پرینت

مرکز ملی تبادل اطلاعات هسته اولیه ورود به دولت پلتفرمی است

on .

مرکز ملی تبادل اطلاعات هسته اولیه ورود به دولت پلتفرمی است

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات در «نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی» به لزوم تغییر کارکردهای دولت به سمت پلتفرم نوآوری برای توانمندسازی اقتصاد دیجیتال ایران تاکید کرد.

خوانساری ادامه داد: از جمله تجربیات دولت هوشمند در ایجاد سامانه‌های متصل، داده محور و درگاه واحد دسترسی، سامانه‌های پنجره واحد مدیریت زمین، درگاه صدور مجوزهای اصناف و تجربه کالابرگ الکترونیکی می‌توان اشاره کرد که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد و راه‌اندازی شده است.

وی، دولت هوشمند را به مثابه ارائه خدمت توسط سامانه‌ها دانست و به تبیین تجربه پنجره واحد مدیریت زمین پرداخت.

به گفته وی، در سامانه زمین که در ۲۵ استان کشور استقرار یافته است، که ۱۱ دستگاه از مجموع ۴۷ دستگاه مرتبط با این حوزه که نقش کلیدی در صدور مجوزهای حوزه زمین به ویژه تغییر کاربری اراضی ایفا می‌کنند به یکدیگر متصل شده‌اند و گردش کار میان آنها به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

وی افزود: به عبارت دیگر در این پنجره، سامانه‌ها بر اساس قواعد مشخص، نتیجه درخواست‌های مردم را به ایشان اعلام می‌کنند و هم‌زمان نتیجه را به اطلاع نهادهای ثبتی و نظارتی می‌رسانند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این رویداد با بیان این مهم که در دولت پلتفرمی، ارائه خدمت به صورت رقابتی و مبتنی بر ارزش‌رسانی بالاتر صورت می‌گیرد، تصریح داشت: در دولت پلتفرمی، علاوه بر این که قواعد تصمیم‌گیری و فرآیند خدمت‌رسانی، سامانه‌ای شده و حداقل وابستگی به دخالت افراد را خواهد داشت، همین خدمات با نوآوری‌های متعدد توسط مردم به مردم ارائه می‌شود و دولت نقش توانمند ساز و تنظیم‌گر را ایفا می‌کند.

معاون وزیر ارتباطات در این رویداد، مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) را با شبکه شتاب (شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی) مقایسه کرد و مرکز ملی تبادل اطلاعات را هسته اولیه ورود به دولت پلتفرمی و متعاقباً ایجاد پلتفرم نوآوری خدمات دولت به شمار آورد.

وی در خاتمه به ارائه خلاصه‌ای آماری از شاخص‌های کارکردی مرکز ملی تبادل اطلاعات پرداخت و گفت: در حال حاضر در گذرگاه خدمات دولت الکترونیک (GSB)، یک هزار و ۹۴۹ خدمت ارائه می‌شود و ۷۷ دستگاه سرویس‌دهنده و ۳۲۶ دستگاه سرویس‌گیرنده وجود دارد که در سال گذشته سه میلیارد تراکنش را به ثبت رسانده‌اند. این در حالی است که گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB)، 368 خدمت به دستگاه‌های دولتی و کسب و کارها ارائه می‌شود و ۴۶ دستگاه سرویس‌دهنده و ۶۸۶ دستگاه سرویس‌گیرنده به این گذرگاه متصل‌اند. بر این اساس ۴.۵ میلیارد تراکنش در سال ۱۴۰۱ توسط PGSB به ثبت رسیده است که عمده آن را استعلامات خدمت کرونا[2] توسط بخش خصوصی تشکیل می‌دهد.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)
  2. ^ کرونا (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2