پرینت

کسب فناوری رادیاتور مجهز به لوله حرارتی برای ساخت ماهواره

on .

کسب فناوری رادیاتور مجهز به لوله حرارتی برای ساخت ماهواره

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، گواهی ثبت اختراع رادیاتور پنل لانه زنبوری مجهز به لوله حرارتی مخصوص ماهواره که در پژوهشکده مواد و انرژی پژوهشگاه فضایی ایران به انجام رسیده، از سوی مرکز مالکیت معنوی اداره ثبت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر شد.

دکتر سعید اصغری رئیس پژوهشکده مواد و انرژی در این باره گفت: پژوهشگاه فضایی ایران در راستای مأموریت خود، به فناوری ساخت رادیاتور پانل مجهز به لوله حرارتی دست یافته تا کشور از تأمین خارجی این المان در زیرسیستم کنترل حرارت ماهواره‌های داخلی بی‌نیاز شود.

وی در خصوص کاربرد این طرح اختراعی توضیح داد: از رادیاتور پانل لانه‌زنبوری مجهز به لوله حرارتی، در سامانه‌های فضایی به منظور دفع حرارت استفاده می‌شود. در این رادیاتور، از تعدادی لوله حرارتی در وسط یک ساختار لانه‌زنبوری استفاده شده است. به نحوی که حرارت تولید شده درون ماهواره به لوله‌های گرمایی داخل پنل منتقل می‌شود تا در قسمت کندانسور رادیاتور از طریق تشعشع به فضا تبادل حرارت صورت پذیرد.

اصغری افزود: این تجهیز به‌طور کامل در داخل کشور ساخته شده و برای هر هندسه و توان حرارتی اتلافی قابل طراحی و ساخت است. این المان تلفیقی از رادیاتور پانل و لوله حرارتی است که طول عمر و قابلیت اطمینان آن اندازه‌گیری شده و معین است و از این فناوری می‌توان در ساخت صفحات ایزوترم استفاده کرد که به عنوان سرریز فناوری در صنایع مختلف قابل استفاده خواهد بود.

این پروژه در راستای پروژه‌های توسعه‌ای پژوهشگاه فضایی ایران و با توجه به سابقه پژوهشکده مواد و انرژی در حوزه ساخت المان‌های سیستم کنترل حرارت ماهواره، در سال ۱۳۹۷ به این پژوهشکده ابلاغ شد که پس از طراحی، ساخت رادیاتور و بهینه‌سازی‌های انجام شده، آزمون‌های کیفی آن مطابق با استاندارد ECSS در مرکز آزمون پژوهشگاه فضایی ایران انجام شد.

با توجه به نتایج حاصل شده از این آزمون و آزمون‌های عملکردی، راندمان رادیاتور پانل ساخته شده در حدود ۸۵ درصد است که با استانداردهای جهانی این المان قابل مقایسه است.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2