پرینت

آغاز رقابت‌های نهایی المپیک فناوری ۲۰۲۵

on .

آغاز رقابت‌های نهایی المپیک فناوری ۲۰۲۵

به گزارش ایرنا[1]، دومین المپیک فناوری از صبح امروز؛ دوشنبه ۵ آبان‌ماه در پارک فناوری پردیس آغاز شده و شرکت‌کنندگان در ۶ حوزه تخصصی امنیت سایبری، اینترنت اشیا (IOT)، برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، ربات‌های جنگجو و پهپاد به مدت چهار روز با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

بخش مقدماتی این دوره از المپیک فناوری با حضور بیش از ۱۲ هزار شرکت‌کننده داخلی و خارجی از ۶۵ کشور جهان برگزار شد که در مقایسه با دوره نخست، افزایش دو برابری نشان می‌دهد.

در مرحله نهایی این دوره از رقابت‌ها بیش از ۱۱۰۰ متخصص ایرانی و خارجی به رقابت می‌پردازند و علاوه بر ایران، تیم‌هایی از ۱۵ کشور شامل پاکستان، عمان، روسیه، ویتنام، ترکیه، تونس، عراق، بنگلادش، جمهوری آذربایجان، هندوستان، لبنان، اندونزی، رومانی، الجزایر و هلند حضور دارند.

امنیت سایبری

مسابقات لیگ امنیت سایبری در المپیک فناوری به منظور شناسایی برجسته‌ترین استعدادها و ذهن‌های خلاق در حوزه امنیت سایبری برگزار می‌شود. این مسابقه فرصتی منحصر به فرد برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌آورد تا توانمندی‌های فنی خود را در برابر چالش‌های متنوع و هیجان‌انگیز به آزمون بگذارند.

هدف این مسابقه، تقویت فرهنگ امنیت اطلاعات، تشویق به اشتراک‌گذاری دانش و تجربه‌ها و ارتقای سطح آمادگی برای مقابله با تهدیدات سایبری است.

در مرحله مقدماتی بخش امنیت سایبری، ۱۸۹۸ متخصص ایرانی و ۱۱۰ متخصص خارجی در سه لیگ «CTF حمله و دفاع نرم‌افزاری»، « CTF سخت‌افزاری» و «Pwny Racing» رقابت کردند.

آغاز رقابت‌های نهایی المپیک فناوری ۲۰۲۵

مراحل برگزاری

این رقابت در چهار مرحله زیر برگزار خواهد شد:

۱. رویداد انتخابی از نوع Jeopardy CTF

هدف از برگزاری مسابقه‌ امنیت سایبری یا فتح پرچم، CTF، شناسایی و هدایت روشمند علاقه‌مندان به حوزه‌ امنیت اطلاعات است.

رویدادهای تخصصی نهایی

حمله و دفاع
در این مرحله ۱۰ تیم برتر از راه‌یافتگان مرحله‌ مقدماتی به شیوه‌ای جدی و ابتکاری توان حمله و دفاع خود را در مواجهه با حملات سایبری مشابه دنیای واقعی به چالش خواهند کشید.

هک و نفوذ سخت‌افزاری
در این رقابت نیز 10 تیم برتر از راه‌یافتگان مرحله‌ مقدماتی، در زمینه هک تجهیزات سخت‌افزاری به رقابت خواهند پرداخت.

شرکت‌کنندگان با چالش‌های پیچیده‌ای در حوزه‌ هک سخت‌افزار همچون مهندسی معکوس، پروتکل‌های ارتباطی، میکروکنترلرها و تکنیک‌های پیشرفته هک سخت‌افزار، مواجه خواهند شد.

شکار پرچم برق‌آسا

این مسابقه در سطحی همسان نسبت به سایر مسابقه‌های مطرح در دنیا مانند DEFCON و در چند دور به‌صورت حذفی بین همه‌ شرکت‌کنندگان برگزار خواهد شد. به عبارت دیگر رقابت‌کنندگان به صورت یک به یک و همزمان در هر دور با هم رقابت خواهند کرد و نفراتی که امتیاز کمتری (با توجه به سرعت و کیفیت حل چالش‌ها) کسب کرده باشند از دور بعدی رقابت حذف خواهند شد تا در رقابت نهایی، دو نفر برتر با هم به رقابت خواهند پرداخت.

۳. رویدادهای فرعی

رویداد هکرهای دوست‌داشتنی

سومین کنفرانس بزرگ هکرهای دوست‌داشتنی، گردهمایی بزرگ برای متخصصان، کارشناسان و علاقه‌مندان به امنیت سایبری، شامل برنامه‌هایی از جمله ارائه‌های فنی سطح بالا از متخصصان داخلی، ارائه فنی از متخصصان امنیت سایبری کشورهای خارجی و مسابقه‌های جانبی در حوزه امنیت سایبری است.

رویداد باگ‌پارتی

باگ‌پارتی، یک رویداد امنیتی است که با هدف شناسایی و برطرف کردن آسیب پذیرایی‌های موجود در سامانه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برگزار می‌شود. این رویداد به متخصصان امنیت سایبری، هکرهای کلاه‌سفید و برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا در یک محیط کنترل شده، آسیب‌پذیرایی‌ها را شناسایی کرده و راه‌حل‌هایی برای بهبود امنیت ارائه دهند.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT) یکی از فناوری‌های تحول‌آفرین در دنیای امروز است که نقش مهمی در توسعه صنایع، شهرهای هوشمند، کشاورزی دیجیتال و بهبود کیفیت زندگی ایفا می‌کند. با توجه به اهمیت این حوزه و رشد روزافزون آن، المپیک فناوری اینترنت اشیا با هدف شناسایی، توانمندسازی و حمایت از استعدادهای برتر کشور در این حوزه برگزار می‌شود.

این رویداد در قالب مسابقات، کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه تخصصی و شبکه‌سازی طراحی شده است تا بستری برای تبادل دانش، توسعه فناوری و تعامل بین متخصصان، استارتاپ‌ها و صنایع ایجاد کند.

در رقابت‌های بخش مقدماتی لیگ اینترنت اشیا (IOT) نیز ۱۵۰ نفر حضور داشتند.

آغاز رقابت‌های نهایی المپیک فناوری ۲۰۲۵

مراحل برگزاری

۱. ارزیابی اولیه (مرحله ورودی)

برای اطمینان از سطح علمی و عملی شرکت‌کنندگان، یک ارزیابی اولیه انجام می‌شود که شامل سه مرحله بررسی رزومه و سوابق علمی - عملی (پروژه‌هایIoT، مقالات، تجربه کاری و آموزشی)، آزمون آنلاین (مفاهیم پایهIoT، امنیت، شبکه‌های ارتباطی، برنامه‌نویسی نهفته و تحلیل داده) و چالش فنی (مثلاً راه‌اندازی یک سنسور IoT و ارسال داده به سرور) است.

در ادامه، افراد و تیم‌های برتر وارد مرحله آموزش و منتورینگ شده‌اند.

۲. کارگاه‌های آموزشی و منتورینگ

هدف از این کارگاه‌ها افزایش توانایی شرکت‌کنندگان در حل چالش‌های اینترنت اشیاست تا آماده ورود به مرحله انتخابی شوند.
این آموزش‌ها به صورت آنلاین و حضوری به همراه منتورینگ توسط متخصصان و فعالان صنعت برگزار شده است.

سرفصل‌های آموزشی:

معماری و زیرساخت اینترنت اشیا

برنامه‌نویسی و پیاده‌سازی سیستم‌های اینترنت اشیا

امنیت و حریم خصوصی در اینترنت اشیا

تحلیل و مدیریت داده‌های اینترنت اشیا

بهینه‌سازی مصرف انرژی در اینترنت اشیا

۳. رقابت انتخابی (مرحله نیمه‌نهایی المپیکIoT )

مدل برگزاری این رقابت به صورت حضوری در چند منطقه از کشور برگزار شده است. تیم‌ها در یک بازه زمانی یک روزه، یک راهکار عملی IoT راطراحی، پیاده‌سازی و ارایٔه کرده و در نهایت، داوران پروژه‌ها را بررسی کرده و برترین تیم‌ها را برای فینال انتخاب کرده‌اند.

تیم‌ها باید یکی از چالش‌های زیر را انتخاب کرده و یک راهکار عملی ارائه می‌دادند که بر اساس فناوری‌های اینترنت اشیا طراحی شده باشد:

اینترنت اشیا بر مبنای LoRa

اینترنت اشیا بر مبنایNB-IoT

امنیت در اینترنت اشیا

مصرف انرژی در اینترنت اشیا

پهنای باند در اینترنت اشیا

احراز هویت در اینترنت اشیا

مدیریت تعداد اتصال در اینترنت اشیا

۴. رقابت نهایی (فینال المپیک اینترنت اشیا )

این رقابت در تاریخ ۶ تا ۹ آبان با حضور ۲۰ تیم برتر رقابت‌ انتخابی در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود و چالش این رقابت سنجش توانایی تیم‌ها در حوزه‌های کلیدی اینترنت اشیا در کوتاهترین زمان ممکن است.

چالش فتح پرچم (Capture The Flag - CTF)

چالش طراحی و پیاده‌سازی یک سیستم اینترنت اشیا

مدیریت بحران با اینترنت اشیا

بهینه‌سازی مصرف انرژی در اینترنت اشیا

برنامه‌نویسی

مسابقه برنامه‌نویسی المپیک فناوری به منظور گردهمایی نخبگان و استعدادهای برتر برنامه‌نویسی برگزار می‌شود. این رقابت‌ها بستری برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند تا مهارت‌ها، خلاقیت و دانش فنی خود را در محیطی رقابتی و هیجان‌انگیز به نمایش بگذارند.

هدف این مسابقه، شناسایی و پرورش توانمندی‌های برجسته در برنامه‌نویسی، ایجاد فرصت‌های یادگیری و تبادل دانش و تجارب بین شرکت‌کنندگان است.

در دوره مقدماتی لیگ برنامه‌نویسی، تعداد ۴۸۸۲ نفر از ایران و ۷۲۸ نفر از سایر کشورها در چهار لیگ تخصصی از جمله «فرانت‌اند»، «پایتون/جنگو»، «الگوریتم» و «گولنگ» شرکت کرده‌ بودند.

آغاز رقابت‌های نهایی المپیک فناوری ۲۰۲۵

مخاطبان رویداد

همه‌ علاقه‌مندان برنامه‌نویسی و کسانی که در شروع مسیر جذاب برنامه‌نویسی هستند، دانشجویان کارشناسی رشته‌های کامپیوتر، برق، مکانیک، صنایع، ریاضی و افراد علاقه‌مند به مسابقات الگوریتمی مثل ACM می‌توانند مخاطب این رویداد باشند.

لیگ‌ها

فرانت-اند

پایتون/جنگو

الگوریتم

گولنگ

مراحل برگزاری

بر اساس تجربه از دوره قبلی المپیک فناوری و روند تکنولوژی، برگزارکنندگان این رویداد تصمیم گرفتند که لیگ گولنگ جایگزین پی‌اچ‌پی/لاراول شود. در نتیجه این دوره از المپیک در حوزه برنامه‌نویسی در چهار مسیر الگوریتم، فرانت‌اند، پایتون/جنگو و گولنگ و در چهار مرحله برگزار خواهد شد.

۱- در مرحله اول، ۵ جلسه فیلم آموزشی از مباحث مورد سوال در مرحله مقدماتی رقابت‌ها در اختیار تمام ثبت نام‌کنندگان مسابقه قرار می‌گیرد تا با آمادگی بیشتری در رقابت‌ها حضور پیدا کنند.

۲- مرحله دوم، مسابقات انتخابی را شامل می‌شود که این مسابقات به صورت مجازی برگزار می‌شود و از تیم‌های برتر آن برای حضور در پارک پردیس و شرکت در مسابقه فینال دعوت به عمل می‌آید.

۳- در مرحله سوم برای راه‌یافتگان مرحله نهایی مسابقات در قالب دو جلسه آنلاین، وبینار برگزار می‌شود و در آن مفاهیم پیشرفته‌تر هر مسیر که می‌تواند در مسابقه نهایی مورد چالش باشد آموزش داده می‌شود.

۴- در مرحله چهارم و پایانی، بین ۵۰ - ۷۰ تیم برتر در هر مسیر به مرحله فینال راه یافته و در این مرحله در یک مسابقه حضوری در محل پارک فناوری پردیس به رقابت می‌پردازند.

هوش مصنوعی

مشارکت‌کنندگان در رقابت‌های هوش مصنوعی المپیک فناوری، دانش، مهارت، خلاقیت و سطح تخصص خود را در یک سلسله رویدادهای چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیز به نمایش می‌گذارند و با دیگر نفرات به رقابت می‌پردازند.

