وزارت علوم هستههای نوآور دانشگاهی را توسعه میدهد

محمدنبی شهیکیتاش در گفتوگو با خبرنگار علمی ایرنا[2] درخصوص برنامههای این معاونت برای توسعه کسب و کارهای فناورانه به نقش موثر دانشگاه و صنعت در توسعه کسب و کارهای نوظهور اشاره کرد و توضیح داد: دانشگاه بهعنوان منبع استعداد و مرجع آشنایی با دانش روز و صنعت بهعنوان بستر تجربه و نیاز واقعی، دو رکن اصلی شکلگیری کسبوکارهای نوظهور هستند.
وی با تاکید بر اینکه هنگامی که این دو محیط با هم تلاقی کنند، مدلهای واقعی و پایدار کسبوکار شکل میگیرد، افزود: وزارت علوم برای تقویت این تعامل چند پروژه کلیدی را طراحی کرده است که هستههای نوآور و استارتاپهای تخصصی دانشگاهی را هدف قرار میدهد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم عنوان کرد: اولین پروژه، نوآفرین صنعتسازهاست که با بستههای حمایتی استانداردشده دانشجویان و فارغالتحصیلان را وارد چرخه کسبوکارهای نوآورانه میکند. بستههای حمایتی این پروژه شامل آموزش مهارتهای کاربردی، هدایت ایدهها و ایجاد چارچوبهای حمایتی از مرحله شکلگیری ایده تا تجاریسازی است.
وی گفت: دانشگاه بهعنوان منبع استعداد و مرجع آشنایی با دانش روز و صنعت بهعنوان بستر تجربه و نیاز واقعی، دو رکن اصلی شکلگیری کسبوکارهای نوظهور هستند.شهیکیتاش درباره پروژه دوم توضیح داد: کاراپ در قالب یک پایلوت در سه دانشگاه اجرا شد و پس از موفقیت، با عنوان «کاراپ» توسعه یافت. در این پروژه دانشجویان بخشی از دروس خود را به آموزش راهاندازی استارتاپ تخصصی اختصاص میدهند.
وی یادآور شد: نمونه اولیه آن در دانشگاه تربیت مدرس و در حوزه زیستفناوری اجرا شد و دانشجویان طی یک دوره ۶ ماهه مسیر تبدیل ایده به هسته و سپس به کسبوکار را تجربه کردند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد: پروژه سوم، کوآپ صنعتی، از دل نیازهای واقعی صنعت شکل گرفته و هدف آن ایجاد اتصال مستقیم میان هستههای نوآور و مسائل واقعی صنعتی است.
به گفته شهیکیتاش، این پروژه مدلهای متنوع همکاری دانشگاه و صنعت را طراحی کرده تا جریان مستمر و پایدار کسبوکارهای نوظهور شکل گیرد.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه این سه پروژه در قالب یک اکوسیستم همافزا طراحی شده است، افزود: طرح نوآفرین صنعتسازه بستر حمایتی فراهم میکند، کاراپ مسیر تبدیل ایده به هسته و کسبوکار را آموزش میدهد و کوآپ صنعتی تضمین میکند که هستهها بر اساس نیازهای واقعی صنعت هدایت شوند.
وی تاکید کرد: اجرای این پروژهها علاوه بر ایجاد هستههای نوآور، مهارتهای کارآفرینی دانشجویان را ارتقا میدهد، پژوهشها را به سمت تجاریسازی هدایت میکند و همکاری دانشگاه و صنعت را افزایش میدهد.
شهیکیتاش افزود: هدف ما این است که دانش و استعداد داخل دانشگاه به راهحلهای عملی و ارزشمند برای کشور تبدیل و فرصتهای شغلی بیشتری برای دانشآموختگان فراهم شود.
References
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری


