پرینت

علت بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌های سامسونگ چیست؛ نرم افزار یا سخت افزار؟

on .

علت بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌های سامسونگ چیست؛ نرم افزار یا سخت افزار؟
به گزارش خبرگزاری - [1]

برخی گوشی‌های سامسونگ با مشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر مواجه هستند. دلایل مختلفی برای اختلال وجود دارد که آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

همچنان شاهد مشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌های سامسونگ هستیم. این روزها به نظر می‌رسد که گوشی‌های خانواده محبوب گلکسی، جدیدترین قربانیان این پدیده عجیب باشند. از هفته گذشته کاربران زیادی مخصوصا در شرق آسیا گزارش کردند که خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌های سامسونگ گلکسی آن‌ها ظاهر شده است. با گجت نیوز[2] همراه باشید تا این مشکل را بررسی کنیم.

مشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌های سامسونگ

در حالی که برخی کاربران معتقدند این مشکل به خاطر انتشار به روز رسانی نرم افزاری اخیر رخ داده، راهکار سامسونگ بیشتر به یک مشکل سخت افزاری اشاره می‌کند. این غول تکنولوژی حالا در بازار هند، خدمات تعویض رایگان پنل نمایش به کاربران گوشی‌های آسیب دیده ارائه می‌کند.

مشکل تکرار شونده در پنل نمایش OLED

علت بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌های سامسونگ چیست؛ نرم افزار یا سخت افزار؟مشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی

مشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر نوع اولد اصلا موضوع تازه‌ای نیست! در خلال سال‌های گذشته برخی برندهای سازنده دیگر مانند وان پلاس هم با این مشکل مواجه شده‌اند. بعد از آن در سال 2023 میلادی بود که این مشکل برای گوشی‌های سامسونگ هم به وجود آمد و سال گذشته حتی گلکسی اس 24 هم به آن دچار شد[3]. البته جدیدترین مشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌های سامسونگ به مدل‌های گلکسی اس 20، اس 21 و اس 22 و همچنین خانواده گلکسی نوت مربوط می‌شود. همچنین به گزارش برخی کاربران تعداد خطوط سبز رنگ عمودی روی نمایشگر دستگاه بیشتر شده و عملا کار با آن را غیر ممکن کرده است.

بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی معمولا از یک مشکل سخت افزاری خبر می‌دهد. این مشکل طبیعتا به پنل نمایش ربط دارد و در اغلب مواقع اگر دستگاه ضمانت رسمی نداشته باشد، باید هزینه زیادی را برای تعویض پنل بپردازید. همان‌طور که اشاره کردیم، اکثر کاربران معتقدند که این مشکل خطوط سبز رنگ پس از آپدیت آخرین بسته امنیتی در دستگاه هوشمندشان ایجاد شده. از آن سو، کمپانی سامسونگ هیچ رابطه علت و معلولی را در این باره رسما تایید نکرده است.

نگرانی کاربران و اقدامات پیشگیرانه

افزایش سطح نگرانی کاربران از احتمال بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر باعث شده که از گوشی خود در حال به روز رسانی نرم افزاری ویدیو ضبط کنند! این ویدیو به عنوان یک مدرک مبتنی بر سالم بودن گوشی آن‌ها تا پیش از آپدیت نرم افزاری شناخته می‌شود. در واقع آن‌ها با پیش بینی احتمال بروز مشکل روی نمایشگر، پیشاپیش تلاش دارند تا روند پس از بروز اختلال را تسهیل کنند.

فراوانی تعداد گوشی‌های مشکل‌دار باعث شد تا کمپانی سامسونگ به سرعت در جهت رفع آن و حمایت از مصرف کنندگان وارد عمل شود. این غول تکنولوژی فعلا در هند برنامه تعویض رایگان پنل نمایش را برای همه گوشی‌های گلکسی که حداکثر سه سال از تاریخ خریدشان می‌گذرد، به اجرا درآورده است. سامسونگ همچنین یک پیشنهاد ویژه تا دو هفته آینده دارد که شامل تعویض رایگان باتری دستگاه به همراه پنل نمایش آن می‌شود.

این خبر مخصوصا برای دارندگان گوشی‌های سامسونگ خانواده گلکسی اس و نوت فوق العاده به نظر می‌رسد. از طرفی فعلا از برنامه تعویض پنل نمایش برای گوشی‌های گلکسی M، A و FE خبری نیست.

دلایل احتمالی بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی و راهکارهای رفع آن

علت بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌های سامسونگ چیست؛ نرم افزار یا سخت افزار؟مشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی

دلیل قطعی بروز این مشکل هنوز نامشخص باقی مانده؛ اما چند عامل اصلی را درباره آن باید در نظر بگیریم:

  • ارتباط فیزیکی نمایشگر: ارتباط نامناسب و شل میان پنل نمایش و مادربورد باعث بروز اختلال در انتقال سیگنال می‌شود. این اختلال در آخر یک محصول بصری مانند همین خطوط سبز رنگ خواهد داشت.
  • پنل‌های مشکل‌دار: نقص‌های روند تولید یا آسیب فیزیکی به پنل نمایش می‌توانند باعث بروز اختلال در عملکرد نمایشگر شوند.
  • پیچیدگی‌های نرم افزاری (احتمالی): در حالی که گزارش‌های کاربران به ارتباط نزدیک میان بروز مشکل و آپدیت نرم افزاری اشاره می‌کند، از نظر ما بعید است که به روز رسانی علت اصلی آن باشد. آپدیت‌های نرم افزاری معمولا نمی‌توانند به اجزای سخت افزاری به طور مستقیم آسیب بزنند. هرچند که در برخی موارد معدود، مشکل (گلیچ) نرم افزاری ممکن است مشکل موجود سخت افزاری را تشدید کند.

