پرینت

اقدامات جدید فناوری محور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا

on .

اقدامات جدید فناوری محور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از گروه مطالعات حقوقی و مقرراتی پژوهشگاه فضای مجازی، ناند مولچاندانی، متخصص کارکشته حوزه هوش مصنوعی، یک دانشمند و عنصر برجسته اطلاعاتی امنیتی هندی‌الاصل است که بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۷ در مدرسه بین‌المللی بلوبلز دهلی تحصیل‌کرده است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» در راستای سیاست‌های تحول گرایانه و بنیادین در جامعه اطلاعاتی آمریکا، برای اولین بار با ایجاد یک واحد تخصصی در حوزه هوش مصنوعی، مولچاندانی را به‌عنوان نخستین مدیر ارشد فناوری آژانس اطلاعات مرکزی منصوب شد.

ویلیام جی. برنز مدیر آژانس اطلاعات مرکزی سیا از انتصاب ناند مولچاندانی به‌عنوان اولین افسر ارشد فناوری سیا (CTO) به خبرنگاران اطلاع داده است.

از آنجا که مولچندانی بیش از ۲۵ سال سابقه کار در دره سیلیکون و وزارت دفاع آمریکا را در پرونده کاری خود دارد، تخصص زیادی در بخش خصوصی، استارت آپ و دولتی را به سیا می‌آورد.

مولچندانی به‌عنوان مدیر ارشد فناوری، از اینکه آژانس سیا از نوآوری‌های پیشرفته استفاده می‌کند اطمینان حاصل کرده و موظف است تا افق نوآوری‌های فردا را برای پیشبرد مأموریت‌های سیا بررسی کند و این موضوع کار ویژه اصلی او در سازمان سیا خواهد بود.

برنز در این خصوص گفت: «من تمرکز بر فناوری را در اولویت کاری خود قرار داده‌ام و سمت جدید افسر ارشد فناوری بخش بسیار مهمی از این کار است. من خوشحالم که ناند مولچندانی به گروه ما ملحق شده است و تجربه گسترده خود را در این نقش مهم و جدید برایمان به ارمغان می‌آورد.»

مولچندانی که اصالتاً هندی است قبل از پیوستن به سیا به‌عنوان مدیر ارشد فناوری و سرپرست مرکز مشترک هوش مصنوعی وزارت دفاع خدمت می‌کرد.

وی از بنیان‌گذاران چندین استارت‌آپ موفق در حوزه هوش مصنوعی از جمله اوبلیکس (که توسط اوراکل خریداری شد)، دترمینا (که توسط وی امور خریداری شد)، اپن دی ام‌اس (که توسط سیسکو خریداری شد) و اسکیل اکستریم (که توسط سیتریکس خریداری شد)، است.

وی دارای مدرک علوم کامپیوتر و ریاضی از دانشگاه کرنل، مدرک کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه استنفورد و مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی از دانشگاه هاروارد است.

نکته حائز اهمیت در خصوص انتصاب این شخص آن است که سازمان سیا مدیری را انتخاب کرده است که آشنایی کاملی با دره سیلیکون دارد؛ بنابراین باید انتظار داشت که در آینده نزدیک، غول‌های فناوری به بازوی تکنولوژی سازمان سیا تبدیل شوند.

مولچندانی در خصوص انتصاب خود در این جایگاه استراتژیک گفت: «من مفتخر هستم که در این سمت به سازمان سیا بپیوندم و مشتاقانه منتظر همکاری با گروه فوق‌العاده آژانس سیا که متشکل از فناوران و کارشناسان این حوزه است، هستم که اطلاعات و قابلیت‌هایی در سطح جهانی را برای کمک به ایجاد یک استراتژی فناوری جامع ارائه می‌دهند.»

ایالات‌متحده آمریکا چه در حوزه نظامی و چه در حوزه اطلاعاتی و امنیتی به‌شدت استفاده از فناوری‌های نوین، خصوصاً هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده است.

پیش از این نیز، ژنرال مایکل کوریلا که در ژانویه ۲۰۲۲ به‌جای ژنرال فرانک مکنزی به سمت فرماندهی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده (سنتکام) رسید، در نطق سخنرانی خود در کمیته نیروهای مسلح سنا اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی به مقابله با دشمنان ایالات‌متحده آمریکا برود.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2