پرینت

لوله بدون درز کربن چیست و در کجاها کاربرد دارد؟

on .

به گزارش خبرگزاری - امروزه هر کجا که بروید، می‌‏توانید کاربرد بی‌انتهای لوله‌‏ها را احساس کنید. لوله‏‌ها به شکل‌‏های مختلفی تولید می‏‌شوند و هر کدام از آن‏‌ها، در یک صنعت کاربرد دارند. در نظر داشته باشید که لوله‏‌ها به دو صورت درز دار و بدون درز در کارخانجات با متریال گوناگون تولید می‌‏شوند. لوله بدون درز کربن، از لوله‏‌های پر استفاده و پر کاربرد در صنایع سنگین محسوب می‏‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با مشخصات و کاربردهای لوله بدون درز کربن بیشتر آشنا شوید.

معرفی لوله بدون درز کربن

لوله بدون درز کربن یا مانیسمان، برای اولین بار در سال 1889 توسط فردی به نام مانیسمان در آلمان ابداع شد. این نوع لوله، فاقد درز و جای جوشکاری است و طی فرآیند تراشکاری و تهی ساختن شمش‏‌های گرد توپر تولید می‏‌شود. لوله‏‌های بدون درز کربن، از متریال استیل کربن، فولاد، استنلس و ... تهیه می‏‌گردند. خوب است بدانید که این نوع لوله، دارای سطح داخلی کاملا صاف و صیقلی می‌‏باشد.

ویژگی‏های لوله بدون درز کربن

لوله‌‏های بدون درز کربن از لحاظ ظاهری، شباهت‌‏های زیادی با لوله A106 دارند. البته فراموش نکنید که وجود کربن در متریال ساخت این نوع لوله، سبب افزایش چندین برابری مقاومت و استحکام آن در برابر عوامل فرساینده شده است. از طرفی دیگر، لوله‌‏های بدون درز کربن با روکش‌‏های پلی اورتان یا گالوانیزه نیز تولید می‏‌شوند تا در زیر زمین دچار پوسیدگی نشوند. همانطور که در قسمت‌‏های قبل اشاره شد، لوله‏‌های مانیسمان به جوشکاری نیازی ندارند و این امر موجب افزایش چندین برابری استحکام و مقاومت آن‏ها شده است. ناگفته نماند که لوله‌‏های بدون درز کربن قادر به تحمل 500 الی 750 درجه سانتی گراد گرما هستند. از طرفی دیگر، این نوع لوله در برابر ضربات سنگین از جمله چکش و ... مقاومت خوبی از خود نشان می‌‏دهد.

فرآیند تولید انواع لوله بدون درز کربن

لوله‏‌های بدون درز کربن، با متریال‏‌های گوناگون در شکل‏‌های مختلفی به بازار عرضه می‏‌شوند. البته در نظر داشته باشید که نمی‌‏توان از انواع لوله‌های مانیسمان در همه صنایع استفاده نمود. به همین دلیل، باید قبل از خریداری این نوع لوله، به فرآیند تولید آن توجه بسزایی داشته باشید. لازم به ذکر است که فرآیند تولید، تاثیر بسزایی را بر روی قیمت لوله‏‌های بدون درز کربن ایفا می‌‏کند.

1-نورد گرم

متخصصان برای تولید لوله بدون درز کربن با روش نورد گرم، ابتدا میلگردهای توپر را وزن و اندازه گیری می‌‏کنند. سپس آن‌‏ها را بر روی دستگاه نصب نموده و حرارت می‌‏دهند. در مرحله بعد، یک مته با سختی بسیار بالا از جنس الماس، شروع به سوراخ کردن قسمت درونی لوله می‌‏کند. پس از آن، یک مته با سایز بزرگتر، فضای درون لوله را افزایش می‏‌دهد. سپس لوله طی فرآیند حرارتی، شکل داده می‏‌شود. در مرحله آخر متخصصان با استفاده از یک دستگاه تراش مخصوص، بخش درونی لوله را صاف و صیقلی می‏‌کنند. البته در نظر داشته باشید که لوله‌‏های بدون درز کربن نورد گرم، پس از تولید باید توسط کارشناسان بررسی شوند.

2-نورد سرد

در شرکت‏‌های بزرگ برای تولید لوله بدون درز کربن با روش نورد سرد، ابتدا میلگردهای توپر اصلی را با اسید قوی شستشو می‌‏دهند تا تمامی آلودگی و غبار موجود بر روی آن‏ها  از بین برود. سپس میلگردها در اندازه‌های 6، 8، 10، 16 و 24 متری برش داده می‌‏شوند و متخصصان یک لایه از سطح میلگرد را با دستگاه تراش cnc برداشته و آن را درون کوره حرارتی قرار می‌‏دهند. همچنین پس از آن، توسط یک دستگاه سوراخکاری قوی، یک حفره درون میلگرد ایجاد می‌‏شود. در مرحله بعد، کارشناسان لوله‏‌های خام را درون محیطی با دمای بسیار پایین قرار داده و آن را مجدد درون حوض اسید می‏‌گذارند و پس از خشک شدن مجدد لوله، آن را درون کوره قرار می‏‌دهند. در مرحله آخر، سطح درونی لوله‌‏ها توسط دستگاه‏‌های تراش صیقلی و صاف می‌‏شود. ناگفته نماند که استحکام و مقاومت لوله‏‌های بدون درز کربن نورد سرد نسبت به نورد گرم بالاتر است.

کاربرد لوله‌‏های بدون درز کربن

همانطور که پیش‏تر گفته شد، لوله‌‏های بدون درز کربن به شیوه‌‏های مختلفی تولید می‌‏شوند و هر کدام از آن‏‌ها، درجه سختی و استحکام متفاوتی دارند. البته فراموش نکنید که این نوع لوله اکثرا در صنایع سنگین نظیر خطوط نفت و گاز، کارخانجات پتروشیمی و ... مورد استفاده قرار می‏‌گیرد.

1-خطوط انتقال نفت و گاز

امروزه لوله‏‌های بدون درز کربن، مهم‏ترین بخش خطوط انتقال نفت و گاز را پوشش می‏‌دهند. لوله‌‏های بدون درز کربن، در برابر حرارت، ضربات و فشار بسیار بالا مقاومت بسیار بالایی دارند. از طرفی دیگر، لوله‌‏های بدون درز با روکش‏‌های گالوانیزه و پلی اورتان تولید شده و در برابر رطوبت، زنگ زدگی و پوسیدگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌‏دهند. البته کارشناسان باید هر ساله خطوط انتقال نفت و گاز زیر زمین را به طور دقیق و کامل بررسی کنند. لازم به ذکر است که استفاده از لوله‏‌های بدون درز کربن برای خطوط انتقال نفت و گاز، هزینه بسیار مناسب و مقرون به صرف‌ه‏ای برای شرکت‌‏های خصوصی و دولتی دارد.

2-کارخانجات پتروشیمی

یکی دیگر از کاربردهای لوله بدون درز کربن، انتقال مواد به صورت مایع، جامد، محلول و گاز در کارخانجات پتروشیمی است. در کارخانجات پتروشیمی، مواد اسیدی و باز بسیار قوی باید توسط لوله‌‏ها به دستگاه‌‏های مختلف منتقل شوند. از این رو، متخصصان می‏‌توانند با خیالی آسوده از لوله‏‌های بدون درز کربن با نورد گرم یا سرد برای احداث کارخانه پتروشیمی استفاده کنند. لازم به ذکر است که لوله‏‌های کربن بدون درز، از مقاومت بسیار خوبی در برابر مواد اسیدی و خوردگی برخوردار هستند.

3-سایر

لوله‏‌های بدون درز کربن در صنایع دیگری از جمله انتقال آب و فاضلاب شهری، انتقال بخار از دیگ، کوره‏‌ها، صنایع هوافضا، انتقال نیروی سیال، لوله‏‌های آب فشار قوی آتش نشانی، کارخانجات، گلخانه‌‏های صنعتی عظیم، خطوط انتقال برق، صنایع کشتی سازی و انواع شفت دستگاه‏‌های گردان کاربرد دارند.

قیمت لوله بدون درز کربن

قیمت لوله‏‌های بدون درز کربن با توجه به عواملی همچون فرآیند تولید، متریال ساخت، میزان خرید و فروش در بازار، قطر دهانه، ضخامت و طول لوله تعیین می‌‏شود. فراموش نکنید که این نوع لوله با توجه به متراژ شاخه محاسبه می‏‌گردد. قیمت لوله‌‏های بدون درز کربن با توجه به نوسانات بازار نیز متغیر است.

لوله بدون درز کربن را از کجا بخریم؟

یکی از سوالات متعددی که ذهن کاربران را درگیر خود می‌‏کند، این است که لوله بدون درز کربن را از کجا بخریم؟ امروزه مراکز نسبتا کمی در کشور هستند که در زمینه خرید و فروش لوله بدون درز کربن فعالیت می‌‏کنند. اما برای خرید این نوع لوله باید به نکاتی از جمله بررسی کیفیت، قطر و ضخامت، طول شاخه و قیمت روز بازار توجه بسزایی داشته باشید. جهت خرید لوله‏‌های بدون درز کربن با قیمتی مناسب و اصالت کاملا تضمینی به صورت حضوری یا اینترنتی، می‏‌توانید به یکی از بهترین و معتبرترین فروشگاه‏‌های کشور یعنی آرسینکو مراجعه فرمایید.

سخن پایانی

همانطور که در قسمت‏های قبل اشاره شد، لوله‏‌های بدون درز کربن به شیوه و شکل‏‌های مختلفی تهیه و تولید می‌‏شوند. از این رو، باید حین خرید این نوع لوله توجه بسزایی به خصوصیات فیزیکی و شیمایی آن داشته باشید. البته قبل از انجام هر کاری، پیشنهاد می‌‏شود با افراد متخصص و کاربلد در این زمینه مشورت کنید و از تجربه طلایی آن‏ها استفاده نمایید.

آدرس شعبه مرکزی: تهران ، بازار آهن شادآباد ، نبش بلوک یک، مجتمع تجاری 110 طبقه اول پلاک 57

تلفن تماس: 
021-66674420
021-66671990
021-66674519

آدرس وبگاه شرکت: https://rsin.co.ir[4][5]

[1][2][3]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^لوله A106 (rsin.co.ir)
  3. ^آرسینکو (rsin.co.ir)
  4. ^ (sahebkhabar.ir)
  5. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2