خطا
  • JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 62
یکشنبه, 18 آبان 1393 05:00

۱۸ آبان: زادروز تئودور کالوزا، ریاضیدان و فیزیکدان بزرگ آلمانی

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

۱۲۹ سال پیش در چنین روزی تئودور کالوزا ریاضیدان و فیزیکدان بزرگ آلمانی در شهر اوپوله متولد شد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر نظریه کالوزا-کلین در معادله میدان و همچنین دستاوردهایش در شکل گیری نظریه ریسمان است.

۱۲۹ سال پیش در چنین روزی یعنی ۹ نووامبر سال ۱۸۸۵ تئودور فرانس ادوارد کالوزا ریاضیدان و فیزیکدان بزرگ آلمانی به دنیا آمد. دوران کودکی را در منطق

...

۱۲۹ سال پیش در چنین روزی تئودور کالوزا ریاضیدان و فیزیکدان بزرگ آلمانی در شهر اوپوله متولد شد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر نظریه کالوزا-کلین در معادله میدان و همچنین دستاوردهایش در شکل گیری نظریه ریسمان است.

۱۲۹ سال پیش در چنین روزی یعنی ۹ نووامبر سال ۱۸۸۵ تئودور فرانس ادوارد کالوزا ریاضیدان و فیزیکدان بزرگ آلمانی به دنیا آمد. دوران کودکی را در منطقه کونینگزبرگ سپری کرد و پدرش استاد زبان انگلیسی بود. در همین شهر بود که تحصیلات ابتدایی را به پایان رساند و وارد دانشگاه کونینگزبرگ شد و در رشته ریاضیات و فیزیک توانست دکترای خود را دریافت کند.

در سال ۱۹۱۹ کالوزا تئوری نسبیت عام اینیشتین را در پنج بُعد، مورد مطالعه قرار داد و سپس از معادلات مکسول در الکترومغناطیس برای توضیح آن استفاده کرد. کالوزا بعد از نوشتن نظریه خود بر همین اساس آن را برای اینشتین فرستاد و اینشتین وی را ترغیب به انتشار نظریه کرد. کالوزا در سال ۱۹۲۱ نظریه خود را منتشر کرد. نظریه کالوزا در فیزیک در مدلی است که به دنبال یکپارچه سازی نیروهای بنیادی گرانش و الکترومغناطیس است. کالوزا در این نظریه همانطور که اشاره شد نسبیت عام اینشتین را به فضا زمان پنج بعدی گسترش داد و با معادلات مکسول در الکترومغناطیس به توضیح آن پرداخت. در این نظریه مجموعه معادلاتی مطرح شده است که حاصل آن‌ها را می توان به مجموعه‌هایی از معادلات دیگر دسته بندی کرد که یکی از این دسته ها هم ارز معادلات میدان اینشتین است و دسته دیگری هم ارز معادلات ماکسول برای میدان الکترومغناطیسی و دسته آخر نیز یک میدان نرده‌ای اضافی است که امروزه "رادیون" خوانده می شود.

نکته جالب در خصوص نظریه کالوزا این است که زمانی که این نظریه مطرح شد، اهمیت چندانی به آن داده نشد، حتی با اینکه اینشتین در انتشار آن از کالوزا حمایت کرد، اما این نظریه بخاطر فعالیت‌هایی که در آن زمان در مکانیک کوانتومی صورت می‌گرفت، مورد توجه قرار نگرفت. بعدها بر پایه نظریه کالوزا-کلین نظریه مهم دیگری مطرح شد به نام نظریه ریسمان که آن نیز تا حدود اواخر دهه‌ی ۸۰ میلادی مورد اقبال قرار نگرفت. خاصیت مهم نظریه ریسمان که فیزیکدانان را به سمت خود کشاند این بود که این نظریه به شکلی بسیار طبیعی گرانش (نسبیت عام اینشتین) و مدل استاندارد (نظریه‌ی میدان کوانتوم) که سه نیروی دیگر موجود در طبیعت (یعنی نیروی الکترومغناطیس، نیروی ضعیف و نیروی هسته‌ای قوی) را توصیف می‌کند به هم ربط می‌دهد.

دکتر کالوزا در واقع نظریه‌ای را مطرح کرد و بُعدی از فیزیک نظری را مطرح کرد که درک آن برای دانشمندان عصر خود امکان پذیر نبود؛ اما گسترش جنبه‌های گوناگون علم فیزیک درک دانشمندان را به سطحی رساند که متوجه اهمیت نظریه‌ی وی شوند. نظریه‌ای که حدود ۷۰ سال قبل، مطرح شده بود. دکتر کالوزا دانشمندی بود که در زمان و عصر خود هیچگاه مورد تجلیل قرا نگرفت و برای وی اعتبار علمی خاصی حتی با حمایت‌های اینشتین حاصل نشد. دکتر کالوزا موقعیت شغلی ثابتی نداشت و عموما به عنوان استاد مهمان  پاره وقت در دانشگاه به تدریس دروس پایه می‌پرداخت. تا اینکه در سال ۱۹۲۹ به عنوان استاد دانشگاه کیل استخدام شد و در سال ۱۹۳۵ به دانشگاه گوتینگن رفت و تا پایان عمر در آن دانشگاه به تدریس پرداخت.

دکتر کالوزا در تاریخ ۱۹ ژانویه سال ۱۹۵۴ دیده از جهان فروبست در حالی که دانشمندان زمان کماکان قادر به درک اهمیت نظریه وی نبودند.

cloob

منبع خبر

خواندن 1403 دفعه