین ماه نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرنگار مهر[1]، دمای سطح زمین (LST) در فروردین ماه ۱۴۰۱ با بکارگیری فناوری سنجش از دور و توانایی‌های تصاویر ماهواره‌ای، اندازه گیری شده است.

اداره سنجش از دور سازمان فضایی ایران در این مطالعه، دمای سطح زمین را در فروردین ماه ۱۴۰۰ نسبت به فروردین ۱۴۰۱ اندازه گیری و با هم مقایسه کرده است.

دمای سطح زمین که عمدتاً حاصل بازتابش پوشش‌های طبیعی شامل خاک، برف و پوشش گیاهی است، از جمله متغیرهایی است که اطلاعات مفیدی را در رابطه با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی زیر سیستم‌های زمین (هوا کره، آب کره، خاک کره، گیاه کره و انسان کره) و فرآیندهای آن‌ها فراهم می‌کند.

این نوع از دما تابعی از انرژی خالص در سطح زمین است که به مقدار انرژی رسیده به سطح زمین، گسیل مندی سطح، رطوبت و جریان هوای اتمسفر بستگی دارد.

دمای سطحی زمین در بسیاری از مطالعات علمی از قبیل اقلیم شناسی، هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژی، زمین شناسی، باستان شناسی، مصرف انرژی و غیره به عنوان یک عامل مهم مطرح شده و از جمله پارامترهای مهمی است که می‌تواند نشان دهنده تغییرات دما در سطح زمین باشد.

با تحلیل و بررسی نقشه هایLST اطلاعات مفیدی در زمینه بررسی پدیده‌های مختلف از جمله تجزیه و تحلیل جزایر حرارتی در کلان شهرها، تشخیص آنومالی‌های حرارتی مربوط به زلزله، شناسایی منابع زمین گرمایی، پایش خشکسالی و آتش سوزی را می‌توان تهیه کرد.

از این رو پایش ماهواره‌ای دمای سطح زمین (LST) ‬و مقایسه آن در بازه‌های زمانی مختلف می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار تصمیم گیرندگان و مسئولان قرار دهد.

در این مطالعه ‏با استفاده از ‏تصاویر ماهواره‌ای ترا (سنجنده مادیس)، میانگین دمای روزانه کشور در فروردین ماه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مورد مقایسه قرار گرفته است.

داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که میانگین دمای روزانه در بازه زمانی مورد نظر، تقریباً روند ثابت داشته و به تدریج در حال افزایش است.

همچنین داده‌های سنجش از دور نشان می‌دهند که بیشترین مقدار دما در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ (حدود ۴۲ سلسیوس) ثبت شده است.

ثبات دمای سطح زمین در فروردین ماه نسبت به سال گذشته

همچنین، با استفاده از ‏تصاویر ماهواره‌ای ترا، نقشه حداکثر دمای سطح زمین در سطح کشور برای فروردین ماه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ تهیه و مورد مقایسه قرار گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین دمای ثبت شده در فرودین ماه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۶۳ و ۶۱ درجه سلسیوس است.

طبق این داده‌ها، مناطق غرب و شمال غربی کشور دمای کمتری نسبت مناطق مرکزی و جنوب شرقی کشور دارند.

میانگین دمای سطح زمین در فروردین ماه ۱۴۰۰

ثبات دمای سطح زمین در فروردین ماه نسبت به سال گذشته

میانگین دمای سطح زمین در فروردین ماه ۱۴۰۱

ثبات دمای سطح زمین در فروردین ماه نسبت به سال گذشته

References

  1. ^ خبرنگار مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2