پرینت

آخرین وضعیت ثبت پسوندهای اینترنتی با دامنه فارسی

on .

آخرین وضعیت ثبت پسوندهای اینترنتی با دامنه فارسی

به گزارش خبرنگار مهر[1]، آخرین وضعیت فعالیت دامنه‌های اینترنتی که توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به ثبت رسیده از فعالیت تعداد یک میلیون و ۴۷۹ هزار و ۳۴۵ سایت با پسوند اینترنتی فارسی حکایت دارد.

بر این اساس تعداد دامنه فارسی فعال و ثبت شده با پسوند ir به یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۶۷ مورد رسیده است.

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از جمله مراکز اصلی ثبت دامنه‌های اینترنتی به شمار می‌رود و ثبت دامنه برای بازگشایی سایت از طریق این مرکز صورت می‌گیرد.

از بین پسوندهای ثبت‌شده برای سایت‌های فارسی و فعال، پسوند ir در صدر قرار دارد و بیش‌ترین سهم ثبت دامنه متعلق به همین پسوند است.

پس از دامنه ir، دامنه co.ir با ثبت ۴ هزار و ۱۵۱ مورد، دامنه ایران با ثبت هزار و ۵۶۰ مورد و دامنه ac.ir با هزار و ۲۱۲ مورد، در کشور فعال هستند.

هم‌چنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از هزار مورد به نام آن‌ها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۶۵۱ مورد ثبت، دامنه sch.ir با ۲۳۸ مورد، دامنه org.ir با ۲۴۲ مورد و دامنه gov.ir با ۱۹۷ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست ثبت دامنه‌های فعال قرار دارند.

کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به پسورد net.ir با ۲۷ دامنه فعال است.

دامین یا دامنه (Domain) نامی است که وب‌سایت از طریق آن قابل دستیابی بوده و به‌طور کلی از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت سایت محسوب می‌شود و بخش دیگر مربوط به پسوندهای مجاز و معتبری می‌شود که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تأیید شده باشند. نمونه‌های پسوندهای متداول دات کام، دات org و دات ir هستند.

References

  1. ^ خبرنگار مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2