پرینت

دانشگاه علم و فرهنگ و فرصت اضافه

on .

دانشگاه علم و فرهنگ و فرصت اضافه
به گزارش خبرگزاری - [1]

 

 

دانشگاه در چارچوب راهبرد نهادگرایی، صرفا یک سازه آموزشی نیست؛ بلکه نهادی اجتماعی است که در کنار تولید و انتقال دانش، وظیفه باز تولید ارزشی، هنجاری و فرهنگی را در جامعه بر عهده دارد.

به گزارش سیناپرس، در این چارچوب، دانشگاه علم و فرهنگ به‌ عنوان یکی از آفرینش‌های جهاد دانشگاهی، نمونه‌ای روشن از نهادی است که در تکاپوی مدیریتی‌اش می‌توان تلاش در جهت تحکیم پیوند میان آموزش،  فرهنگ و جامعه را مشاهده کرد. اخیرترین آن، ابتکار در تدوین کارنامه دانش آموخته با سه جهت آموزشی، مهارتی و فرهنگی است.

این دانشگاه با ظرفیت‌های مشبک ساخته خود در کنار ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی به مثابه فرصت اضافه، ماموریت تربیت نیروی انسانی متخصص، خلاق و  مساله‌مند را دنبال کرده و  می‌کند. در این معنا، آموزش نه انتقال صرف دانش، بلکه فرآیندی نهادی برای شکل‌گیری مسئولیت اجتماعی و هویت میهنی دانشجویان است. در این راستا، شواهد پژوهشی، آموزشی و کاربردی این دانشگاه، نشان‌دهنده پیوند  میان علم و نیازهای واقعی جامعه دارد؛ پیوندی که مشروعیت دانشگاه را در سطح خرد و کلان تقویت می‌کند.

از منظر نهادگرایی، مشروعیت دانشگاه‌ها از طریق پاسخگویی اجتماعی و تولید سرمایه علمی و فرهنگی حاصل می‌شود. دانشگاه علم و فرهنگ با برگزاری رویدادها، مجامع علمی و فعالیت‌های فرهنگی، آیین‌ها و نمادهایی را تثبیت کرده و می‌کند که فرهنگ دانشگاهی را از سطح قلیل گرایانه و کمتر همگون به سطحی فراتر و مورد انتظار ارتقا می‌دهد.

دانشگاه علم و فرهنگ و فرصت اضافه

این نمادها و آیین‌ها، همان سازوکارهایی هستند که در نظریه نهادگرایی به‌عنوان ابزار تثبیت و باز تولید فرهنگ سازمانی شناخته می‌شوند. در اشاره به فرصت‌های اضافه، ظرفیت‌های متنوع پژوهشی جهاد دانشگاهی به عنوان یک بستر معین و همراه در ایجاد صورت نوآورانه  و کارآفرین برای دانشگاه بسیار کارا و موثر است.

این نوآوری بخشی از آن فرهنگی است که بر حل مسائل اجتماعی  تمرکز دارد و دانشگاه را از یک  آموزشگاه صرف به نهادی جامعه‌محور ارتقا می‌هد. استقلال نهادی دانشگاه نیز امکان شکل‌گیری فرهنگ علمی متناسب با نیازهای بومی سرزمین ایران را فراهم آورده و آن را به الگویی برای دانشگاه‌های پاسخگو در سطح ملی بدل کرده است.

از سوی دیگر این فرصت اضافه، در اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی اعم از برنامه‌ها و ساختارها  فراهم است که می‌تواند دانشگاه را قرین به نهادی هویت آفرین مددیار باشد. این هویت‌سازی، بخشی از فرهنگ دانشگاهی است که فراتر از آموزش و پژوهش عمل می‌کند و به بازتولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی می‌انجامد.

بدین‌سان در چارچوب نهادگرایی، دانشگاه علم و فرهنگ نهادی است که توانسته با اتکا به ظرفیت‌های بی‌بدیل آموزشی، پژوهشی و فرهنگی جهاد دانشگاهی در قالب فرصت اضافه و مهیا بازتعریف شود و الگویی برای دانشگاه‌های جامعه‌محور در ایران فراهم سازد.

*  دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ

 

کپی لینکلینک کپی شد

[2][3]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^ (sahebkhabar.ir)
  3. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2