پرینت

موافقت اصولی برای ۱۹ متقاضی اپراتور مجازی؛ ارائه خدمات با کیفیت با هزینه پایین‌تر

on .

موافقت اصولی برای ۱۹ متقاضی اپراتور مجازی؛ ارائه خدمات با کیفیت با هزینه پایین‌تر در گزارش آمده گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛راهکاری برای ارائه خدمات با کیفیت‌تر در کنار هزینه های مناسب‌تر برای مشترکین تلفن های همراه ایجاد اپراتورهای مجازی است؛ اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه یا MVNO نوعی اپراتور تلفنی است که خود عملأ دارای امکانات سخت افزاری برای ارسال مکالمات و داده‌ها نمی‌باشد. این نوع اپراتور با بستن قرارداد با یک اپراتور دیگر که دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌ها است، این خدمات را بصورت عمده خریداری می‌کند، سپس با نشان تجاری و برند خود اقدام به فروش خدمات تلفن همراه در بازار می‌نماید.

اپراتورهای مجازی معمولا در دنیا تمرکز خود را برروی یک سرویس خاص برای نمونه خدمات بانکی یا ارائه سرویس های چندرسانه ای می گذارند.

اين اپراتورها با هدف ايجاد رقابت، افزايش كيفيت و پوشش نيازهاي مشتريان خاص و ترغيب به نوآوري و ارائه خدمات ارزش افزوده، به بازار تلفن همراه كشور وارد مي شوند.

19 متقاضی، موافقت اصولی اپراتورهای مجازی را دریافت کردند

صادق عباسی شاهکوه، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اپراتورهای مجازی گفت: در حالت عادیِ استفاده از اپراتورهای تلفن همراه، شما سیم کارت جدیدی دریافت می کنید، پس از ثبت هویت‌تان شماره ای جدید از اپراتور دریافت میکنید. در  MVNO یا اپراتور مجازی شبکه های تلفن همراه نیز همین روال طی می شود. این اپراتورهای مجازی تفاوتی از این لحاظ با اپراتورهای موجود ندارند.

وی ادامه داد: اپراتورهای مجازی، سیم کارت های خاص خود با شماره هایی مجزا از اپراتورهای فعلی دارند و تنها تفاوت آنها با اپراتورهای فعال کشور از منظر شبکه است؛ برای اپراتورهای مجازی، BTS یا فرکانس جدید داده نمی شود و این سیم کارت ها با فرکانس های موجود فعال می شوند.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه افزودن اپراتور جدید به اپراتورهای موجود کشور مستلزم صرف هزینه و زمان است، اظهار داشت: با راه اندازی اپراتورهای مجازی شبکه های تلفن همراه تلاش شده است علاوه بر کاهش هزینه ها رقابت برای ارائه خدمات و سرویس های جدید نیز ایجاد شود.

عباسی شاهکوه همچنین با اعلام اینکه از سال گذشته تا کنون 51 متقاضی برای اپراتورهای مجازی شکل گرفته که تا کنون 19 متقاضی موفق به اخذ موافقت های اصولی شده اند، گفت: متقاضیان باید با یکی از اپراتورهای فعلی کشور برای فعالیت قرارداد بسته و به آنها به مدت شش ماه فرصت داده شده است که این امر صورت گیرد.

وی افزود: فرصت شش ماهه متقاضیان تا شهریور ماه جاری می‌باشد و یکی از متقاضیان تا آخر تیرماه جاری پروانه فعالیت خود را دریافت می کند.

ورود سیم کارت های جدید از اواخر مهر ماه

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین از پیش‌بینی ورود سیم کارت های جدید اپراتورهای مجازی تا اواخر مهر ماه امسال خبر داد و اظهار داشت: اپراتورهای جدید مجازی علاوه بر ارائه خدمات عادی اپراتورها، هر یک روی ارائه سرویسی خاص تمرکز خواهند داشت مانند: خدمات تخصصی بانک، خدمات تخصصی ویدئو، خدمات تخصصی حوزه سلامت و ....

عباسی شاهکوه ادامه داد: ممکن است به دلیل ارائه خدمات خاص هر یک از اپراتورهای مجازی، هزینه خدماتی مانند پیامک و صدا از تعرفه عادی اپراتورهای نیز کمتر باشد و ما در این امر ارائه خدمات و منافع را برای مردم در نظر داریم تا در فضایی رقابتی، ارائه خدمت و هزینه صورت گیرد.

وی تاکید کرد: با فعالیت اپراتورهای مجازی شبکه های تلفن همراه، اپراتوری حرفه ای بین مردم و اپراتورهای فعلی با خدمات بهتر و قیمت مناسب تر قرار خواهد گرفت.

فضایی رقابتی مابین اپراتورهای حقیقی و مجازی

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که ارائه برخی خدمات عادی با تعرفه ای کمتر از اپراتورهای فعلی موجب ایجاد رقابت ناسالم نمی‌شود، گفت: رقابت تا زمانی که سالم باشد مورد تایید است، گاهی اپراتورها برای جذب مشتری پیشنهادهایی با قیمت های بسیار کم ارائه می کنند و ما ممانعت می کنیم زیرا معتقدیم مردم باید برای همیشه از خدمات خوب، با کیفیت و قیمت مناسب استفاده کنند و این امر نباید مختص بازه زمانی خاصی باشد.

عباسی شاهکوه اظهار داشت: قیمت های وسوسه‌انگیز برخی اپراتورها برای از میان برداشتن رقیب در دوره ای کوتاه رخ می دهد و در ادامه مردم با قیمت های بالا تحت فشار قرار می گیرند. نگاه ما برای ارائه خدمات، بلندمدت است و مردم باید از خدمات با کیفیت، قیمت مناسب و بادوام استفاده کنند.

وی افزود: برای اینکه اپراتورهای اصلی از ارائه خدمات با هزینه‌های پایین اپراتورهای مجازی آسیب نبینند، طبق قرارداد باید بخشی از درآمد خود را به اپراتورهای فعلی بدهند، به همین جهت برای عقد قرار داد بین دو اپراتور، فرصتی شش ماهه داده شده تا با مذاکره در ارائه خدمات به مردم، منافع یکدیگر را تامین کنند.

امنیت اطلاعات مردم تامین می شود

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امنیت اطلاعات مردم در اپراتورهای مجازی چگونه تامین می شود، تاکید کرد: هر اپراتوری که از سازمان تنظیم مقررات پروانه فعالیت دریافت کند اعم از اپراتورهای موجود یا اپراتورهای مجازی تعهدات یکسانی را به لحاظ قانون متقبل خواهند شد و در قبال حریم خصوصی، اطلاعات مردم و امنیت آنها مسئولیت خواهند داشت.

عباسی شاهکوه گفت: اطلاعات مردم سرمایه کشور است و اپراتورها نیز به دلیل اینکه اعتماد مردم به آنها برایشان اهمیت بسیاری دارد، خود نیز بر امر حفاظت از اطلاعات مردم اهتمام ویژه دارند.

وی افزود: اگر در این امر از سوی اپراتورهای مجازی مشکلی به وجود آید روال قانونی رسیدگی به آن همانند اپراتورهای فعلی دنبال می‌شود.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پایان اظهار داشت: اپراتورهای مجازی شبکه های تلفن همراه دارای پیش شماره‌ای خاص خواهند بود و پیش شماره ها به گونه ای طراحی شده اند که وابستگی آنها به اپراتورهای مجازی مشخص است.

گزارش از عاطفه بیات

انتهای پیام/

موافقت اصولی برای ۱۹ متقاضی اپراتور مجازی؛ ارائه خدمات با کیفیت با هزینه پایین‌تر

Authors: http://www.yjc.ir

منبع خبر باشگاه خبرنگاران جوان

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2