در دوره مقدماتی لیگ هوش مصنوعی، بیش از ۳۳۴۰ نفر از داخل و ۲۲۷ نفر از خارج از کشور در لیگ‌های «پردازش متن»، «پردازش داده» و «پردازش تصویر» به رقابت پرداختند.

آغاز رقابت‌های نهایی المپیک فناوری ۲۰۲۵

مخاطبان رویداد

همه‌ کسانی که در شروع مسیر جذاب هوش مصنوعی هستند، دانشجویان کارشناسی رشته‌های کامپیوتر، برق، مکانیک، صنایع، ریاضی و عموم افراد علاقه‌مند به مباحث هوش مصنوعی و علم داده، از مخاطبان این رویداد هستند.

لیگ‌ها

پردازش متن

پردازش تصویر

پردازش داده

مراحل برگزاری

۱. آموزش مقدماتی : ۵ جلسه فیلم آموزشی از مباحث مورد سوال

۲. مسابقات انتخابی آنلاین: پردازش داده، پردازش متن و پردازش تصویر

۳. آموزش پیشرفته: دو جلسه آنلاین وبینار برای راه‌یافتگان مرحله نهایی مسابقات

۴. مسابقه فینال: بین ۵۰ تا ۷۰ تیم برتر هر رقابت به فینال راه پیدا می‌کنند و به صورت حضوری به رقابت خواهند پرداخت. بعد از هر مسابقه نهایی سه تیم برتر پروژه‌های خود را به تیم داوران ارائه می‌دهند و بر اساس ارائه‌شان امتیاز دریافت می‌کنند.

ربات جنگجو

مسابقه ربات‌های جنگجوی المپیک فناوری به منظور کشف و پرورش استعدادهای برجسته در زمینه‌های مرتبط برگزار می‌شود. این رویداد جذاب، فرصتی را برای علاقه‌مندان به ربات‌های جنگجو فراهم می‌کند تا توانمندی‌های خلاقانه و مهارت‌های فنی خود را در برابر چالش‌های جذاب به نمایش بگذارند.

هدف این رقابت‌ها، ترویج نوآوری و تبادل دانش در زمینه رباتیک، تشویق به همکاری و ارتقای سطح فناوری رباتیک در جامعه است.

در دوره مقدماتی لیگ ربات‌های جنگجو ۲۷۴ تیم با یکدیگر رقابت کردند.

آغاز رقابت‌های نهایی المپیک فناوری ۲۰۲۵


مخاطبان رویداد:

علاقه‌مندان به حوزه‌های مکانیک، الکترونیک و کسانی که در شروع مسیر جذاب رباتیک هستند و دانشجویان کارشناسی رشته‌های مهندسی، می‌توانند مخاطب این رویداد هیجان‌انگیز باشند.

لیگ‌ها:

جنگجوی دانش‌آموزی

جنگجوی سبک‌وزن

جنگجوی سنگین‌وزن

مراحل برگزاری:

- مرحله ثبت‌نام

- رقابت انتخابی آنلاین با هدف انتخاب تیم‌های برگزیده جهت راهیابی به بخش نهایی

- افرادی که با موفقیت رقابت مقدماتی را پشت سر گذاشته‌اند، در مرحله نهایی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

رقابت فینال هر یک از لیگ‌ها هم‌زمان با برگزاری رویداد المپیک فناوری (۴ تا ۹ آبان‌ماه ۱۴۰۴) با حضور نفرات برگزیده مرحله مقدماتی در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

پهپاد

در این المپیک، بهترین‌های حوزه‌های فنی و علمی گرد هم می‌آیند تا دستاوردهای نوآورانه خود را نه فقط در قالب کد و طراحی، بلکه در قالب نمایش‌های هوایی جذاب و مأموریت‌های هوشمند به اجرا بگذارند.

رقابت در لیگ پهپاد برای تمامی سطوح از جمله دانشجویان، شرکت‌ها، دانش‌آموزان و علاقه‌مندان حوزه پهپادی، آزاد است و همگی می‌توانند در این مسیر هیجان‌انگیز شرکت کنند و بخشی از آینده پرواز هوشمند باشند.

دوره مقدماتی لیگ پهپادهای خودکار با رقابت ۲۷۴ تیم برگزار شده است.

آغاز رقابت‌های نهایی المپیک فناوری ۲۰۲۵

مراحل برگزاری:

۱. آموزش (فنی و مهارت‌های کسب‌وکاری)

این مرحله از ابتدا تا انتهای رقابت فعال بوده و متناسب با هر بخش محتوای هدفمند ارائه می‌دهد، شرکت‌کنندگان باید آموزش‌های لازم را در دو حوزه فنی و کسب‌وکار دریافت کنند:

آموزش فنی: شامل دوره‌های تخصصی در زمینه طراحی و ساخت پهپادها، کار با سیستم‌هایFPV ، الگوریتم‌های پروازی، هماهنگی پرواز گروهی و کنترل بدون GPS.
این آموزش‌ها شامل مباحث تئوری و عملیاتی بوده و به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا توانایی‌های فنی خود را در زمینه‌هایی چون شبیه‌سازی پرواز، بهینه‌سازی مسیر و تشخیص موانع تقویت کنند.

آموزش کسب‌وکار: شامل دوره‌های مدیریت کسب‌وکار، تحلیل بازار و تهیه Pitch Deck برای ایجاد مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه مرتبط با پهپادها.
شرکت‌کنندگان باید توانایی تحلیل بازار هدف، ارائه طرح‌های کسب‌وکار و نحوه برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران را بیاموزند.

۲. ارائه ایده تجاری و طراحی مدل کسب‌وکار

در این مرحله، شرکت‌کنندگان باید یک ایده تجاری برای پروژه خود ارائه دهند.
این ایده می‌تواند شامل کاربردهای صنعتی پهپادها یا ارائه خدمات خاص با استفاده از پهپادها باشد.

همچنین باید یک طرح کسب‌وکار حداقلی (MVP) بنویسند که شامل ۵ مرحله تحلیل بازار و شناسایی فرصت‌های تجاری، مدل درآمدی پیشنهادی، هزینه‌ها و پیشبینی سود، نحوه ارتقاء و گسترش کسب‌وکار و ارائه راه‌کارهای مالی و جذب سرمایه باشد.

۳. طراحی‌های اولیه و کار با شبیه‌ساز

در این مرحله، شرکت‌کنندگان باید طراحی‌های اولیه خود را برای سیستم‌های پروازی و الگوریتم‌های هدایت پیاده‌سازی کنند. تمرکز بر روی این مرحله باید بر روی طراحی اولیه سیستم‌ها و استفاده از شبیه‌سازهای پروازی باشد تا شرکت‌کنندگان بتوانند عملکرد الگوریتم‌ها و سیستم‌های خود را در محیط‌های شبیه‌سازی شده تست کنند. این مرحله به شرکت‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا قبل از ساخت واقعی، بهینه‌سازی‌هایی برای مسیر پروازی، هماهنگی گروهی و کنترل دقیق پهپادها انجام دهند.

۴. میدان حضوری، ساخت و رقابت نهایی

در نهایت در این مرحله که به صورت حضوری در تاریخ ۶ تا ۹ آبان ماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود،
 ۱۵ ‌تیم جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرده‌اند.

تیم‌های راه‌یافته به مرحله نهایی در چهار روز به رقابت خواهند پرداخت:
روز اول :
چالش مونتاژ، آماده‌سازی و پرواز نمایشی
روز دوم :
چالش پرواز خودکار، نمایش هوایی خودکار و فرود خودکار
روز سوم :
چالش پرواز گروهی خودکار با تغییر فرمیشن و فرود خودکار
روز چهارم :
پیروی از پرنده رهبر + اجرای مانورهای گروهی با محموله‌های دودزا

آغاز رقابت‌های نهایی المپیک فناوری ۲۰۲۵ جدول زمانی رقابت‌های دومین المپیک فناوری در شش لیگ حرفه‌ای

ایستگاه کار؛ پلی میان رقابت و اشتغال

یکی از بخش‌های متمایز دومین المپیک فناوری، بخش «ایستگاه کار» است که با هدف به‌کارگیری نخبگان در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور طراحی شده است. در این بخش، برای تمام راه‌یافتگان المپیک، پروفایل استخدامی تهیه می‌شود و هم‌زمان کتابچه فرصت‌های شغلی شرکت‌های فناور منتشر خواهد شد.

در چهار روز رقابت‌های این رویداد فناورانه، جلسات مصاحبه شغلی و همکاری تخصصی میان کارجویان و کارفرمایان دانش‌بنیان تدارک یافته است تا مسیر ورود استعدادها به بازار کار فناوری تسهیل شود.

References

  1. ^به گزارش ایرنا (www.irna.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای