خطا
  • JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 62
جمعه, 28 آذر 1393 05:00

۲۸ آذر: زادروز آلبرت آبراهام مایکلسان فیزیکدان آمریکایی

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

162 سال پیش در چنین روزی یعنی 19 دسامبر سال 1852 آلبرت آبراهام مایکلسان فیزیکان سرشناس آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیک، متولد شد. بیشترین شهرت وی بخاطر تحقیقاتی است که در خصوص سرعت نور انجام داده و همچنین آزمایش معروف مایکلسان-مورلی.

آلبرت آبراهام مایکلسان در بخشی از امپراتوری پروس که امروزه در کشور لهستان قرار دارد متولد شد؛ زمانی که تنها دو سال

...

162 سال پیش در چنین روزی یعنی 19 دسامبر سال 1852 آلبرت آبراهام مایکلسان فیزیکان سرشناس آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیک، متولد شد. بیشترین شهرت وی بخاطر تحقیقاتی است که در خصوص سرعت نور انجام داده و همچنین آزمایش معروف مایکلسان-مورلی.

آلبرت آبراهام مایکلسان در بخشی از امپراتوری پروس که امروزه در کشور لهستان قرار دارد متولد شد؛ زمانی که تنها دو سال داشت به همراه خانواده خود به کشور آمریکا مهاجرت کرد.

در آنجا پدرش به شغل بازرگانی مشغول شد. آلبرت تحصیلات خود را در مقطع دبیرستان در شهر سانفرانسیسکو سپری کرد. بعد از دوره دبیرستان در سال 1869 برای تحصیل در مقاطع بالاتر وارد آکادمی نیروی دریایی ایالت متحده آمریکا شد و در آنجا در رشته ریاضیات به تحصیل پرداخت و در کنار آن در خصوص نور، گرما، اقلیم شناسی و نقشه برداری یک متخصص شد. آلبرت در سال 1873 فارغ التحصیل شد و به مدت دو سال در نیروی دریایی آمریکا و بر روی دریا به خدمت مشغول شد. در سال 1875 به آکادمی نیروی دریایی بازگشت و به تدریس شیمی و فیزیک مشغول شد. بعد از چند سال تدریس و تحقیق تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل به اروپا برود و در این مسیر از دانشگاه‌های برلین، هایدلبرگ و پلی تکنیک پاریس دیدن کرد و تحصیلاتش را در دانشگاه برلین تا مقطع دکترا ادامه داد.

آلبرت مایکلسان به شدت به علم و حل معماهای علمی علاقه‌مند بود و موضوع مورد علاقه وی در آن دوران، حل معمای سرعت نور بود. در سال 1879 البرت مایکلسان در نتیجه آزمایش‌های بسیاری که انجام داد سرعت نور در هوا را به میزان 299,864±51  کیلومتر در ثانیه اعلام کرد و همچنین اعلام کرد که سرعت نور در خلا 299,940 کیلومتر در ثانیه است. بعد از پایان تحصیلات در اروپا آلبرت مایکلسان از نیروی دریای آمریکا استعفا داد و به عنوان استاد فیزیک در دانشگاه کلیولند مشغول به تدریس و کار شد. در این دوران بود که آلبرت مایکلسان دانش و مفهومی تحت عنوان "تداخل سنجی" را اختراع و بهبود داد که دانش ترکیب دو یا چند موج است به نحوی که با برسی موج حاصل از این ترکیب بتوان اطلاعاتی در مورد موج‌های ورودی بدست آورد. آلبرت مایکلسان در سال 1887 به همراه ادوارد مورلی آزمایش معروف مایکلسان-مورلی را انجام داد که بدون شک این آزمایش یکی از مهمترین آزمایش‌های علمی در تاریخ فیزیک است.

در آن دوران نظریه بسیار قوی مطرح بود که در فضا محیطی به نام ایتر (Aether Theories) وجود دارد که باعث انتقال و گسترش نیروی الکترومغناطیس و گرانش می‌شود و نتایج آزمایش مایکلسان-مورلی قویترین دلیل بر رد این تئوری در خصوص نور بود به مرور باعث شد که این تئوری بطور کامل کنار گذاشته شود. این آزمایش همچنین راه را برای پذیرش نظریه‌ی نسبیت خاص که اینشتین در سال ۱۹۰۵ ارائه داد، هموار کرد. در واقع آلبرت اینشتین به کمک نتایج همین آزمایش توانست نظریه نسبیت خاص خود را ارائه و اثبات کند. آلبرت مایکلسان به خاطر همین آزمایش و دستاوردهای علمی در خصوص سرعت نور مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک سال 1907 شد.

رابرت میلیکان فیزیکدان برجسته‌ی آمریکایی که توانست برای نخستین‌بار بار الکترون را اندازه گیری کند از شاگردان دکتر مایکلسان بود. سرانجام دکتر آلبرت آبراهام مایکلسان در تاریخ 9 می سال 1931 و در 78 سالگی دیده از جهان فروبست.

cloob

منبع خبر

خواندن 1454 دفعه