یکشنبه, 22 تیر 1393 03:30

۲۲ تیر: تولد قیصر روم

نوشته شده توسط  admin
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
۲۲ تیر: تولد قیصر روم

۲۱۱۴ سال پیش در چنین روزی گالیوس ژولیوس سزار یا قیصر روم چشم به جهان گشود. ژولیوس سزار در کنار کراسوس و پومپی یکی از فرماندهان سه گانه رم قبل از جنگ داخلی و رسیدن به قدرت مطلق در روم بود.

 ۲۱۱۴ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۳ جولای ۱۰۰ سال پیش از میلاد – به استناد برخی روایات ۱۲ جولای – گالیوس ژولیوس سزار دیکتاتور و رهبر نامدار سیاسی و نظامی جمهوری روم

...
۲۲ تیر: تولد قیصر روم

۲۱۱۴ سال پیش در چنین روزی گالیوس ژولیوس سزار یا قیصر روم چشم به جهان گشود. ژولیوس سزار در کنار کراسوس و پومپی یکی از فرماندهان سه گانه رم قبل از جنگ داخلی و رسیدن به قدرت مطلق در روم بود.

 ۲۱۱۴ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۳ جولای ۱۰۰ سال پیش از میلاد – به استناد برخی روایات ۱۲ جولای – گالیوس ژولیوس سزار دیکتاتور و رهبر نامدار سیاسی و نظامی جمهوری روم چشم به جهان گشود. ژولیوس سزار یکی از موفق ترین عملیات‌های نظامی خود را در گشایش و حمله به سرزمین گل انجام داد که بسیاری از مورخان این واقعه تاریخی را از جمله بزرگترین اتفاقات دوران باستان می‌شناسند.

ژولیوس سزار در کودکی شیفته آموختن و فراگرفتن بود. آموزگارش که زبان‌های لاتین، یونانی و سخنوری را به وی می‌آموخت از اهالی گل بود. ژولیوس جوان در کنار آموختن به نویسندگی علاقه‌مند شد و بسیاری از زمانش را در دوران جوانی صرف نوشتن می‌کرد. ولی زمانیکه به مقام دستیار نظامی مارکوس ترموس در آسیا منسوب شد، زندگیش بطور کامل تغییر کرد. در سال ۸۴ قبل از میلاد ژولیوس سزار به روم بازگشت. زمانی که سولا به قدرت رسید فرمان داد تا سزار همسرش را طلاق دهد، ولی قیصر از فرمان سولا سرپیچی کرد. سپس سولا سزار او را محکوم به مرگ کرد، ولی وی توانست از ایتالیا فرار کند و به سپاهیان روم در کیلیکیا بپیوندد و بعد از مرگ سولا سزار در سال ۷۸ قبل از میلاد به روم بازگشت. سزار بعد از مرگ سولا نیز مشکلات زیادی داشت چراکه قدرت کماکان در اختیار هواداران سولا بود و آن‌ها ژولیوس سزار را دشمن خود می‌دانستند.

قیصر به هزینه خود و بدون اجازه از سنا علاوه بر چهار لژیونی که در اختیار داشت چهار لژیون دیگر فراهم و مجهز کرد. وی تصمیم گرفته بود به سرزمین گل حمله کند تا با فتح سرزمین گل بتواند جایگاه و قدرت مناسبی در میان رومیان کسب کند. بسیاری از مورخین این حمله سزار به سرزمین گل را از مهمترین وقایع دوران باستان بر می‌شمرند چراکه در کنار کمک به قدرت رسیدن سزار زمینه را برای ورود فرهنگ لاتین به منطقه فرانسه  ایجاد کرد و تحولات عمیقی را در ادامه سیر تاریخ منجر شد. ژولیوس سزار به مدت 2 سال قبیله‌های گل را سرکوب کرد تا اینکه سرانجام سنا در سال ۵۶ قبل از میلاد سرزمین گل را به عنوان یک ایالت روم معرفی کرد. حمله سزار به سرزمین گل باعث شد تا سرزمینی تقریبا دو برابر شبه جزیره ایتالیا به خاک روم اضافه شود و رومیان را به مدت ۴۰۰ سال از حملات ژرمن‌ها در امان نگه دارد. در این میان روم غرق هرج و مرج و فساد شده بود قدرت میان کراسوس و پومپیوس تقسیم شده بود. کراسوس سپاه بزرگی را فراهم دید و به قصد حمله به ایران و سوریه حرکت کرد وقتی وارد حران شد، توسط سپاه پارت متلاشی شد و خودش نیز کشته شد.

بعد از مرگ کراسوس قدرت در روم کاملا در اختیار پومپیوس قرار گرفت و او دشمنی دیرینه‌اش در مقابل سزار را علنی کرد. سرانجام بعد از درگیری‌های سیاسی بسیار سزار با لژیون‌های نظامی خود به سمت روم حرکت کرد و بدون خونریزی وارد شهر روم شد. وی تلاش کرد تا پومپیوس را بدون درگیری وادار به تسلیم کند ولی نپذیرفت و جنگ بزرگی میان دو سپاه درگرفت که در نهایت سزار فاتح جنگ شد و تبدیل به قدرت اول روم گردید. حکومت سزار کوتاه بود چراکه توسط نزدیکان خود از جمله پسرخوانده‌اش بروتوس در ۱۵ مارس سال  ۴۴ قبل ازمیلاد به قتل رسید تا افسانه حکومت قیصر در روم خیلی زود به پایان برسد.

ادامه مطلب http://www.zoomit.ir/articles/etc/12581-22-tir-gheysar

خواندن 1179 دفعه