پرینت

بررسی تحصیل در آلمان

on .

بررسی تحصیل در آلمان

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بررسی شرایط ، مزایا و معایب تحصیل در آلمان را در ادامه باهم میخوانیم:[1]

1. بررسی تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی یعنی مهاجرت تحصیلی به اروپا و به کشوری که مجموعه‌ای از بهترین دانشگاه ها را دربرگرفته است. بهترین دانشگاه های آلمان که رتبه هایی بالا در میان بهترین دانشگاه های جهان دارند، امکان تحصیل در پرطرفدارترین رشته های تحصیلی را در مقاطع مختلف فراهم می‌کنند و از تحصیل مهندسی در آلمان گرفته تا تحصیل هنر در این کشور میسر است. اگر شما شهر مونیخ را نیز مقصد مهاجرت خود قرار دهید، با رتبه اول و دوم دانشگاه های آلمان روبه‌رو می‌شوید: دانشگاه فنی مونیخ آلمان (TUM) و دانشگاه ماکسیمیلیان مونیخ (LMU). تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان[2] – چه دانشگاه فنی و چه ماکسیمیلیان، در بالاترین سطح کیفی انجام می‌شود و شما با داشتن شرایط تحصیل در این دانشگاه ها مانند تاییدیه زاب، می‌توانید آینده‌ای روشن برای خود متصور شوید. ما در این مطلب شرح کاملی از دانشگاه های مونیخ و تحصیل رشته های مختلف مانند تحصیل مهندسی عمران در آلمان یا رشته را ارائه می‌دهیم و مزایا و معایب تحصیل در آلمان را با تاکید بر خوبی ها و بدی های تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان ذکر می‌کنیم. همراه ما باشید.

2. تحصیل مهندسی در آلمان

تحصیل مهندسی در آلمان همواره مورد توجه علاقه‌مندان رشته های این حوزه برای مهاجرت بوده است. شما با انتخاب آلمان برای تحصیل مهندسی از آموزشی با سطح کیفی بالا بهره‌مند می‌شوید. از جمله بهترین گزینه های برای تحصیل مهندسی در آلمان می‌توان به رشته های زیر اشاره کرد:

  • تحصیل مهندسی عمران در آلمان
  • تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان
  • تحصیل مهندسی معماری در آلمان
  • تحصیل مهندسی برق در آلمان

3. بهترین دانشگاه های مهندسی آلمان

دانشگاه های متعددی در آلمان رشته مهندسی را ارائه می‌دهند اما برای انتخاب بهترین دانشگاه جهت تحصیل مهندسی باید به رتبه بندی های جهانی معتبر مراجعه نمایید و بر اساس آن‌ها برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان اقدام کنید.

ما در جدول زیر بر اساس رنکینگ جهانی QS بهترین دانشگاه های آلمان در رشته مهندسی را فهرست کرده، رتبه هر یک در QS را نوشته‌ایم:

نام دانشگاه

رتبه QS

دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)

28

دانشگاه کارلسروهه (KIT, Karlsruhe Institute of Technology)

50

دانشگاه فنی برلین (Technische Universität Berlin (TU Berlin))

52

دانشگاه RWTH آخن (RWTH Aachen University)

55

دانشگاه فنی درسدن (Technische Universität Dresden)

97

دانشگاه اشتوتگارت (Universität Stuttgart)

167

دانشگاه فنی دارمشتات (Technische Universität Darmstadt)

172

دانشگاه هامبولت برلین (Humboldt-Universität zu Berlin)

234

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ [3](Ludwig-Maximilians-Universität München)

237

دانشگاه نورنبرگ (Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg)

240

در ادامه از بهترین دانشگاه های مونیخ برای تحصیل مهندسی در آلمان، تحصیل پزشکی در آلمان، و ... حرف می‌زنیم. همراه ما باشید.

4. تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان

دانشگاه فنی مونیخ آلمان (TUM) در سال 1868 تاسیس شد. این دانشگاه امروزه و پس از گذشت بیشتر از 150 سال از آغاز فعالیت خود، به 14 دپارتمان و دانشکده توسعه یافته است و تمامی رشته های تحصیلی را در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد. بهترین دانشگاه آلمان، انتخابی مناسب برای متقاضیان تحصیل رشته های مختلف به خصوص رشته های مهندسی (مانند تحصیل مهندسی عمران در آلمان، تحصیل مهندسی مکانیک و ...) است.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU) نیز دومین دانشگاه برتر آلمان در مجموع رشته‌ها و نهمین دانشگاه برتر مهندسی نیز دروس مختلفی را در تمامی مقاطع (کارشناسی + تحصیلات تکمیلی) ارائه می‌دهد و تمامی امکانات و برنامه‌های لازم برای یک دوره تحصیلی باکیفیت را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. شما با تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان – دانشگاه LMU از تمامی امکانات پژوهشی، رفاهی، کارآموزی و ... بهره‌مند خواهید شد. خوب است بدانید که این دانشگاه، دومین دانشگاه برتر پزشکی آلمان نیز به شمار می‌رود.

اگر به دنبال آشنایی با شرایط تحصیل در آلمان و همچنین شرایط رشته های مهندسی مانند شرایط تحصیل مهندسی عمران در آلمان – مونیخ هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

5. شرایط تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان و زاب

شرایط اصلی برای تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان، چه دانشگاه TUM و چه دانشگاه LMU، با شرایط کلی تحصیل در آلمان[4] همسو است. شما می‌توانید در جدول زیر شرایط تحصیل در این دانشگاه ها را به صورت دسته‌بندی شده ببینید:

نوع شرایط تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان

توضیحات

شرایط سنی

حداقل 18 ساله

آخرین مدرک تحصیلی

برای کارشناسی: مدرک دیپلم

برای کارشناسی ارشد: مدرک کارشناسی

برای دکتری: مدرک کارشناسی ارشد

شرایط زبان

مدارک معتبر زبان انگلیسی: آیلتس یا تافل

مدارک معتبر زبان آلمانی در سطح B2

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش

مدارک شناسایی (مانند پاسپورت)

مدارک تحصیلی و مدارک زبان

انگیزه نامه و رزومه به‌روز

تاییدیه رسمی زاب

گواهی تمکن مالی

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید سایت دانشگاه فنی مونیخ آلمان و همچنین سایت دانشگاه مونیخ آلمانLMU مراجعه نمایید. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های مونیخ شوید، یک مرحله دیگر یعنی اخذ ویزای تحصیلی وجود دارد. دریافت ویزای تحصیلی آلمان از طریق سفارت آلمان در کشور محل زندگی دانشجو انجام می‌شود و شما باید:

  • مدارک خود را آماده کنید.
  • از سفارت وقت بگیرید.
  • مدارک خود را در تاریخی که سفارت به شما داده، تحویل دهید.
  • در مصاحبه شرکت کنید و توانایی خود را نشان دهید.
  • منتظر اعلام نتایج از طرف سفارت بمانید.

6. تحصیل مهندسی عمران در آلمان – دانشگاه مونیخ

تحصیل مهندسی عمران در آلمان در بهترین دانشگاه های این کشور امکان‌پذیر است و دانشگاه فنی مونیخ نیز شرایط تحصیل این رشته را فراهم کرده است. دانشکده و دپارتمان مهندسی عمران و محیط زیست (Civil and Environmental Engineering (CEE)) با شعار « ساختمان - زیرساخت - محیط زیست - سیاره زمین» مسیر خود را پیش برده است و امروزه دانشجویان بسیاری در مقاطع محتلف در رشته هایی مانند مهندسی عمران، مهندسی محیط زیست، مهندسی معماری، مدیریت زمین، مهندسی مکانیک، شهرسازی، لوجستیک و ... در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

تحصیل مهندسی عمران در آلمان – دانشگاه فنی مونیخ امکان شرکت در برنامه‌های پژوهشی مختلفی را نیز برای شما فراهم می‌کند و اساتید باتجربه و متخصصی در تمامی زمینه‌های آموزشی و پژوهشی آماده‌اند تا دانش و تجربه خود را در اختیار دانشجویان ملی و بین‌المللی بگذارند.

7. دانشگاه پزشکی مونیخ آلمان

برخلاف تحصیل مهندسی در آلمان که دانشگاه TUM را برای دانشجویان اولویت می‌کند، برای تحصیل پزشکی در آلمان بهتر است به سراغ دانشگاه LMU بروید. دانشگاه پزشکی مونیخ آلمان - لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، به عنوان دومین دانشگاه برتر پزشکی آلمان و همچنین با کسب رتبه 43 در بین بهترین دانشگاه های پزشکی جهان، مقصدی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود.

این دانشگاه تمامی امکانات آموزشی و پژوهشی، از آزمایشگاه‌های مجهز گرفته تا کتابخانه بزرگ، بهترین سطح از دانش پزشکی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و اصول تئوری را با آموزش‌های عملی همراه می‌کند. دانشگاه LMU یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌ها را در اختیار دارد.

از جمله سایر نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر برای تحصیل پزشکی در آلمان نیاز دارید که در یک دوره کالج پزشکی شرکت کنید، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ دوره کالج را نیز برگزار می‌کند و شما می‌توانید برای پذیرش از کالج ام کورس (M Course) اقدام نمایید.
  • امکان تحصیل پزشکی در دانشگاه TUM نیز وجود دارد. در واقع باید گفت دو دانشگاه فنی و لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ در حوزه آموزش پزشکی با یکدیگر همکاری می‌کنند و شما می‌توانید دو دوره اصلی آموزش پزشکی یعنی پیش‌بالینی و بالینی را به ترتیب در دانشگاه های LMU و TUM بگذرانید و از بهترین امکانات استفاده کنید.

8. هزینه تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان

دانشگاه های LMU و TUM اگرچه برای پذیرش دانشجو شرایطی مانند زاب، مدرک زبان و ... را دارند، از دانشگاه های دولتی آلمان محسوب می‌شوند و تحصیل در آن‌ها رایگان است. اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، باید بگوییم که شما با اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های مونیخ آلمان تنها هزینه هایی مانند هزینه های اداری ثبت نام و هزینه انجمن دانشجویی را می‌پردازید و خبری از شهریه ترم به ترم نیست.

البته تحصیل برخی برنامه های خاص می‌تواند با هزینه‌ای تا حداکثر 7000 یورو همراه باشد که دانشجویان کمتر با چنین هزینه‌ای مواجه خواهند شد.

بنابراین می‌توان گفت تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان رایگان است و این یکی از مهم‌ترین گزینه ها در مزایا و معایب تحصیل در آلمان – مونیخ به شمار می‌رود.

در ادامه با بورسیه های تحصیلی آلمان و هزینه زندگی در مونیخ بیشتر آشنا خواهید شد.

 

9. بورسیه تحصیلی آلمان

اگرچه برای تحصیل در دو دانشگاه اصلی مونیخ نیاز به پرداخت شهریه نیست و هزینه تحصیل عملاً رایگان در نظر گرفته می‌شود، همچنان بورسیه های تحصیلی برای پوشش دادن هزینه های جزئی تحصیل، هزینه زندگی، هزینه کتاب و سفر و ... در دسترس متقاضیان بین‌المللی قرار دارند.

شما می‌توانید با گرفتن بورسیه تحصیلی آلمان تمام یا بخشی از هزینه‌های مذکور را بپردازید و دیگر نگران خرج و مخارج خود نباشید. شما می‌توانید از بورسیه هایی مانند DAAD برای کاهش یا به صفر رساندن هزینه هایتان کمک بگیرید. همچنین خود دانشگاه های فنی مونیخ و لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ نیز بورسیه هایی را ارائه می‌دهد.

10. هزینه زندگی در مونیخ آلمان

اگرچه تحصیل در دانشگاه مونیخ تقریباً رایگان است، شما باید هزینه زندگی در شهر مونیخ را پرداخت کنید. یکی از مهم‌ترین مزایا و معایب تحصیل در آلمان – شهر مونیخ در همین مسئله خلاصه می‌شود: امکان تحصیل رایگان (مزیت) و هزینه بالای زندگی در مونیخ (مشکل). بر اساس برخی منابع، مونیخ گران‌ترین شهر آلمان برای زندگی است. اگر بخواهیم حدوداً از هزینه زندگی در شهر مونیخ حرف بزنیم باید بگوییم که یک فرد تنها در این شهر تقریبا به مبلغ 1197.6 یورو در ماه نیاز دارد. این مبلغ برای یک خانواده چهارنفره به حدود 3785.1 یورو در ماه می‌رسد. باید توجه داشته باشید که مبالغ مذکور از متوسط هزینه زندگی در آلمان بیشتر است و در نگاه کلی هزینه زندگی در آلمان برای فرد تنها و خانواده چهارنفره به ترتیب 1106.5 و 3468.1 یورو در ماه است.

همچنین به خاطر داشته باشید که هیچ یک از مبالغ ارائه شده، هزینه اسکان را دربرنمی‌گیرد.

برای کسب جزئیات بیشتر درباره هزینه زندگی در شهر مونیخ در آلمان، به جدول زیر دقت کنید:

نوع هزینه

مبلغ هزینه

مواد غذایی

0.77 تا 8.00 یورو

حمل و نقل ماهانه

49 یورو

قبوض

306.77 یورو در ماه

امکانات تفریحی

13.00 تا 46.14 یورو

اجاره ماهانه

1082.54 تا 2407.89 یورو

خرید خانه

806.61 تا 1099.25 یورو برای هر فوت مربع

11. مزایا و معایب تحصیل در آلمان دانشگاه مونیخ آلمان

مزایا و معایب تحصیل در آلمان را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد اما در این جا تمرکز ما بر شرایط تحصیل مهندسی در آلمان[5] یا پزشکی در آلمان در مشخصاً شهر مونیخ و دانشگاه های این کشور است بنابراین به ذکر برخی مزایا و معایب تحصیل در آلمان که در تمام شهرها و دانشگاه های این کشور صادق است، مانند شرایط زندگی مناسب و امکان کار دانشجویی (مزایا) یا الزام دریافت تاییدیه زاب (مشکل)، اشاره نمی‌کنیم.

11.1. مزایای تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان

  • هر دو دانشگاه مونیخ آلمان سطح آموزشی بالایی دارند و در میان برترین دانشگاه های بین‌المللی در سطح جهان قرار گرفته‌اند.
  • تمامی امکانات آموزشی و پژوهشی در دانشگاه های LMU و TUM در دسترس قرار دارند.
  • تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان رایگان است و بورسیه های تحصیلی نیز ارائه می‌شوند.
  • رشته‌های تحصیلی برای مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برنامه‌ریزی شده‌اند.
  • مدارک دریافتی از دانشگاه های مونیخ در جهان معتبرند و امکان ادامه تحصیل یا کاریابی پس از فارغ‌التحصیلی در آلمان و سایر کشورهای اروپایی را فراهم می‌کنند.
  • تمامی اطلاعات مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی و اخذ پذیرش در سایت دانشگاه مونیخ آلمان قرار گرفته است.

11.2. معایب تحصیل در دانشگاه مونیخ آلمان

  • شرایط تحصیل در دانشگاه های مونیخ آسان نیست و رزومه شما تاثیر به‌سزایی در انتخاب شما خواهند داشت.
  • مونیخ یکی از گران‌ترین شهرهای آلمان است و هزینه زندگی در این شهر بالاست.
  • برای تحصیل در دانشگاه های مونیخ به زبان آلمانی نیاز دارید و یادگیری این زبان آسان نیست.
  • برخی رشته های تحصیلی در دانشگاه TUM یا LMU ارائه نمی‌شوند و برای مثال امکان تحصیل مهندسی عمران در آلمان در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ وجود ندارد.

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2