پرینت

افتتاح 7 پروژه دانشگاهی در شرق تهران

on .

به گزارش خبرگزاری - [1]

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: دانشگاه آزاد واحد تهران شرق برای اولین بار در سال 80 در قالب یک مرکز آموزشی زیر نظر واحد تهران مرکز پذیرای 400 نفر دانشجو شد. دانشگاهی که امروز وسعت آن به 53 هزار مترمربع رسیده و میزبان علاقه‌مندان علم و فناوری است. این واحد دانشگاه آزاد حالا در آخرین تحول خود قرار است چند پروژه جدید را راه‌اندازی کند. کارگاه مهندسی معکوس و قطعات صنعتی، باغ پسته چندهکتاری، مجتمع پرورش ماهی، مدرسه سما، کودکستان، مدارس عالی مهارتی و مجموعه پینت‌بال همان پروژه‌هایی به شمار می‌روند که امروز یعنی همزمان با ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار افتتاح می‌شود و وضعیت را برای دانشجویان تهران شرق متفاوت خواهند کرد. در این گزارش به جزئیات این پروژه‌ها پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

افتتاح باغ پسته چند هکتاری در واحد تهران شرق از دیگر پروژه‌های این واحد در حوزه کشاورزی است؛ این واحد 57 هکتار زمین دارد که بخش عمده‌ای از آن بایر است. از سوی دیگر درخت پسته به‌تنهایی محصولی ندارد و پیوند آن باعث تولید محصول و میوه پسته می‌شود. با توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه که آب کم و خاک شور دارد، اقدامات کارشناسی روی آب و خاک توسط کارشناسان انجام شده و به این نتیجه رسیدند که با توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه و صرف اقتصادی برای تولید گیاه، کاشت پسته مناسب‌ترین گزینه است. موسوی‌اصل در این باره می‌گوید: «در واحد تهران شرق حدود 500 درخت پسته از قبل وجود داشت که سال‌ها این درخت‌ها رها شده بودند. با در نظر گرفتن این ظرفیت روی آنها پیوند لازم، هرس و عملیات احیا روی آنها انجام شد. حدود سه هزار و 500 اصله درخت دیگر کاشته شد. به بیان دیگر حدود چهار هزار درخت پسته امروز در فضایی به مقدار سه و نیم هکتار با همیاری و مشارکت واحدهای دامغان و رفسنجان کاشته شده است.» آن طور که او گفته است حدود یک میلیارد تومان هزینه آماده‌سازی این زمین بیابانی، چاله‌کنی، پمپ، لوله‌گذاری و آبیاری قطره‌ای دانشگاه برای این باغ پسته شده است. با توجه به ارتباطاتی که واحد با شهرداری منطقه داشت همه این هزینه‌ها را این سازمان تقبل کرد. او توضیح داد: «تنها هزینه‌ای که دانشگاه برای احداث این باغ داشت، حدود 30 میلیون تومان خرید نهال بوده است. حتی کارگر فعال در باغ نیز از سوی شهرداری آمده و حقوق او را نیز خود این سازمان پرداخت می‌کند. باز هم باید در اینجا ذکر کرد که همه این مراودات براساس روابط بین دانشگاه و شهرداری بوده است. شایان ذکر است که در سال اول که سخت‌ترین سال تولید پسته محسوب می‌شود و با توجه به کم‌آبی منطقه تنها 22 درخت خشک شدند و امید است تا سال دیگر این فضا سبز شده و از سال چهارم تولید محصول آغاز شود.» کاشت و تولید پسته شاید اولین هدف مسئولان دانشگاه باشد. صادرات دومین گام برای این پروژه است. رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران شرق درخصوص برنامه‌های بلند مدت این واحد برای تولید و صادرات پسته می‌گوید: «این کار در ابتدا به‌عنوان یک کار پژوهشی شروع شده است و واحد تهران شرق توانسته از فضای در اختیار خود یک استفاده بهینه داشته باشد. به بیان دیگر احیای امکانات واحد با توجه به فضای در اختیار بوده است. همچنین امروز می‌توان با این اقدام ادعا کرد که شرق استان تهران قابلیت تبدیل شدن به قطب تولید پسته نیمه شمالی کشور را داشته باشد. البته اگر شهرستان دامغان در نظر گرفته نشود. آب و هوای مناسب اعم از آب شور و خاک شور و گرمای زیاد برای تولید پسته به غیر از منطقه رفسنجان و دامغان در شرق استان تهران نیز وجود دارد. ضمن آنکه اگر هر درختی حدود 30 کیلو پسته خشک تولید کند، با توجه به تعداد چهار هزار اصله درخت مبلغ قابل توجهی درآمد غیر‌شهریه در واحد به دست می‌آید و آیندگان می‌توانند با استفاده از مواد عالی، با توجه به امکانات و میزان قابل اعتنای آن، مقدار بیشتری نیز تولید داشته باشند و حتی امکان صادرات نیز وجود دارد.»

همان‌طور که گفته شد در واحد تهران شرق یک زمین 57 هکتاری وجود دارد که فقط از آن استفاده کشاورزی نمی‌شود. در این زمین یک مجموعه پینت‌بال نیز راه‌اندازی شده که هیچ واحدی در کشور ندارد. با وسایل ضایعاتی دانشگاه یک پینت‌بال استاندارد ساخته شده و هم‌اکنون یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران شرق این مجموعه حدود هفت سال گذشته با ضایعات دانشگاه ساخته شده است. منتها مسئولان وقت برای کسب مجوز از سازمان ورزش‌های همگانی اقدامات لازم را انجام نداده‌اند. او توضیح داد: «مجوزهای لازم برای فعالیت این زمین امروز اخذ و راه‌اندازی شده است. از سوی دیگر به علت نبود کارکنان کافی برخی از دانشجویان برای تبلیغات و انجام بازی در این زمین فعالیت دارند و از خارج و داخل دانشگاه افرادی به‌صورت خانوادگی و فردی برای بازی از آن استفاده می‌کنند. بخشی از درآمد نیز به همین دانشجویان به صورت حقوق پرداخت می‌شود.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا [2]را بخوانید.
[3][4]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^اینجا (farhikhtegandaily.com)
  3. ^ (sahebkhabar.ir)
  4. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2