پرینت

بهره برداری از دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان گلستان

on .

به گزارش خبرگزاری - [1]

افتتاح فاز اول دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گلستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما[2]؛ جهاد دانشگاهی اعلام کرد: این دهکده به مساحت ۸.۸۴۵ هکتار دارای مزرعه آموزشی – پژوهشی (۱.۶ هکتار)، گلخانه تولید نشا (۱.۵ هکتار)، مجموعه فرآوری (۱.۵ هکتار)، مجموعه گردشگری (۳.۵ هکتار) و ساختمان ترویج (۲۰۰ متر) است.
محسن قلی پور، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی واحد گلستان در رابطه با جزئیات راه اندازی این دهکده گفت: کار با امضای موافقت نامه بین سازمان جهاد کشاوری استان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و جهاددانشگاهی استان در سال ۱۳۹۷ کلید خورد و مقرر شد تمام زیرساخت‌ها با تامین منابع مالی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی توسط جهاد کشاورزی انجام شود و زیرساخت اولیه برای جهاددانشگاهی انجام شود و جهاددانشگاهی هم حوزه مزارع نمایشی، واحد‌های فرآوری و گلخانه، ساختمان ترویج و رو بنا را جهاددانشگاهی سرمایه گذاری کند و سال ۱۳۹۹ جهاد کشاورزی حدود ۳ میلیارد تومان از بودجه درآمد‌های عمومی استان برای بخشی از زیرساخت اولیه کار سرمایه گذاری کرد.
معاون پژوهش و فناوری واحد گلستان گفت: تاکنون ۱ هتکار آموزش و پژوهش به بهره برداری رسیده، ۲۰۰ هکتار مشاوره کشت و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نشا تولید و به بازار عرضه شده است که ۷۵ درصد آن در داخل استان استفاده شده و ۲۵ درصد نیز برای دیگر استان‌ها مانند مازندران، سمنان، البرز، اردبیل، کرمان و ... ارسال شده است.
وی افزود: کار‌های اجرایی دیگری نیز در حوزه زیرساختی انجام می‌دهیم، زیرا ۱۴ میلیارد تومان هم از منایع داخلی استان به ما بودجه داده اند.
معاون پژوهش و فناوری واحد گلستان در رابطه با هدف تاسیس این دهکده گفت: ما یک هرم استراتژیک داریم که براساس آن هدف این است که سطح رفاه جامعه بالا برود و ایجاد ارزش افزوده کند و درآمد خانوار افزایش یابد و ماموریت ما این است که برای یک محصول سالم و ارگانیک به مجموعه بدهیم. هدف این دهکده این است که سالانه ۸۵۰ هکتار کشت گیاهان دارویی را در استان توسعه دهد.
قلی پور با اشاره به این که در حال حاضر تا مرحله کشت پیش رفته ایم و مرحله فرآوری نیز امسال اجرا می‌شود، افزود: این طرح می‌تواند باعث رشد و توسعه گیاهان دارویی می‌شود که این موضوع در سند جامع علمی کشور جزو اولویت الف است و دولت هم در وزارتخانه و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور نیز نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارند و به نوعی یکی از پیشران‌های توسعه کشاورزی در کشور بحث توسعه کشت گیاهان دارویی است که در سال جاری حدود ۱۵۰ میلیارد دلار ترنول گیاهان دارویی در دنیا بوده است و پیش شده است تا ۴۵۰ میلیارد دلار هم توسعه پیدا کند.

[3][4]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^خبرگزاری صدا و سیما (www.iribnews.ir)
  3. ^ (sahebkhabar.ir)
  4. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2