پرینت

برنامه های مخرب کامپیوتر را بیشتر بشناسید

on .

 ویروس (Virus) :  یک برنامه خود تکرار (Self-Replicating) است که با قرار گرفتن در کدهای اجرایی یا برنامه ها منتشر می شود. برای درک بهتر می توانیم بگوییم که ویروس کامپیوتر همانند ویروس در بدن انسان عمل می کند که با قرار گرفتن در سلول های زنده منتشر می شود. ویروس رایانه هم برای انتشار به برنامه اجرایی یا فایل نیاز دارد و تا وقتی که برنامه یا فایل اجرایی را باز نکنید ویروس منتشر نمی شود.

برنامه های مخرب کامپیوتر را بیشتر بشناسید

کرم اینترنتی (Internet Worm) :  همانند یک ویروس، خود تکرار است. اما کرم اینترنتی مستقل است و برای انتشار نیاز به برنامه دیگری ندارد. زمانی که کرم اینترنتی از خود کپی می گیرد در همه جای سیستم منتشر می کند. کرم اینترنتی از ارتباطات بین کامپیوتر ها استفاده می کند تا بتواند به همه جا نفوذ کند به عنوان مثال می تواند همراه با ارسال ایمیل منتشر شود. 

برنامه های مخرب کامپیوتر را بیشتر بشناسید

 اسب تروجان (Trojan Horse) : یک برنامه مخرب است که به عنوان یک نرم افزار یا برنامه قانونی تشخیص داده شده است. اسب تروجان به برنامه های مفید کامپیوتر می چسبد و می تواند با کمک فریب کاربر انتشار یابد. به این صورت که کاربر فکر می کند این می تواند یک برنامه مفید باشد. یکی از راه های فعال کردن اسب تروجان ایمیل است. فرق تروجان ها با ویروس و کرم در این است که تروجان نمی تواند خود را تکرار کند.

برنامه های مخرب کامپیوتر را بیشتر بشناسید

 اسپم (Spam) : پیامی است غالبا تبلیغاتی که برای تعداد افراد زیادی ارسال می شود. این پیام می تواند مخرب باشد مثل ویروس یا تروجان. برای جلوگیری از انشار مخرب ها باید پیام های اسپم را باز نکنید مگر اینکه از ایمن بودن آنها اطلاع داشته باشید. (پس دقت کنید که ایمیل های مشکوک که فرستنده آنها را نمی شناسید را باز نکنید و یا پیوست های ایمیل را باز نکنید.)

برنامه های مخرب کامپیوتر را بیشتر بشناسید

جاسوس افزار (SPYWare) : نوعی نرم افزار و یا بدافزاری است که روی کامپیوتر نصب می شود و اطلاعات کاربر را بدون اطلاع کاربر جمع آوری می کند و این اطلاعات را به سازنده این جاسوس افزار انتقال می دهد. در واقع جاسوس افزار مانند مانیتورینگ عمل می کند. همچنین می تواند تنظیمات کامپیوتر را تغییر دهد. بیشتر فعالیت جاسوس افزارها بدست آوردن پسورد ها و نام کاربری ها است.

برای مثال وقتی شما در حال خرید از یک سایت اینترنتی هستید جاسوس افزار به صورت مخفی اطلاعات شما را بدست می آورد. شایع ترین راه انتشار جاسوس افزارها نرم افزار های حسابداری، بازی ها و آهنگ ها که از اینترنت دانلود می کنید هستند. در کشور ما بیشتر نرم افزار ها کرک می شوند که این کار یکی از بهترین راههای انتقال مخرب ها است.

برنامه های مخرب کامپیوتر را بیشتر بشناسید
برنامه های مخرب کامپیوتر را بیشتر بشناسید

Authors: http://www.yjc.ir

منبع خبر باشگاه خبرنگاران جوان

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2