خطا
  • JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 62
دوشنبه, 20 مرداد 1393 03:30

۲۰ مرداد: خروج آخرین نیروهای زمینی آمریکا از ویتنام

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
۲۰ مرداد: خروج آخرین نیروهای زمینی آمریکا از ویتنام

۴۲ سال پیش در چنین روزی آخرین سربازان نیروی زمینی آمریکا از خاک ویتنام خارج شدند تا رویای پیروزی ویت کنگ‌ها به واقعیت نزدیک‌تر شود.

 ۴۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۱ اگست ۱۹۷۲ آخرین سربازان نیروی زمینی آمریکا خاک ویتنام را ترک کردند. قبل از جنگ جهانی دوم منطقه هندوچین به عنوان مستعمره کشور فرانسه شناخه می‌شد که در خلال جنگ جهانی دوم به اشغال نیروهای

...
۲۰ مرداد: خروج آخرین نیروهای زمینی آمریکا از ویتنام

۴۲ سال پیش در چنین روزی آخرین سربازان نیروی زمینی آمریکا از خاک ویتنام خارج شدند تا رویای پیروزی ویت کنگ‌ها به واقعیت نزدیک‌تر شود.

 ۴۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۱ اگست ۱۹۷۲ آخرین سربازان نیروی زمینی آمریکا خاک ویتنام را ترک کردند. قبل از جنگ جهانی دوم منطقه هندوچین به عنوان مستعمره کشور فرانسه شناخه می‌شد که در خلال جنگ جهانی دوم به اشغال نیروهای امپراتوری ژاپن درآمد. بعد از پایان پذیرفتن جنگ جهانی دوم کشور فرانسه در جهت منافع خود تصمیم به بازپس گیری این مستعمرات و کنترل آنها گرفت ولی مردم شمالی ویتنام و کمونیست‌های این کشور به رهبری هوشی مین با این تصمیم مخالفت کردند و درخواست استقلال کشور ویتنام و اتحاد کامل آن‌را داشتند.

بر همین اساس هوشی مین در دوم سپتامبر سال ۱۹۴۵ بصورت رسمی تشکیل کشور مستقل ویتنام را در هانوی اعلام کرد. همین موضوع موجب شکل گیری جنگ‌هایی میان نیروهای فرانسوی و نیروهای ویتنامی معروف به ویت مین شد که به جنگ اول هندو چین معروف است. در خلال این جنگ که عمدتا در شمال ویتنام رخ داد نیروهای فرانسوی با نیروهای ویتنامی به فرماندهی هوشی مین به مبارزه پرداختند. در این جنگ نیروهای فرانسوی توسط آمریکا انگلستان، کامبوج، لائوس و ویتنام جنوبی حمایت می‌شدند ولی در نهایت نیروهای هوشی مین توانستند نیروهای فرانسوی را شکست دهند تا در 21 جولای 1954 در کنفرانس ژنو ویتنام شمالی و جنوبی شکل بگیرد و فرانسه در این کنفرانس مستعمرات خود یعنی لائوس کامبج و ویتنام را مستقل اعلام کند. در این جنگ حدود ۷۰۰ هزار انسان نظامی و غیر نظامی جان خود را از دست دادند.

در ویتنام درگیری ها میان ویتنام شمالی و جنوبی ادامه پیدا کرد و در این بین حمایت های امریکا و شوروی از دو گروه و تحریک آنها موجب شد تا تنش در منطقه افزایش یاید و زیربنای یک جنگ تمام عیار و خانمان سوز دیگر که تمام کشور ویتنام را در برگرفت و تبدیل به جهنم نیروهای آمریکایی شد را فراهم سازد.

در 1 نووامبر 1955 عملا جنگ ویتنام در لائوس، کامبوج و ویتنام شمالی و جنوبی آغاز شد. دراین جنگ نیروهای ویتنام شمالی، ویت کونگ‌ها، نیروهای سرخ خمر و نیروهای لائوس به رهبری هوشه مین و با حمایت شوروی، چین کوبا، کره شمالی، چک اسلواکی و بلغارستان در مقابل نیروهای ویتنام جنوبی، ایالت متحده آمریکا، کره جنوبی، استرالیا، تایلند، نیوزیلند، جمهوری خمر و پادشاهی لائوس با حمایت کشورهایی چون فیلیپین، تایوان، کانادا، آلمان غربی، انگلستان، ایران و اسپانیا قرار گرفتند.

جنگ ویتنام حدود 19 سال و 5 ماه بطول انجامید و در آن حدود 4 میلیون انسان جان خود را ازدست دادند ولی سرانجام با شکست نیروهای جنوبی و آمریکایی ها که در این جنگ از هیچ جنایت جنگی همچون استفاده از بمب‌های ناپالم‌، بمب‌های خوشه‌ای و حملات شیمیایی دریغ نکردند به پایان رسید و کشور مستقل و متحد سوسیالیستی ویتنام شکل گرفت.

هوشی مین رهبر بزرگ ویتنام در سال 1969 چشم از جهان فروبست تا نتواند رویای استقلال و اتحاد ویتنام را که در سال 1975 به حقیقت پیوست را از نزدیک مشاهده کند.

منبع خبر

خواندن 984 دفعه