پرینت

چرا این روزها برخی سلبریتی‌ها، شیفته یوتیوب شده‌اند!؟

on .

چرا این روزها برخی سلبریتی‌ها، شیفته یوتیوب شده‌اند!؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، چندماهی است که برخی از هنرمندان و نیز فعالان فرهنگی و رسانه‌ای، برنامه‌های تولیدی و عمدتاً گفتگو محور خویش را بر بستر یوتیوپ منتشر می کنند. این که علت گرایش و علاقه مندی این طیف از هنرمندان و اهالی رسانه به این مقوله چیست را باید از ابعاد و زوایای مختلف مورد دقت و واکاوی قرار داد.

علت کوچ به سمت یوتیوب چیست؟

دکتر معصومه نصیری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر سواد رسانه‌ای در خصوص چرایی فاصله‌گرفتن برخی چهره‌ها از پلتفرم‌های داخلی و کوچ آنها به سمت یوتیوب ابراز داشت: بخشی از این قضیه به جهت خلأ چارچوب‌ها و قواعد در پلتفرم‌هاست و بخش دیگر آن ناظر به بحث درآمدزایی به عنوان یکی از آیتم‌های جذاب برای تولیدکنندگان محتواست.

وی همچنین با اشاره به این‌که البته چهره‌های فرهنگی بخاطر این دو عامل به سمت پلتفرم‌ها نمی‌روند، افزود: هرچند درآمد مهم است، اما بحث تعامل با مخاطب و احساس سرزندگی و پویایی در پردازش به سوژه‌های مورد نیاز مخاطب، به گونه‌ای که پژواک صدای واقعی مردم باشند، دلایل میلِ کوچ چهره‌ها به سمت پلتفرم‌ها و ارائه محتوا در آنجاست. البته باید توجه داشت که این سخن به این معنا نیست که همه محتواهایی که در پلتفرم‌ها پرداخته می‌شود مورد نیاز جامعه است.

عرضه محتوا و اقتصاد توجه مخاطب

این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه بی شک توجه مخاطب و اقتصاد توجه گرفتن و پرداختن به سوژه‌ها به شکل آزادانه و مبتنی بر نظام مسائل جامعه از دلایل مهم استفاده افراد از پلتفرم‌ها برای تولید و ارائه محتوا در آنجاست، گفت: در عین حال باید حواسمان باشد که بخشی از این بروز و ظهورها مربوط به چارچوب‌ها و قواعد حاکم بر سوژه‌های رسانه‌ای است که رسانه‌ها، فعالان فرهنگی و یا چهره‌ها در یوتیوب با دست بازتری می‌توانند به آن بپردازند و در رسانه رسمی بنا به دلایل مختلف درون سازمانی و برون سازمانی، امکان پرداختن به این موضوعات وجود ندارد، یا یک نوع خودسانسوری عادت شده در فضای رسانه‌ای رسمی وجود دارد که افراد احساس می‌کنند باید در پرداختن به سوژه‌ها مراعات کنند، که نشات گرفته از تجربه زیسته خودشان است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر آزادی که یوتیوب به افراد می‌دهد شامل نحوه ورود افراد به سوژه‌ها، پرداخت آزادانه به سوژه‌ها و احساس عدم سانسور افراد است. البته این بدان معنا نیست که هر آنچه در آنجا مطرح می‌شود دقیق است، یا یوتیوب دلسوز ماست.

هشداری برای تریبون‌های رسمی

پژوهشگر سواد رسانه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره جایگاه رسانه‌های رسمی با وجود ادامه این روند بیان داشت: بدون تردید جایگاه رسانه‌های رسمی تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. رسانه رسمی در آینده نه چندان دور، به بلندگوی بخش‌های رسمی کشور تبدیل خواهد شد و اگر دیر بجنبد و یا از پلتفرم‌ها جا بماند، آنها جایش را می‌گیرند و مردم نگاه و صدای خود را در فضای دیگری دنبال می‌کنند.

وی همچنین درباره به‌روزرسانی و سیاست جدید یوتیوب مبنی بر کاهش درآمد یوتیوبرهای فارسی و تاثیر آن بر روی تصمیم برنامه‌سازان برای ادامه مسیر در این بستر گفت: قطعاً سیاست‌های جدید بر تصمیم تولیدکنندگان تاثیر خواهد داشت، اما نه به‌گونه‌ای که شاهد بازگشت به عقب و به سمت رسانه‌های رسمی باشیم. قطعاً تولیدکنندگان محتوا به سمت استفاده از روش‌های دیگر خواهند رفت.

لزوم تقویت اصل پویایی در رسانه‌های رسمی

نصیری در ادامه یادآور شد: برای کسانی که در نظام سپهر افکار عمومی، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی مهم است، چون کمتر منبع درآمدی مورد توجه‌شان قرار می‌گیرد، متاثر از این سیاست‌های جدید قرار نمی‌گیرند. به‌نظر می‌رسد این فضا، فضای بازگشت به عقب نیست و ما فضاها و مدل‌های جدید تولید محتوا را تجربه خواهیم کرد. به همین دلیل، رسانه‌های رسمی ما باید پویایی خود را تقویت کنند و بازنگری‌ای در نحوه ورود به موضوعات داشته باشند. وگرنه ممکن است معنا و مفهوم خود را در فضای الگوریتم‌ها و پلتفرم‌ها از دست بدهند.

آنچه مسلم است این که یوتیوب همچون هر پلتفرم دیگری تمایل دارد تا کاربرانش را بیشتر در خودش نگاه دارد و لذا نخستین مؤلفه‌ای که برایش حائز اهمیت است این که چه چیزی کاربران را راضی‌تر می‌کند و از سوی دیگر مدت زمان حضور آن‌ها در این اپلیکیشن را افزایش می‌دهد.

الگوریتم یوتیوب چگونه عمل می کند!؟

از سوی دیگر باید توجه داشت که الگوریتم یوتیوب نقشه راه خود را برپایه نوع رفتار و کنش مخاطبان ترسیم می‌کند. از این رو، با در اختیار گذاشتن برخی از گزینه‌ها بدون هیچ سختی می‌فهمد کاربر دوست دارد چه ویدئوهایی در لیست علائق و انتخاب هایش باشد تا به این واسطه بیشتر در یوتیوب بماند، ضمن آن که فراتر از این ها گاهی اوقات یوتیوب از کاربران درخواست می‌کند که از طریق نظرسنجی‌های سریع نظر خود را درباره یک ویدیو اعلام کنند.

نکته حائز اهمیت دیگر این که یوتیوب دومین موتور جستجوی دنیا است. اولین رتبه متعلق به گوگل است که بیشتر بر محتوای متنی متمرکز است. اما یوتیوب ویدئو به نوعی اولین موتور جستجوی جهان برای محتوای ویدئویی به شمار می رود. از طرفی یوتیوب متعلق به گوگل است و این امری طبیعی است که الگوریتم جستجوی یوتیوب اشتراکاتی با الگوریتم سئوی موتورهای جستجو داشته باشد.

از سوی دیگر نباید غافل شد که در همین فرآیندها، القای نگاه و رویکرد نظام سلطه به انبوه مخاطبان جهانی و از جمله ایرانی مدنظر است. این که به خصوص در جریاناتی مانند فتنه ۱۴۰۱ مشاهده می کنیم که به محتواهایی با رویکرد خاص بها داده شده و به آن ها ضریب می دهند بر همین اساس قابل تحلیل و ارزیابی است.

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای