نامه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شریف به وزیر علوم درباره رفع فیلتر یوتیوب

به گزارش روز شنبه خبرنگار علمی ایرنا[2]، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیماه ۱۴۰۳ گفته بود یوتیوب بهزودی برای دانشجویان و اساتید رفع فیلتر میشود و وزارت ارتباطات نیز در این زمینه همکاریهای لازم را انجام میدهد.
بسیاری این امر را تبعیض عنوان کرده بودند و اندکی پس از آن نیز روابط عمومی وزارت ارتباطات، ضمن مخالفت با ارائه اینترنت طبقاتی، همکاری برای اجرای این پروژه را تکذیب کرده بود اما سرانجام این اتفاق افتاد.
دانشگاه تهران ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۴ اعلام کرد که یوتیوب برای دانشجویان این دانشگاه رفع فیلتر شد و دسترسی به این پلتفرم از طریق اینترنت داخلی دانشگاه بدون نیاز به فیلترشکن امکان پذیر است و هدف از این اقدام تسهیل استفاده آموزشی و پژوهشی از محتوای ویدئویی یوتیوب است.
در همین راستا شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در نامهای خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مشکلات معیشتی، آموزشی و روانی جامعه دانشگاهی طرح موسوم به اینترنت طبقاتی را عقب گردی خطرناک در مسیر عدالت ارتباطی و آموزش برابر ارزیابی کرد.
در بخشی از این نامه با اشاره به اینکه این تصمیم با هر توجیهی در نهایت معنایی جز شکاف عمیق تر میان مردم و حاکمیت ندارد، خواستار پیگیری حل ریشهای مساله فیلترینگ و محدودیتهایی شده است که سالهاست آموزش و پژوهش دانشجویان را زمین گیر کرده است.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: اگر هدف واقعاً تسهیل آموزش است، چرا تمام جامعه از این حق بی بهره بماند؟ مگر سواد پیشرفت و آگاهی مختص جماعت دانشگاهی است و بقیه مردم نیازی به آموزش ندارند؟
شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف خطاب به وزیر علوم نوشته است: اگر دغدغه شما علم و دانایی است راه درست آن دسترسی آزاد برای همگان است نه مرتفع سازی دیوار تبعیض.
در بخش دیگری از این نامه با اشاره به استدلال وزیر علوم درباره کاربری آموزشی یوتیوب و اقدامات انجام شده برای رفع مسدودی آن آمده است: یوتیوب نه ابزار آموزشی صرف، بلکه رسانهای فراگیر از زندگی، فرهنگ، علم، هنر نقد، طنز، سیاست، جامعه و مهم تر از همه حق این مردم است و هیچ رسانه زندهای را نمیتوان به یک کاربرد تقلیل داد.
شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه این نگاه خشک همان نگاه گزینشی و قیم مآبانه است که سال هاست فضای فرهنگی کشور را فلج کرده است، یادآورشد: جناب وزیر از نظر شما آموختن تنها در سطوح دانشگاهی معتبر است؟ یعنی مردم، کارگران، نوجوانان و شهروندان عادی که با ویدیوهای آموزشی در صنایع، مهارتها و علوم مختلف خود را میسازند سهمی از یادگیری ندارند؟ در کدام مکتب فکری آموزش را در انحصار طبقه ممتاز قرار داده اند؟
در پایان نامه تاکید شده است: اگر وزارت علوم واقعاً از آموزش و پژوهش حمایت می کند نخست باید مطالبه ملی رفع فیلترینگ و بازگرداندن دسترسی آزاد به فضای مجازی را فریاد کند.
References
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری


