پرینت

پیش‌نویس سند اخلاقی حوزه سلامت دیجیتال تدوین شد

on .

پیش‌نویس سند اخلاقی حوزه سلامت دیجیتال تدوین شد

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، گروه مطالعات اخلاقی این پژوهشگاه در تلاش است تا در زمینه سلامت و پزشکی به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌های کسب‌وکار با همفکری نخبگان و مشارکت ذی‌ربطان این حوزه به‌خصوص صاحبان کسب‌وکارها، وظایف اخلاقی اصناف مختلف کسب‌وکارهای این حوزه را شناسایی و متناسب با نقش هر صنف، دستورالعمل‌هایی اخلاقی را در قالب یک سند تنظیم و پس از طی مراحل رسمی به کسب‌وکارها ابلاغ کند.

این سند اخلاقی، انواع سامانه‌های ارائه خدمات و کالا بر بستر فضای مجازی در حوزه سلامت و مجموعه‌ای از ارزش‌ها، اصول و استانداردها برای هدایت تصمیم‌گیری و رفتار در هنگام بروز مسائل اخلاقی را ارائه می‌کند.

در حال حاضر پیش‌نویس این سند تدوین و به‌منظور اطمینان از جامعیت آن در حال ارسال برای تعدادی از نخبگان و کسب‌وکارهای مرتبط است.

این سند ۴ گروه از کسب‌وکارهای این حوزه شامل کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده خدمات مشاوره و درمان از راه دور، کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده اطلاعات در زمینه پزشکی و سلامت، کسب‌وکارهای فروش دارو و تجهیزات پزشکی و کسب‌وکارهای mhealth (اپلیکیشن‌ها و ابزارهای هوشمند) را دربرگرفته و قرار است، بعد از اخذ نظرات نخبگان و کسب‌وکارها و نیز مصاحبه با ذی‌نفعان حوزه سلامت الکترونیک، به بهره‌برداری برسد.

بدون شک اینترنت این ظرفیت را دارد که به‌طور اساسی روش‌های فعالیت پزشکی، مشاوره از راه دور و مراقبت روزمره از بیمار را تغییر دهد. در حال حاضر تعداد زیادی از کسب‌وکارها به ارائه خدمات سلامت و پزشکی از طریق رایانه و تلفن همراه و سایر ابزارها و گجت‌های دیجیتال می‌پردازند و از منابع متنوعی اعم از پزشکی، بهداشتی، شخصی و تجاری ناشی می‌شوند.

هرکس که از اینترنت جهت اهداف مرتبط با سلامت و درمان استفاده می‌کند، این حق را دارد که انتظار داشته باشد سازمان‌ها و افرادی که اطلاعات، محصولات یا خدمات بهداشتی را به‌صورت آنلاین ارائه می‌کنند، اصول اخلاقی را رعایت کنند.

بنابراین کسب‌وکارها و شاغلان فعال در حوزه سلامت الکترونیک باید از اصول و استانداردهای اخلاقی مرتبط با این حرفه کاملاً آگاه بوده و به آن‌ها عمل کنند.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2