پیشنهادهایی به کاربران

اگر از دارندگان گوشی‌های گلکسی اس و گلکسی نوت سامسونگ هستید و با مشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی مواجه شده‌اید:

  • با مرکز خدمات تماس بگیرید: با مرکز خدمات رسمی که گارانتی گوشی شما را صادر کرده است تماس بگیرید. از این مرکز بپرسید که آخرین برنامه سامسونگ برای رفع مشکل چیست و شرایط شرکت در طرح احتمالی تعویض را جویا شوید.
  • اسناد خرید را پیدا کنید: رسید و فاکتور خرید گوشی سامسونگ خود را گردآوری کنید تا برای شرکت در طرح مشکلی پیش نیاید.
  • از داده‌ها بکاپ بگیرید: پیش از تحویل گوشی هوشمند برای تعمیرات، حتما بکاپ جدید تهیه کنید. روند تعویض پنل نمایش منجر به پاک شدن داده‌‌ها نمی‌شود؛ اما همیشه باید آمادگی لازم را داشته باشید.
  • از گزینه‌های دیگر هم مطلع شوید: اگر سامسونگ در کشور ما این خدمات را ارائه ندهد، مجبور می‌شوید از خدمات تعمیرکاران جانبی استفاده کنید. برای این کار بهتر است به خوبی تحقیقات لازم را پیش از اقدام انجام دهید.

ملاحظات لازم در آینده

تکرار در بروز این مشکل میان گوشی‌های سامسونگ نشان می‌دهد که سازنده باید در آینده اقدامات بیشتری در زمینه کنترل کیفیت محصولات خود اجرا کند. علاوه بر این، کنترل کیفیت را با فرآیند انتشار آپدیت نرم افزاری هم همراه کند تا از سازگاری‌ آن با سخت افزارها مطمئن شود. بدین ترتیب احتمال بروز ناهماهنگی میان سخت افزار و نرم افزار کاهش می‌یابد.

کاربرانی که می‌توانند در برنامه تعویض رایگان پنل نمایش سامسونگ شرکت کنند، فعلا از منطقه خطر دور می‌شوند. از آن سو، هنوز علت اصلی بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی سامسونگ[4] مشخص نیست و احتمال ظهور مجدد این مشکل پس از تعویض هم وجود دارد. غول تکنولوژی باید تحقیقات ویژه‌ای در این زمینه اجرا کند و در صدد رفع ریشه مشکل برآید.

مشکل بزرگ‌تری در نمایشگر گوشی‌ها وجود دارد

علت بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌های سامسونگ چیست؛ نرم افزار یا سخت افزار؟مشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی

مشکل خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی سامسونگ تنها یکی از مشکلات متعددی به شمار می‌رود که ممکن است برای نمایشگر به وجود بیاید. با ما همراه باشید تا برخی از این مشکلات رایج را به شما معرفی کنیم.

مشکلات رایج در نمایشگر گوشی هوشمند

  • پیکسل‌های سوخته: شاید نقطه‌های همیشه روشن یا تاریک روی نمایشگر دستگاه شما ظاهر شود. این نقطه‌ها پیکسل‌های سوخته پنل نمایش هستند که به علت آسیب فیزیکی به نمایشگر یا اصلا نقص‌های زمان ساخت ایجاد می‌شوند.
  • سوختگی تصویر: یا Screen Burn-in به خطوط نامشخص و محو از تصاویر اطلاق می‌شود که مصرانه روی نمایشگر باقی می‌مانند. دلیل بروز سوختگی تصویر در اغلب مواقع نمایش تصویر ثابت به مدت خیلی طولانی روی صفحه نمایش است.
  • پاسخ‌دهی صفحه لمسی: گاهی صفحه لمسی از کار می‌افتد و قابلیت پاسخ‌دهی خود را به لمس انگشت کاربر از دست می‌دهد. مشکل اختلال در دریافت ورودی می‌تواند دلیل سخت افزاری و نرم افزاری داشته باشد.
  • اعوجاج تصویری: مشکل نمایش تصاویر دارای اعوجاج یا ناپایدار ممکن است به دلیل اتصال نادرست پنل نمایش به سخت افزار داخلی دستگاه پدیدار شود.

