88981423
128 64 32 0902


سوال داری؟!!
بپرس (مشاوره رایگان)

جستجو در آموزش ها

خطا
  • JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 62
سه شنبه, 28 مرداد 1393 03:30

۲۸ مرداد: سالگرد مرگ لینوس کارل پاولینگ

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

۲۰ سال پیش در چنین روزی لینوس کارل پاولینگ شیمیدان ، زیست شیمیدان ، فعال صلح ، نویسنده و معلم آمریکایی در ۹۳ سالگی چشم از جهان فروبست. این دانشمند بزرگ یکی از تاثیر گزارترین شیمیدانان تاریخ شناخته می‌شود و همچنین در زمره مهمترین دانشمندان قرن بیستم میلادی قرار گرفته است.

۲۰ سال پیش در چنین روزی لینوس کارل پاولینگ دانشمند برجسته آمریکایی که به عنوان

...

۲۰ سال پیش در چنین روزی لینوس کارل پاولینگ شیمیدان ، زیست شیمیدان ، فعال صلح ، نویسنده و معلم آمریکایی در ۹۳ سالگی چشم از جهان فروبست. این دانشمند بزرگ یکی از تاثیر گزارترین شیمیدانان تاریخ شناخته می‌شود و همچنین در زمره مهمترین دانشمندان قرن بیستم میلادی قرار گرفته است.

۲۰ سال پیش در چنین روزی لینوس کارل پاولینگ دانشمند برجسته آمریکایی که به عنوان یکی از برترین شیمیدانان تاریخ از او یاد می شود و شیمی کوانتومی و بیولوژی مولکولی از یادگارهای وی است فوت کرد. این دانشمند برجسته در سال ۱۹۵۲ مفتخر به دریافت جایزه نوبل شیمی و در سال ۱۹۶۲ مفتخر به دریافت جایزه نوبل صلح شد. مجله New Scientist نام وی را در میان ۲۰ دانشمند بزرگ تاریخ قرار داده است.

لینوس کارل پاولینگ در 28 فوریه سال 1901 در شهر پورتلند چشم به جهان گشود. در ۹ سالگی علاقه به مطالعه کردن و کتاب خواندن داشت و از همان دوران با دیدن چند آزمایش شیمی که توسط دوستش انجام شد به علم شیمی گرایش پیدا کرد. در دوران دبیرستان به مطالعه بیشتر و انجام آزمایش‌های گوناگون شیمی پرداخت. در 15 سالگی توانست امتیازهای لازم را برای ورود به دانشگاه ایالتی ارگان کسب کند ولی نتوانسته بود نمره قبولی را در رشته تاریخ آمریکا کسب کند به همین دلیل دبیرستانش از دادن دیپلم به وی خودداری کرد. در آن زمان وی از مدیر دبیرستان درخواست کرد که اجازه دهد در کنار ادامه تحصیل بتواند مجددا در کلاس تاریخ شرکت کند تا نمره مورد نیاز را کسب کند که مدیر دبیرستان با این خواسته او مخالفت کرد. لینوس کارل پاولینگ در این مقطع تصمیم گرفت تا دبیرستان را ترک کند و مدرک دیپلم خود را دریافت نکند. جالب است بدانید این دبیرستان ۴۵ سال بعد زمانی که لینوس کارل پاولینگ جایزه نوبل خود را دریافت کرد به او دیپلم دبیرستان را اعطاء نمود.

