سه شنبه, 27 خرداد 1393 03:30

۲۷ خرداد: ورود مجسمه آزادی به نیویورک، مقصد نهایی این یادگار مهندسان فرانسوی

نوشته شده توسط  admin
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

128 سال پیش در چنین روزی نماد شهر نیویورک یعنی مجسمه معروف آزادی با نام کامل "آزادی روشنگر جهان" توسط کشتی بخارِ فرانسوی وارد بندر نیویورک شد و حتی به نماد کشور آمریکا نیز تبدیل گردید. کسانی که از اروپا به امریکا از طریق دریا قبل رایج شدن مسافرت‌های هوایی به نیویورک سفر می‌کردند اولین نشانه‌ای که از آمریکا می‌دیدند، مجسمه آزادی در بندر نیویورک بود

...

128 سال پیش در چنین روزی نماد شهر نیویورک یعنی مجسمه معروف آزادی با نام کامل "آزادی روشنگر جهان" توسط کشتی بخارِ فرانسوی وارد بندر نیویورک شد و حتی به نماد کشور آمریکا نیز تبدیل گردید. کسانی که از اروپا به امریکا از طریق دریا قبل رایج شدن مسافرت‌های هوایی به نیویورک سفر می‌کردند اولین نشانه‌ای که از آمریکا می‌دیدند، مجسمه آزادی در بندر نیویورک بود که این موضوع معروفیت آن را بیشتر و آن‌را به یک نماد در ذهن مردم تبدیل نمود.

128 سال پیش در چنین روزی یعنی 17 جوئن 1886 مجسمه آزادی که توسط مهندسان فرانسوی ساخته شده بود وارد بندر نیویورک گردید تا سرنوشت این مجسمه را تبدیل به نماد شهر نیویورک و آمریکا نماید.

بعد از فروپاشی دومین امپراتوری فرانسه و روی کار آمادن جمهوری خواهان که سومین دوره حضور آن‌ها را در فرانسه از سال 1870 تا 1940 رقم زدند تمایلات سیاسی جهت برقراری روابط دوستانه با آمریکا به‌دلیل ثبات سیاسی  و همچنین به این دلیل که ساختار سیاسی آنها به آنچه که جمهوری خواهان فرانسه به‌دنبال آن بودند نزدیک بود، افزایش یافت و با این هدف دولت فرانسه برای نشان دادن حسن نیت پیشنهاد ساخت مجسمه آزادی را به دولت آمریکا ارائه نمود، در سال 1875 طبق توافق دوطرفه قرار بر این شد تا فرانسه بدنه مجسمه را در فرانسه ساخته و به آمریکا منتقل نماید و دولت امریکا نیز مسئول ساخت و تامین مالی زیربنا و پایه مجسمه گردید.

مجسمه آزادی

دولت جمهوری خواه فرانسه فردریک آگوستو بارتولدی، مجسمه ساز معروف فرانسوی را مامور طراحی و ساخت مجسمه آزادی کرد و ساخت مجسمه از قسمت سر در سال 1877 آغاز گردید. در سال 1878 در نمایشگاه جهانی پاریس فردریک آگوستو اجازه بازدید عمومی را از سر مجسه آزادی داد و این بخش از مجسمه مورد بازدید عموم قرار گرفت. در ابتدای راه ساخت مجسمه آقای بارتولدی از همراهی آقای اوژن ویوله لودوک یکی از متفکرین و نظریه پردازان معماری جهان که نظریه سبک و زمان و نظریه پویایی ماده در ساختمان یادگار وی است، برای ساخت دست‌ها و سر مجسمه بهره می‌برد ولی در سال 1879 متاسفانه آقای ویوله لودک بیمار گردید و چندی بعد به دیار باقی شتافت. بعد از این جریان آقای بارتولدی از طراح و سازنده خلاق، گوستاو ایفل که برج ایفل وی بعد ها تبدیل به نماد شهر پاریس گردید دعوت به همکاری کرد. گوستاو ایفل به همراه ماوریس کوچلین متخصص سازه خود تصمیم بر این گرفت تا طرح اولیه را کمی تغییر دهد و از سازه فلزی در داخل بدنه مجسمه استفاده کند.

RahmenStatue1885 ایفل مخالف ساخت مجسمه بصورت یکپارچه با این ابعاد بود چراکه فشار کار در این حالت بسیار افزایش یافته خطر شکستی و خراب شدن کار نیز افزایش می‌یافت به همین دلیل تصمیم گرفت تا از سازه فلزی در درون مجسمه به عنوان اسکلت استفاده نماید. طرحی که آقای ایفل برای ساخت مجسمه آزادی ارائه کرد و مورد استفاده قرارداد بعدها موجب خلق سبک دیوار پرده‌ای گردید که امروزه نیز از آن استفاده می شود. تا سال 1882 مجسمه تا کمر آماده شده بود و در سال 1884 مجسمه تکمیل شده برای سفیر آمریکا در فرانسه رونمایی گردید. بدلیل این موضوع که زیر بنای مجسمه در بندر نیویورک آماده نشده بود و در مرحله مناسبی از ساخت قرار نداشت مجسمه تا ژانویه 1885 در پاریس باقی ماند و سپس زمانی که کار ساخت پایه مجسمه در آمریکا به پیشرفت مورد نظر نزدیک شد، روند جداسازی مجسمه در پاریس با هدف آماده کردن آن جهت سفر دریایی به نیویورک آغاز شد و سرانجام مجسمه آزادی در 17 جوئن 1886 بعد از سفر دریایی از اروپا با یک کشتی بخار وارد بندر نیویورک گردید.

این مجسمه از 27.22 تن مس و 113.4 تن فولاد ساخته شده است و کل وزن این مجسمه در حدود 204.1 تن است. مجسمه آزادی با ارتفاع 93 متر از زمین در کنار این موضوع که یکی از بزرگترین مجسمه‌های جهان است، نماد شهر نیویورک و کشور آمریکا نیز به حساب می‌آید، در کنار این که این مجسمه هنر معماران و مهندسان فرانسوی است.

ادامه مطلب http://www.zoomit.ir/articles/etc/12053-%D9%85%D8%AC%D8%B3%D9%85%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C

خواندن 974 دفعه