پرینت

80 درصد سهام توییتر به خاندان آل سعود تعلق دارد/ جنگ روانی به راه است

on .

در گزارش آمده خبرنگار ؛ " توییتر به هیچ وجه رفع فیلتر نمی شود" این جمله صریح معاون قضایی دادستان کل کشور در واکنش به انتشار خبری است که به نقل از یکی از مسئولان فضای مجازی کشور در خصوص رفع فیلتر این شبکه اجتماعی مطرح شده بود خبری که از سوی روابط عمومی این مرکز رد شد.

ماجرایی امنیتی در عقبه فیلتر این شبکه اجتماعی و ارائه دهنده میکروبلاگ وجود دارد، عبدالصمد خرم‌آبادی گفته است با توجه به نقشی که شبکه اجتماعی توییتر در فتنه سال 88 داشته، این شبکه به هیچ وجه رفع فیلتر نمی‌شود.

برای بررسی سوژه این گزارش که عنوان اصلی آن رفع فیلتر توییتر است در ابتدا برای ارائه مطالب یه چند سند اشاره می کنیم.

ویکی پدیا هم از نقش توییتر در فتنه 88 می نویسد!

ویکی پدیا در بخشی از توضیحات کامل در تشریح توییتر نوشته است بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) و سرکوب مخالفان و قطع شدن راه‌های ارتباطی از جمله پیامک و کند شدن سرعت اینترنت و فیلتر شدن بسیاری از وب‌گاه‌ها، توییتر یکی از ابزارهایی بود که توسط مخالفان دولت و مردم برای اطلاع‌رسانی سریع و مخابره آن مورد استفاده قرار گرفت و تگ‌های Iran Iranelection در صفحه اول توییتر به انتخابات ایران اختصاص یافت.

این اولین بار بود که در دنیا از یک شبکه اجتماعی برای خبررسانی به این گستردگی استفاده می‌شد و مردم توانستند از طریق توییتر محدودیت‌های حاکم را دور بزنند و خبرها را ارسال کنند.

نقش اینترنت و سایر فناوری‌های ارتباطی مدرن در این اعتراضات قابل توجه بوده‌است. اخبار و تصاویر و ویدیوهای مربوط به این وقایع از طریق شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب منتشر شده و هماهنگی برای اجتماعات از طریق شبکه‌های اجتماعی و توییتر صورت گرفته‌است.

یکی از علل رو آوردن به توییتر قطع سامانهٔ پیام کوتاه تلفن همراه بوده‌است و لذا به نظر می‌رسد توییتر نقش جایگزین این سیستم را به دست آورده‌است، از طرفی خبر رسانیهای توییتری توسط کسانی که در ایران مستقیماً در جریان اخبار قرار داشتند باعث ایجاد انتقادات شدیدی نسبت به وضعیت خبررسانی رسانه‌هایی همچون سی‌ان‌ان شدند.

80 درصد سهام توییتر به خاندان آل سعود تعلق دارد/ جنگ روانی به راه است

80 درصد سهام توییتر به خاندان آل سعود تعلق دارد

این سه پاراگراف بخشی از این اطلاعات بود اما چند نکته در اینجا حائز اهمیت است:

نخست اینکه همانطور که در بالا نیز اشاره شد توییتر در زمان فتنه 88 یکی از ابزار اصلی استفاده اغتشاشگران به شمار می رفته و جالب اینکه هیلاری کلینتون که هم اکنون از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز هست در کتاب خاطرات خود اشاره می کند که از توییتر خواسته در این موضوع تعلل نکند زیرا توییتر می تواند در شبکه سازی در ایران نقش داشته باشد.

نکته دوم در این موضوع اینست که توییتر منتسب به خاندان آل سعود است و 80 درصد سهام آن به مقامات ارشد عربستان تعلق دارد و با توجه به خصومتی که عربستان نسبت به ایران دارد به خصوص در حادثه فجیع منا، کشتار و قتل عام مردم یمن و جنایات دیگر آن نسبت به دیگر مسلمانان که در پشت پرده  بر هیچ کس پوشیده نیست انتشار رفع فیلتر آن جای تامل دارد.

نکته سوم اینکه در خبرها آمده بود که تلگرام مسدود و توییتر رفع فیلتر شود، باید گفت طبق نظر شورای عالی فضای مجازی تلگرام نیز برای ادامه فعالیتش در ایران باید سرورهایش را به داخل کشور منتقل کند تا اطلاعات مردم از کشور خارج نشود تا در تجربه ای مشابه در آستانه انتخابات جریان نفوذ دیگری که در شبکه های اجتماعی به دنبال خرید فرصت هستند و برای فعالیت های کشور مضر به شمار می روند اجازه فعالیت نداشته باشند.

پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان از روابط عمومی شورای عالی فضای مجازی در خصوص صحت ماجرای رفع فیلتر توییتر و فیلتر تلگرام این موضوع را اساسا تکذیب کرد و انتشار آن را نادرست دانست.

80 درصد سهام توییتر به خاندان آل سعود تعلق دارد/ جنگ روانی به راه است

به هیچ وجه رفع فیلتر نمی شود

از سویی دیگر عبدالصمد خرم آبادی معاون قضایی دادستان کل کشور در واکنش به انتشار این خبر از سوی برخی رسانه ها آن را رد کرد و گفته است که این شبکه به هیچ وجه فیلتر نمی شود.

وی در گفتگو با یکی از رسانه ها نیز تاکید کرده با توجه به نقشی که شبکه اجتماعی توئیتر در فتنه سال 88 داشته، این شبکه به هیچ وجه رفع فیلتر نمی‌شود.

معاون دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه همچنین به این رسانه گفت: حتی اگر اعضای کارگروه هم به لحاظ اکثریتی که دولت در این کارگروه دارد، به رفع فیلتر شبکه اجتماعی توئیتر رأی بدهد، این شبکه علاوه بر دستور کارگروه با دستور مقام قضایی هم فیلتر شده و به همین خاطر تصمیم کارگروه منجر به رفع فیلتر توئیتر نخواهد شد.

در تاریخچه توییتر آمده است که این شبکه اجتماعی و سرویس ارائه دهنده میکروبلاگ در سال 2006 آغاز به کار کرده و تنها پس از گذشت شش سال از آغاز فعالیتش موفق شده 500 میلیون کاربر را جذب خود کند.

این شبکه در ابتدا با سوال What are you doing? ( چه کار میکنید) به میدان وب ورود کرد و سه سال بعد در سال 2009 با تغییر شعار خود را از چه کار می کنید به ?What's happening ( چه چیز در حال رخ دادن است) به کار خود ادامه داد.
ویژگی کوتاه نویسی و انتشار عکس و فیلم و متن بسیار در بین کاربران این شبکه را محبوب کرد و این امر موجب شد تا افراد بسیاری عضویت این شبکه را بپذیریند.

قضاوت و تامل با شما

حال با تمام توضیحات، اظهارنظرها، اسناد و سخنان مسئولان و با توجه انتساب آن به خاندان آل سعود و خصومت های این کشور علیه جمهوری اسلامی سوژه این گزارش جای تامل دارد هرچند که انتشار خبر آن از سوی مسئولان رد شد اما به هر روی انتشار آن هم در شبکه های اجتماعی می تواند استارت یک جنگ روانی باشد.

گزارش از عاطفه بیات

انتهای پیام/

80 درصد سهام توییتر به خاندان آل سعود تعلق دارد/ جنگ روانی به راه است

Authors: http://www.yjc.ir

منبع خبر باشگاه خبرنگاران جوان

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2