بعد از ترک دبیرستان لینوس کارل پاولینگ در یک فروشگاه با حقوق ۸ دلار در هفته شروع به کار کرد. مادرش یک قرار مصاحبه با یکی از کارخانه داران بزرگ پرتلند ترتیب داد و بدین ترتیب لینوس کار در فروشگاه را ترک کرد و به عنوان کاراموز مکانیک وارد کارخانه شد و در آنجا بصورت ماهیانه ۵۰ دلار دریافت می‌کرد. وی از زمان‌های آزاد خود استفاده کرد و یک لابراتوار عکاسی تاسیس کرد تا بتواند از پس از انداز حقوق و درآمد آن خرج ادامه تحصیل را تامین کند. سرانجام لیوس کارل پاولینگ توانست باتلاش‌های زیاد درسال ۱۹۱۷ پذیرش دانشگاه ایالتی ارگان را دریافت کند. شرایط تحصیل برای لینوس کارل سخت بود چراکه باید بصورت همزمان به سختی کار می‌کرد تا خرج تحصیل خود را تامین کند. سرانجام لینوس کارل پاولینگ توانست در سال 1922 در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه ایالتی ارگان فارغ التحصیل شود و سپس برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه کلتک شد و در سال 1925 از این دانشگاه مدرک دکترای خود را دریافت کرد.

Linus-pauling-1-2

لینوس کارل پاولینگ یکی از برجسته‌ترین و تاثیر گزارترین شیمیدانان تاریخ به حساب می‌آید که درکنار رتبه علمی بسیار بالایی که داشت در جنبه‌های دیگری نیز فعال بود. این دانشمند بزرگ تا قبل از وقوع جنگ جهانی دوم نسبت به مسائل سیاسی بی توجه بود ولی با بروز جنگ جهانی دوم تبدیل به یکی از فعالان صلح شد. حتی در پروژه منهتن که برای ساخت بمب‌های اتمی ایجاد شده بود از این دانشمند بزرگ نیز دعوت به عمل آمد تا در بخش شیمی پروژه فعالیت کند ولی لینوس کارل پاولینگ این درخواست دولت آمریکا نپذیرفت ولی با این وجود در بعضی از پروژه های نظامی با دولت آمریکا برای مثال ساخت اکسیژن متر زیردریایی‌ها و زره‌های غیرقابل نفوذ همکاری کرد. در سال 1946 به درخواست آلبرت اینشتین عضو کمیته اضطراری دانشمندان اتمی شد تا بتواند جلوی ساخت سلاح‌های هسته ای را بگیرند. این گروه بیشتر با هدف اطلاع رسانی به عموم مردم و استفاده از فشار اذهان عمومی بر دولت‌ها برای عدم استفاده از سلاح‌های اتمی تشکیل شده بود. فعالیت‌های گسترده این دانشمند بزرگ برای صلح جهانی و فشار بر دولت آمریکا برای توقف ساخت سلاح‌های اتمی تا آنجا پیش رفت که دولت آمریکا پاسپورت وی را توقیف کرد تا وی نتواند در کنفرانس لندن درسال 1952 سخنرانی کند. در سال 1958 با تلاش لینوس کارل پاولینگ و همسرش یک طومار برای جلوگیری از انجام آزمایش‌های اتمی و تاثیرات مخرب آن بر محیط زیست و زندگی انسان‌ها ، با امضای 11,000 دانشمند در سازمان ملل ارائه شد. لینوس کارل پاولینگ بخاطر تمام تلاش‌های که برای صلح جهانی و توقف انجام ازمایش های بمب‌های اتمی انجام داد  در سال 1962 مفتخر به دریافت جایزه نوبل صلح گردید.

با وجود تمامی حاشیه‌های  که فعالیت‌های صلح دکتر پاولینگ برایش ایجاده کرده بود نباید رتبه علمی این دانشمند را در حدی معمول برشمرد چراکه به واسطه دستاوردهای علمی لینوس کارل پاولینگ، نام این دانشمند در میان نام بزرگترین دانشمندان تاریخ قرار دارد. مجله New Scientist نام دکتر پاولینگ را در میان 20 دانشمند بزرگ در تمام تاریخ قرار داده است و جالب است بدانید بجز دکتر پاولینگ تنها نام آلبرت اینشتین از میان تمام دانشمندان قرن بیستم میلادی در این لیست قرار دارد. سرانجام دکتر لینوس پاولینگ در 19 آگست سال 1994 و در 93 سالگی بعد از یک عمر خدمت به علم و بشریت چشم از جهان فروبست ولی یاد و خاطره وی در کنار تمام دستاوردهای علمیش باقی خواهد ماند.

منبع خبر

خواندن 1033 دفعه

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2