پرینت

شهرمان در پاییز رنگ شعر گرفت

on .

شهرمان در پاییز رنگ شعر گرفت
به گزارش خبرگزاری - [1]

کافی است در سطح شهر قدم بزنید یا در بزرگراه‌ها با ماشین تردد کنید. بیلبوردهای زیبایی از شعر شاعران نصب شده که به شهر جلا داده است. می‌توانید شعر شاعران بسیاری را بر این سازه‌های تبلیغاتی شهر ببینید؛ از شفیعی کدکنی گرفته تا سهراب سپهری و کاظم بهمنی. همه این سازه‌ها نظر شهروندان را به‌خود جلب کرده‌اند تااینکه مدیران شهرداری عنوان کردند این شعرها در قالب پویش طراحی شده‌اند.

اکران پویش «شهر شعر» در مترو
رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران:
از حدود ۱۲۰شاعر با ۱۰۰۰سازه تبلیغاتی در «شهر شعر» استفاده و تلاش کردیم از همه سلایق در این پویش بهره ببریم. سعی کردیم اشعار با هم هماهنگ باشند؛ مثل سمفونی. نکته دیگر اینکه سعی کردیم از اشعار بانوان نیز در پویش شهر شعر استفاده کنیم. نقدهایی هم وجود دارد که سعی می‌کنیم از آنها استفاده کنیم. دبیری پویش «شهر شعر» برعهده استاد امیری اسفندقه بود و از شعرایی مثل آقای فیض، بیابانکی و... برای انتخاب اشعار مشورت گرفتیم. در نهایت ۱۲۰ اثر نیز در شهر اکران فرهنگی شد و از اشعار شاعران معاصر نیز در پویش «شهر شعر» استفاده کردیم. همچنین سعی کردیم از سازه‌های متمایل به مسیرهای پیاده‌رو برای اکران اثرها استفاده کنیم. پویش «شهر شعر» تا 10روز آینده با به‌روزرسانی سازه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد تا جریان پویش‌ شعر را در شهر زنده نگه داریم. در ادامه کار از اشعار شعرای قدیمی هم استفاده خواهیم کرد. در ‌ماه رمضان از اشعار ‌ماه مبارک و قرآنی استفاده می‌کنیم. در گام اول اصرار بر چاپ عکس شاعران را داشتیم؛ چراکه آنان هم قهرمان هستند و در قله ادبیات ایران ایستاده‌اند. به‌زودی اکران پویش «شهر شعر» در مترو هم آغاز خواهد شد. گام‌های بعدی پویش «شهر شعر» تعاملی با شهروندان خواهد بود و در حوزه شعر قدم‌های زیادی وجود دارد که باید برداشته شود.

شعرداری و شعروندان
مرتضی امیری اسفندقه، دبیر پویش شهر شعر:
این پویش، شعر را به رخ کشیده و شهر موزون و تزئین شده است. حتما می‌توانستیم از شاعران دیگر استفاده کنیم اما بنا را به تکثر شعرای مختلف گذاشتیم و همه شهرها باید این کار را انجام دهند.شهرداری تهران با پویش «شهر‌شعر» عظمت خود و شعر را بالا برد. دکتر زاکانی نیز تاکید داشته‌اند علاوه بر کالبد جسمی شهر به کالبد روحی آن هم باید توجه کرد. به نوعی شهرداری با زبان شعر همدلی و همراهی با شهروندان را در دستور کار قرار داده تا در تردد شهروندان و ترافیک این همدلی و همراهی مورد توجه قرار گیرد. در این پویش غلبه با متن است نه عکس و نام شاعر. این پویش نگاه‌ها را به خود جلب کرده و شهرداری در قامت «شعرداری» قرار گرفته تا یادآور شود شهروندان «شعروندان» هم هستند و شهروندان با نگاه به این سازه‌ها و شعرها که در بالاترین نقاط شهر قرار گرفته در حقیقت نگاه‌ها را آسمانی کرده‌اند. وقت آن رسیده است که با شعر نسل انقلاب آشنا شویم. امیدواریم در گام بعدی از بهترین شاعران و شعرها استفاده شود و این پویش به همه شهرها منتقل شود. در پویش بعدی ممکن است که ازشعرای گمنام استفاده شود.
 

[2][3]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^ (sahebkhabar.ir)
  3. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2