پرینت

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها: آزاداندیشی پیش شرط تولید علم است

on .

به گزارش خبرگزاری - [1]

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا[2]، حجت الاسلام روح‌الله شاطری روز چهارشنبه در نشست هم‌افزایی و توانمندسازی کارشناسان کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در سخنانی با بیان اینکه ظرفیت‌های متفاوتی در جامعه فرهیخته دانشگاهی وجود دارد و محیط دانشگاه برآیند تحصیل کردگان است افزود: این جامعه خواهان آن است که در مسیر حریت و آزادگی راه را باز ببینند.

وی گفت: این جامعه فرهیخته هر جایی از این راه را محدود و مسدود ببیند مطالبه می‌کنند و خدا را شاکریم که چنین روحیه‌ای در جامعه است که نشان دهنده حریت جامعه مخاطب است.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور معتقد است، فرهیختگان جامعه با شناخت و تن دادن به قوانین قانونی جامعه و مقررات ضروری جامعه می‌توانند تعامل فراگیر همه جانبه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در جامعه فراهم کنند و ماندگاری و تحقق آن را ضمانت کنند.

وی با تاکید بر اینکه حکومت‌ها باید به ملت‌ها خدمت کنند و حاکمان و رهبران دینی نیز علاوه بر تحقق خواسته‌های مردم دغدغه تعالی مردم را نیز دارند، افزود: باید تلاش کنیم در زیرساخت‌های مرحله انسانی و اجتماعی از سایر حکومت‌ها و نظام‌های پیشرفته عقب نمانیم و فراتر از آن بتوانیم آنها را به قله‌ها و آرمان‌های والاتر دعوت کنیم؛ این امر آورده و مزیت جمهوری اسلامی ایران است.

شاطری خطاب به کارشناسان کرسی‌های آزاداندیشی تاکید کرد: شما کارشناسان کرسی‌های آزاد اندیشی باید برای ایجاد انگیزش و حرکت دهی با جوان بی‌قرار، معترض، پرسشگر و حق‌جو فکورتر و منطقی‌تر برخورد کرده و آنها را متقاعد ساخته در بستر مسیرهای تعریف شده بر اساس مصلحت و در چهارچوب آیین نامه‌های تعریف شده هدایت کنید.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور همچنین آزاداندیشی را پیش شرط تولید علم دانست و اظهار داشت: در کرسی‌های آزاداندیشی، چالش‌ها و تنش‌ها افق‌های جدید ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عناصر مشترک بین انسان و دین دو عنصر تفکر و آزادی است، گفت: هرجا دینی باشد که به آزادی اعتنا نداشته باشد و یا تفکر و آورده‌های آن را به رسمیت نشناخت آن دین اصیل نیست و خرافه است.

شاطری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر آنکه «کرسی‌های آزادی اندیشه را رونق دهید» گفت: شما کارشناسان باید نظم پویا، مترقی، حق مدار، انسان‌گرا و آزادی‌خواهانه را در دانشگاه‌ها رقم زنید.

وی با تاکید بر اینکه کرسی آزاداندیشی باید بر اساس منطق باشد و استدلال و برهان، عنصر اصلی آن است، یکی از عناصر مفقود کرسی‌های آزاد اندیشی را مصونیت آزاداندیشی دانست و افزود: در این راستا پیشنهاد تصویب ماده واحده مصونیت آزاداندیشی را ارائه کرده‌ایم.

بر اساس اعلام وزارت علوم، نشست هم افزایی و توانمندسازی کارشناسان کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه های سراسر کشور با همکاری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و دفتر سیاست گذاری، برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دوم تا چهارم آبان ماه در حال برگزاری است.

[3][4]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^ایرنا (www.irna.ir)
  3. ^ (sahebkhabar.ir)
  4. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2