اقدامات پیشگیرانه در مقابل بروز اختلال در پنل نمایش

مشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشیمشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی

  • استفاده از محافظ صفحه نمایش: همیشه از یک محافظ با کیفیت برای صفحه نمایش دستگاه خود استفاده کنید. با این کار از خط و خش و هر آسیب فیزیکی متوسطی پیشگیری می‌کنید.
  • تنظیم نور صفحه: تعدیل نور صفحه در حالت متوازن کمک می‌کند تا فشار اضافه از اجزای سازنده پنل نمایش برداشته شود. به همین ترتیب خطر احتمالی Burn In هم از نمایشگر شما دور می‌شود.
  • قفل صفحه فعال: وقتی قفل صفحه خودکار تعیین می‌کنید، دیگر نمایشگر نمی‌تواند یک تصویر ثابت را به مدت طولانی نمایش دهد. پس خطر بروز اختلال سوختگی تصویر هم کاهش پیدا می‌کند.
  • دوری از دمای بالا: قرار دادن گوشی در وضعیتی که دما خیلی بالا یا پایین است، باعث بروز مشکل برای اجزای سخت افزاری داخل آن می‌شود.
  • به روز رسانی نرم افزاری: گوشی خود را از نظر آپدیت نرم افزاری به روز نگه دارید تا از موارد مخصوص برای رفع باگ و بهبود عملکرد بهره‌مند شوید.
  • مراقبت از گوشی: افتادن گوشی هم می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در پنل نمایش آن شود. به همین خاطر باید از گوشی خود مراقبت و از پرتاب کردن آن خودداری کنید.

اهمیت مشارکت کاربران

مشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشیمشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی

وقتی پای بروز مشکلات در پنل نمایش به میان می‌آید، اهمیت حضور و مشارکت کاربران در این زمینه پررنگ‌تر می‌شود. آن‌ها باید به طور فعالانه درباره مشکلات صحبت کنند و آگاهی عمومی به وجود بیاورند. گزارش این اختلال‌ها به کمپانی سازنده باعث می‌شود آن‌ها توانایی پیگیری مشکل و یافتن راه حل مناسب را پیدا کنند.

شبکه‌های اجتماعی پلتفرم‌های مناسبی هستند. کاربران می‌توانند با این ابزارهای ارتباطی، تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و در افزایش آگاهی جمعی سهم داشته باشند. وقتی کاربران گرد هم می‌آیند و صدای جمع آن‌ها هماهنگ می‌شود، سازنده نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و ناچار به اجرای کنترل کیفیت سختگیرانه‌تر می‌شود.

آینده نمایشگر گوشی‌ هوشمند

همچنان که صنعت موبایل تکامل پیدا می‌کند، تغییرات زیادی در پنل نمایش هم ایجاد می‌شود. انتظار داریم این موارد را در آینده تکنولوژی پنل نمایش ببینیم:

  • نمایشگرهای بادوام‌تر: بهبود در جنس مواد سازنده و همچنین فرآیندهای تولید به عرضه پنل‌های نمایش با کیفیت‌تر می‌انجامد. این نمایشگرها مقاومت بیشتری در مقابل خط و خش، ترک و سایر آسیب‌های فیزیکی دارند.
  • نمایشگرهای منعطف: پنل‌های تاشو و رول شونده قرار است قالب نوآورانه‌ و تجربه کاربری مدرن ارائه دهند.
  • نرخ رفرش بالاتر: نمایشگرهایی که از نرخ تازه سازی تصویر بالاتر پشتیبانی می‌کنند، توانایی ارائه تجربه بصری بهتری هم دارند.
  • تکنولوژی‌های پیشرفته در پنل نمایش: پیدایش فناوری‌هایی مانند دوربین زیر نمایشگر و حسگرهای بهبود یافته تشخیص اثر انگشت و همچنین ادغام آن‌ها با پنل نمایش، عملکرد و طراحی ظاهری جذاب‌تر ارائه خواهند کرد.

نتیجه‌گیری نهایی

مشکل بروز خط سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌های سامسونگ مانند یک عامل برای یادآوری اهمیت کیفیت پنل نمایش و قابلیت اعتبار آن در گوشی‌های هوشمند عمل می‌کند. سازندگان با اعمال اقدامات سخت‌گیرانه در کنترل کیفیت، آزمون گسترده نرم افزاری و پیشبرد دائمی تکنولوژی نمایشگر می‌توانند از تجربه کاربری مثبت اطمینان حاصل کنند.

کاربران هم از این سو باید درباره مشکلات رایج پنل نمایش اطلاعات کسب کنند و دانش خود را به روز نگه دارند. بهتر است کاربران اقدامات پیشگیرانه را جدی بگیرند و زمان بروز اختلال حتما در زمینه افزایش آگاهی عمومی تلاش کنند. همچنان که تکنولوژی پنل نمایش توسعه می‌یابد، انتظار داریم که به تدریج شاهد بهبود در تجربه بصری گوشی‌های هوشمند باشیم.

از دست ندهید:[5]آموزش صحیح تمیز کردن صفحه نمایش گوشی های موبایل[6]چگونه خط و خش های نمایشگر گوشی را از بین ببریم؛ نکاتی موثر[7]چطور گوشی سامسونگ را بدون استفاده از صفحه نمایش خاموش کنیم؟[8]گوشی های دارای نمایشگر بزرگ برای چشم خوب هستند یا بد؟[9][10][11]

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2