انواع روشهای ارزیابی عملکرد کارکنان
جوان آنلاین: کانال تلگرامی «مدیریت منابع انسانی» انواع روشهای ارزیابی عملکرد کارکنان را به اشتراک گذاشت. روشهایی که در این پست بدانها اشاره شده به شرح ذیل است:
روش ۳۶۰ درجه: در این روش بازخورد عملکرد یک فرد از مدیر یا سرپرست، همکاران و مشتریان و حتی خود او دریافت میشود. سیستم ارزیابی عملکرد ۳۶۰ درجه نوعی ارزیابی پیشرفته است که تلاش دارد برای ارزیابی عملکرد هر کارمند از نظرات حدود هفت تا ۱۲ نفر استفاده کند. این افراد با کارمند در تعامل هستند و فعالیتهای کاری خود را با مشارکت هم انجام میدهند.
روش مقیاسی: در این روش ارزیاب که معمولاً مدیر یا سرپرست است، فرآیند ارزیابی را با استفاده از فرمهای از پیش تعیین شده انجام میدهد که شامل فهرستی از صفات و ویژگیهای موردنظر سازمان است. روش عاملسنجی: روش عاملسنجی در مقابل روش مقیاسی قرار دارد. در این روش صفات و خصوصیات فردی جایی در فرآیند ارزشیابی ندارند و ملاک سنجش، کارایی فرد در انجام وظایف و مسئولیتهایی است که بر عهده او قرار دارد. روش توصیفی: در این روش استاندارد خاصی برای ارزیابی کارکنان وجود ندارد و نظر سرپرست تا حد زیادی در فرآیند دخیل خواهد شد. روش قیاسی: در این روش عملکرد فرد در مقایسه با یک استاندارد از پیش تعیین شده سنجیده میشود و مزیت آن حذف اعمالنظرهای شخصی است. روش درجهبندی: در این روش همه کارکنان براساس یک معیار کلی از بهترین تا ضعیفترین، درجهبندی میشوند. آنچه در روش درجهبندی اهمیت دارد، عملکرد فردی او نیست، بلکه عملکرد او در مقایسه با سایرین است. روش دوبهدو: در این روش عملکرد هر یک از افراد به صورت جداگانه در مقایسه با سایر کارکنان سنجیده میشود. اطلاعات به دست آمده از روش درجهبندی، قابل اتکاتر از این روش است. روش ثبت وقایع حساس: در این روش تنها تصمیمگیریهای بسیار خوب یا بسیار بد کارمند حین انجام وظیفه، ملاک ارزیابی قرار میگیرد.
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری


