خطا
  • JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 62
یکشنبه, 16 شهریور 1393 03:30

۱۶ شهریور: اولین پرواز رپتور شکارچی آسمان

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
F22

۱۷ سال پیش درچنین روزی Lockheed Martin F-22 Raptor هواپیمای فوق پیشرفته نسل پنجم نیروی هوایی آمریکا برای نخستین بار در آسمان به پرواز درآمد.

۱۷ سال پیش درچنین روزی یعنی ۷ سپتامبر سال ۱۹۹۷ هواپیمای تک سرنشین F-22 محصول مشترک لاکهد مارتین و بویینگ برای نخستین بار به پرواز درآمد. این هواپیمای شکاری برای نبردهای هوایی طراحی و ساخته شده است ولی با توجه ب

...
F22

۱۷ سال پیش درچنین روزی Lockheed Martin F-22 Raptor هواپیمای فوق پیشرفته نسل پنجم نیروی هوایی آمریکا برای نخستین بار در آسمان به پرواز درآمد.

۱۷ سال پیش درچنین روزی یعنی ۷ سپتامبر سال ۱۹۹۷ هواپیمای تک سرنشین F-22 محصول مشترک لاکهد مارتین و بویینگ برای نخستین بار به پرواز درآمد. این هواپیمای شکاری برای نبردهای هوایی طراحی و ساخته شده است ولی با توجه به قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند در حملات به اهداف زمینی و حتی جنگ الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد.

این هواپیما تنها در اختیار نیروی هوایی آمریکا قرار دارد و این کشور تا کنون تقاضای خرید هم پیمانان خود را از این هواپیما رد کرده است. ژاپن اخیرا پیشنهاد خرید این جنگنده را به آمریکا داد که با این درخواست مخالفت شد ولی جالب است بدانید بعد از آن آمریکا با فروش هواپیمای F-35 که در حال تولید است موافقت کرد. بر اساس قوانین فدرال دولت آمریکا حق فروش رپتور را به هیچ کشوری ندارد و تنها قادر به فروش مدل‌های F-15 ، F16 و F-35 است. هواپیمای رپتور از نوع نسل پنجم است و از قابلیت رادارگریزی بهره می‌برد. F-22 قادر است قبل از شناسایی در رادارهای هوایی دشمن هواپیمای هدف را شناسایی و آن را مورد هدف قرار دهد. بطور کلی این شکارچی را می‌توان پیشرفته‌ترین شکارچی نیروی هوایی آمریکا و شاید حال حاضر جهان دانست که در حال حاضر در آسمان بی رقیب است و تنها رقیب آن را شاید بتوان سوخو تی-۵۰ روسیه دانست که البته در سال ۲۰۱۰ اولین پروازش را انجام داده است. بدنه رپتور از آلیاژی از تیتانیوم و کولار- کربن و نوعی آلومینیوم تشکیل شده که این آلیاژ بسیار سخت‌تر و در عین حال سبک‌تر از فولاد است. این هواپیما مجهز به پیشرفته‌ترین سیستم‌های رادار، ضد رادار و شناسایی هوشمند است که آن  را قادر ساخته است در عملیات‌های هوایی و در مواجه با دسته‌های پروازی دشمن بر اساس موقعیت پروازی و شناسایی تسلیحات در حال حمل، خطرناک‌ترین هواپیمای دشمن را شناسایی کند و مورد هدف قرار دهد.

رپتور قادر است با سرعت ۲۸۷۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند و سقف پرواز آن ۱۹٫۸۱۲ متر است. با اینکه این هواپیما نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۹۷ انجام داد ولی  ماهیت آن بصورت سری باقی ماند تا اینکه در سال ۲۰۰۵ برای نخستین بار رونمایی شد و بصورت رسمی به نیروی هوایی آمریکا اضافه شد. هزینه طراحی و ساخت این هواپیما حدود ۶۶ میلیارد دلار بوده است و بر اساس ارزش دلار سال ۲۰۰۹ هزینه ساخت یک فروند از این هواپیما در حدود ۱۵۰ میلیون دلار است. در حال حاضر ۱۸۷ فروند از این هواپیما در ناوگاه هوایی آمریکا آماده جنگ هستند.

منبع خبر

خواندن 972 دفعه