88981423
128 64 32 0902


سوال داری؟!!
بپرس (مشاوره رایگان)

جستجو در آموزش ها

خطا
  • JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 62
چهارشنبه, 22 مرداد 1393 03:30

۲۲ مرداد: زادروز فردریک سنگر زیست شیمیدان برجسته انگلیسی

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
فردریک سنگر

۹۶ سال پیش در چنین روزی فردریک سنگر زیست شیمیدان برجسته انگلسی در شهر ردکامب انگلستان چشم به جهان گشود. این دانشمند بزرگ تنها شیمیدانی است که توانسته است افتخار دریافت دو جایزه نوبل را داشته باشد. او در سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۸۰ جایزه نوبل را دریافت کرده است.

 ۹۶ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۳ اگست سال ۱۹۱۸ فردریک سنگر زیست شیمیدان برجسته انگلیسی و برنده دو

...
فردریک سنگر

۹۶ سال پیش در چنین روزی فردریک سنگر زیست شیمیدان برجسته انگلسی در شهر ردکامب انگلستان چشم به جهان گشود. این دانشمند بزرگ تنها شیمیدانی است که توانسته است افتخار دریافت دو جایزه نوبل را داشته باشد. او در سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۸۰ جایزه نوبل را دریافت کرده است.

 ۹۶ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۳ اگست سال ۱۹۱۸ فردریک سنگر زیست شیمیدان برجسته انگلیسی و برنده دو جایزه نوبل شیمی در سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۸۰در شهر ردکامب چشم به جهان گشود. او در خانواده‌ای تقریبا ثروتمند بدنیا آمده بود و تا نه سالگی از معلم خصوصی بهره می برد. در سال ۱۹۲۷ و در ۹ سالگی به مدرسه داونز رفت. در سال ۱۹۳۶ وارد کالج سنت جانز در کمبریج شد تا به تحصیل در رشته علوم طبیعی مشغول شود. در همان سال‌های ابتدایی کالج فردریک جوان پدر و مادرش را بخاطر بیماری سرطان از دست داد. در سال ۱۹۴۰ شروع به تحصیل در مقطع دکترا کرد و ۳ سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۳ توانست دکترای خود را دریافت کند.

در همان سال فردریک وارد تیم چارلز چیبنال، شیمیدان متخصص در خصوص پروتئین‌ها شد و در کنار آن‌ها شروع به تحقیق کرد. چارلز چینیبال تحقیقات اولیه‌ای را در خصوص ترکیبات آمینواسیدهای انسولین گاوی به انجام رسانده بود و به فردریک سنگر پیشنهاد کرد تا در خصوص گروه‌های آمینو در پروتئین‌ها تحقیقات را ادامه دهد. اولین موفقیت فردریک سنگر با شناسایی کامل توالی آمینواسیدهای دو زنجیره پولی پپتید از انسولین گاوی در سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۵۲ بدست آمد.

این زیست شیمیدان برجسته سپس توانست روش‌هایی را برای مشخص کردن ترتیب آمینواسیدها در مولکول‌های پیچیده پروتئین ابداع کرد و نخستین کسی بود که مولکول کامل DNA را توالی یابی کرد و توالی کامل آن را مشخص نمود. فردیک سنگر توانست تمام مولکول DNA میتوکندریابی انسان شامل ۱۶ هزار و ۵۶۹ جفت باز و مولکول DNA باکتریوفاژ لامبدا شامل ۴۸ هزار و ۵۶۹ جفت باز را شناسایی و توالی یابی کند. تحقیقات و دستاوردهای این دانشمند بزرگ یک جهش بزرگ در علم ژنتیک و ساختارهای مولوکولی بوجود آورد.

دکتر فردیک سنگر سرانجام در سال ۱۹۸۳ از تمامی کارهای تحقیقاتی خود را بازنشست کرد. در سال ۱۹۹۲ یک مرکز تحقیقات به پاس زحمات این دانشمند بزرگ به نام او نامگذاری شد. این دانشمند بزرگ حتی برای دریافت نشان شوالیه و دریافت لقب سِر نیز دعوت شد ولی او این دعوت را رد کرد و این چنین عنوان کرد «نشان شوالیه و لقب سِر برای این است که نشان دهید شما متفاوت هستید ، ولی من نمیخواهم متفاوت باشم».

سرانجام دکتر فردریک سنگر در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۱۳ و در ۹۵ سالگی در حالی که در خواب بود از دنیایی که آن‌را متحول نموده بود پرکشید و چشمانش را دیگر باز نکرد.

منبع خبر

خواندن 975 دفعه

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2