پرینت

سند تحول در علوم انسانی هنوز تدوین نشده است

on .

متأسفانه تاکنون سند تحول در علوم انسانی تدوین نشده است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،[1] حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنجشنبه ۲۵ آبان با حضور در هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی بر ضرورت ظرفیت شناسی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای تحول در علوم انسانی تأکید کرد.

خسروپناه در کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با محکوم کردن توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در غزه، با اشاره به تحول در علوم انسانی افزود: در جلسه ۳۵۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۸ آئین‌نامه شورای تحول علوم انسانی مصوب شده است، این آئین‌نامه دارای ۸ ماده است که مهمترین ماده آن ماده سوم با عنوان وظایف و اختیارات است، در این زمینه ۱۰ وظیفه برای شورای تحول تعیین شده است.

وی گفت: در ۱۴ سالی که از عمر این شورا می‌گذرد دو وظیفه اصلاح سرفصل‌های درسی و تألیف کتبی درسی بیشتر مورد توجه بوده است و انتظار فرهیختگان علوم انسانی این است که اقدام های بیشتری اجرایی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: رئیس شورای تحول علوم انسانی معتقد است که باید پژوهشگاه تحول علوم انسانی ایجاد شود تا از طریق اعضای هیئت علمی که جذب این پژوهشگاه می‌شود موضوع تحول در علوم انسانی دنبال شود که این پیشنهاد مورد موافقت اعضای شورای عالی قرار نگرفته است. همچنین در دور پیشین وزارت علوم همکاری مناسبی برای دستیابی به تحول در علوم انسانی صورت نگرفت.

خسروپناه گفت: برای تحول در علوم انسانی باید ظرفیت‌های موجود در علوم انسانی شناسایی شوند، تعدادی زیادی جوان نخبه در علوم انسانی اسلامی فعال هستند که از ظرفیت آن‌ها استفاده نمی‌شود، بنابراین لازم است ظرفیت‌شناسی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و حتی گروه‌های آموزشی صورت گیرد.

وی با اشاره به تدوین راهبرد‌ها و سیاست‌ها در علوم انسانی افزود: متأسفانه تاکنون سند تحول در علوم انسانی تدوین نشده است، نقشه جامع علمی کشور نیز اشاراتی کوتاهی به علوم انسانی دارد بنابراین سیاست‌های علوم انسانی در کشور مشخص نشده است در این مسیر به جای مدیریت تحول در علوم انسانی باید حکمرانی تحول علوم انسانی را مدنظر داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به راهبری تحول در علوم انسانی گفت: برای راهبری تحول در علوم انسانی باید تصدی‌گری را کنار گذاشت، چراکه اگر اموری نظیر اصلاح سرفصل‌ها، تألیف کتاب و تشکیل کارگروه‌های موضوعی برعهده شورای تحول علوم انسانی باشد، دیگر امکان راهبری وجود نخواهد داشت.

خسروپناه خواستار شناسایی استادان و دانشجویان معتقد به تحول علوم انسانی شد و افزود: اگر ستادی از اساتید و دانشجویان متخصص در علوم انسانی اسلامی ایجاد شود امکان راهبری این افراد در دانشگاه‌ها وجود خواهد داشت.

وی گفت: برای تحول در علوم انسانی باید مأموریت مجلات، کتب درسی، رشته‌ها، دانشکده‌ها تغییر کنند، دانشکده‌های کنونی دانش‌محور هستند و موضوع‌محور نیستند، مثلا برخی دانشکده‌های حقوق و روانشناسی برنامه‌های دانشی خود را پیش می‌گیرند و توجهی به چالش‌هایی نظیر خانواده یا آسیب‌های اجتماعی ندارند، در حالی که اگر دانشکده‌های موضوع محور، نظیر خانواده ایجاد شود حقوق و روانشناسی در این دانشکده با تأکید بر موضوع خانواده دنبال می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رصد و راه‌سنجی سیاست‌ها افزود: برای حکمرانی تحول علوم انسانی باید راه‌سنجی و اثربخشی مستمر در دستور کار باشد، چراکه علاوه بر نظارت بر اجرای سیاست‌ها باید اثربخشی آن‌ها نیز بررسی شود و در صورتی که سیاستی اثربخش نبود، اصلاحات لازم صورت گیرد.

خسروپناه با اشاره به مدل حکمرانی ولایی و مردم‌سالاری در تحول علوم انسانی گفت: حکمرانی ولایی هرمی نیست چراکه، ولی در رأس قرار نمی‌گیرد بلکه در مرکز است، بنابراین در مسیر حکمرانی تحول علوم انسانی باید از مشارکت حداکثری نخبگان استفاده شود. همچنین باید مأموریت‌ها چابک و مشخص تدوین شود تا دانشگاه‌ها توان اجرای آن‌ها را داشته باشند.

References

  1. ^خبرگزاری صداوسیما، (www.iribnews.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای