پرینت

شیوع 3 بیماری از افغانستان به ایران/ هجوم غافلگیرکننده ویروس‌های خطرناک؟

on .

شیوع 3 بیماری از افغانستان به ایران/ هجوم غافلگیرکننده ویروس‌های خطرناک؟
به گزارش خبرگزاری - [1]

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته جاری، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی از افزایش و شیوع بیماری های آبله مرغان ، سرخک و آنفلوآنزا در عراق و افغانستان خبر دادند موضوعی که به علت مهاجرپذیری خراسان رضوی، زنگ هشدار را برای این استان به صدا درآورده است.

شیوع سرخک در عراق و افغانستان طی ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده ؛ همچنین آمارهای ابتلا به سرخک در سال گذشته نشان می دهد که بیش از نیمی از موارد ابتلا مربوط به اتباع افغانستان و پاکستان بوده است. یکی از دلایل طغیان بی سابقه بیماری سرخک این است که خانواده برای واکسیناسیون به موقع اقدام نمی کنند و تاخیر در این فرایند ایجاد می کنند.     

بیماری آبله مرغان هم ویروسی است که معمولا همه افراد در سنین کودکی مبتلا به این بیماری می شوند. فصل شیوع این بیماری اواخر زمستان و اوایل بهار است.

سویه جدید کرونا در مشهد شناسایی نشده است 

همچنین دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد که سویه جدید کرونا در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی نشده است.

وی درباره آمار آنفلوآنزا در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید: سال 1402 از 4 هزار و 86 مورد نمونه گیری شد که 794 مورد (4/19 درصد) مثبت شناسایی شد. همچنین تعداد بستری بیماری حاد تنفسی تعداد هزار و 3 مورد ( 7/9 درصد) بود.  وی درباره آمار آنفلوآنزا از ابتدای سال 1403 می گوید: با نمونه گیری از 385 مورد، 30 مورد مثبت شناسایی شد(7.8 درصد) و تعداد بستری بیماری حاد تنفسی نیز 54 مورد(9.8 درصد) بوده است.   

پیش بینی بلومبرگ از احتمال وقوع یک همه‌گیری دیگر 

نشریه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده شیوع آنفولانزای پرندگان به( H5N1 ) به مرحله هشداردهنده رسیده است، اما دولت‌ها این موضوع را جدی نگرفته‌اند .اگرچه هنوز خطر ابتلا به این بیماری برای انسان‌ها زیاد نیست، اما، تاکنون در زمینه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان تعداد و روند آزمایش‌ها محدود بوده است.

[2][3]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^ (sahebkhabar.ir)
  3. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2