پرینت

هوش مصنوعی نقش بحث داده، نقش نفت را برای دنیای امروز دارد

on .

به گزارش خبرگزاری - [1]

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: دانشگاه علوم پزشکی ایران روز گذشته میزبان دو نشست تخصصی درخصوص مرجعیت علمی دانشگاه در درمان چاقی و جراحی درون بین و دستیار هوشمند خودمراقبتی بیمار بود. در این نشست عبدالرضا پازوکی رئیس این دانشگاه به همراه جمعی از اساتید حوزه‌های تخصصی حضور داشتند و هر کدام نقطه نظرات خود را پیرامون هر کدام از این دو موضوع مطرح کردند. عبدالرضا پازوکی در نشست خبری با موضوع تبیین و تشریح مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در درمان چاقی و جراحی درون‌بین، گفت: «دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌عنوان متولیان حوزه سلامت، دستاوردهایی داشته‌اند که برخی از این دستاوردها در سطح بین‌الملل هم مطرح شده است. چاقی یکی از معضلات امروز دنیا و ایران است و در همین راستا، رشته جراحی چاقی در کشور راه‌اندازی شد و تاکنون بیش از ۱۰۰ فارغ‌التحصیل در این رشته داریم.»
پازوکی ادامه داد: «ایران در زمینه درمان چاقی میزبان بیماران خارجی است و همچنین تعدادی از فارغ‌التحصیلان این رشته نیز از خارج از کشور بوده‌اند. موضوع دیگر اینکه توانستیم حاصل تجربیات خودمان را در قالب مقالات به اطلاع دنیا برسانیم، تا جایی که فدراسیون بین‌المللی جراحی چاقی ایران را به‌عنوان هشتمین کشور در عرضه مقالات مرتبط با این حوزه معرفی کرده است. در حال حاضر ایران بعد از آمریکا و چین، سومین کشور دنیا در عرضه مقالات پیرامون درمان چاقی است.» در ادامه نشست، محمد کرمان‌ساروی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: «امروز به جایگاهی در تولید علم رسیده‌ایم که دنیا به مقالات ما در زمینه جراحی چاقی مراجعه می‌کند. در اکثر گایدلاین‌های جراحی چاقی، از نظرات اساتید ایرانی استفاده می‌شود.» شهاب شهابی، مدیرکلینیک چاقی بیمارستان رسول اکرم(ص) هم به‌عنوان سخنران بعدی این نشست گفت: «۱۵۰ مقاله در یک دهه اخیر تهیه شده که ۸۷ مقاله از دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است. مشارکت‌های اساتید بنام خارجی در این مقالات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باعث شده به‌عنوان مرجع مورد توجه قرار بگیرد.»
ایران جایگاه 70 دنیا را در حوزه هوش مصنوعی دارد
بخش دوم رویداد روز گذشته به موضوع دستیار هوشمند خودمراقبتی بیمار اختصاص پیدا کرده بود. رویدادی که پازوکی در آن به اهمیت هوش مصنوعی در حوزه سلامت اشاره و تصریح کرد: «یکی از مهم‌ترین حوزه‌های علم امروزه بحث هوش مصنوعی است؛ چراکه این بخش در تمامی حوزه‌های زندگی بشری تاثیر جدی داشته است به‌طوری که امروز از اسنپ گرفته تا مسائل متعدد صنعتی می‌بینیم که هوش مصنوعی جایگاه خاصی دارد.» او ادامه داد: «رهبر معظم انقلاب در سال 1400، از دانشگاه‌ها و به‌طور خاص حوزه معاونت ریاست‌جمهوری، این موضوع را مطالبه کردند که باید کاری کنیم تا جمهوری اسلامی ایران جز 10 کشور اول حوزه هوش مصنوعی در دنیا شود. در حال حاضر رتبه کشور ما 70 یا 80 در این حوزه است و برای دستیابی به این هدف قطعا باید تلاش بسیار زیادی صورت بگیرد.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: «در چهار سال اخیر که مسئولیت دانشگاه به من سپرده شده یکی از مهم‌ترین اهداف را هوش مصنوعی قرارداده‌ایم. امروز در تمامی 96 گروه آموزشی که دانشگاه علوم پزشکی دارد یک نفر را به‌عنوان مسئول هوش مصنوعی در حوزه علمی تعیین ‌ شده است و طی این مدت نیز دو مرکز تحقیقاتی فعالیت‌هایشان را در زمینه هوش مصنوعی آغاز کرده‌اند. سلامت یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که هوش مصنوعی می‌تواند به آن کمک کند و یکی از مهم‌ترین مباحثی که داریم بحث خودمراقبتی است.»
او بیان داشت: «همان‌طور که باز هم لازم است یادآوری کنم حتی در جلسه خصوصی که مقام‌معظم‌رهبری با وزیر بهداشت و معاونان‌شان داشتند، مکرر تاکیدشان روی بحث‌های بهداشتی و پیشگیری بود. در عین اینکه خوشبختانه وزارت بهداشت در طی دو سال اخیر بیش از 15 هزار تخت بیمارستانی (10درصد از تخت‌های بیمارستانی کل کشور) را افتتاح کرده، اما مقام‌معظم‌رهبری تاکید ویژه‌ای نیز در مباحث بهداشتی داشتند که ضرورت دارد در این حوزه نیز ما شاهد تحول جدی باشیم.» پازوکی تصریح کرد: «بحث خودمراقبتی یکی از مهم‌ترین مباحثی است که به فرد کمک می‌کند تا پیشگیری از بیماری یا اطلاع به‌موقع از بیماری‌ها بتواند به طول عمرو کاهش عوارض کمک جدی کند. ما شاهد سرطان‌ها هستیم که یکی از کاربردهای هوش مصنوعی است. در برخی از رشته‌های پزشکی هوش مصنوعی کمک بسیار اساسی می‌تواند در بحث خودمراقبتی داشته باشد، موضوع دیگر اینکه خودمراقبتی بحثی است که در میان عام هم مطرح است.»
از هوش مصنوعی در حوزه داده به نفت تعبیر می‌شود
بتول مهرشاد، مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه علوم پزشکی گفت: «هوش مصنوعی الان شاید به کاربردهایی رسیده باشد که برای مردم ملموس‌تر است. اوایل با محوریت اینکه هوش مصنوعی بیشتر مربوط به رباتیک بود شاهد آن بودیم که این حوزه بیشتر مورد نظر جامعه علمی قرار می‌گرفت و عامه مردم کاری با آن نداشتند.» او افزود: «در دهه اخیر اما هوش مصنوعی به‌تدریج در تجزیه و تحلیل دیتاهایی که تولید شده، کاربرد پیدا کرده است. همچنین تولید دیتاهای دیجیتالی هم از این طریق امکان‌پذیر شده است. امروز با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان حتی در کنار انجام کارهای فیزیکی، بحث فکر کردن را هم به آن واگذار کرد.» مهرشاد درخصوص کاربردهای فعلی هوش مصنوعی در حوزه پزشکی در کشور بیان کرد: «امروزه از هوش مصنوعی در حد تجهیزات پزشکی در عمل‌های مختلف استفاده می‌شود اما به جای پزشک کاری نمی‌کند درحالی‌که برنامه‌ریزی‌ها به سمتی حرکت می‌کند که هوش مصنوعی در برخی موارد به جای پزشک کار کند. در آموزش نیز هوش مصنوعی برای مواردی که نیاز به واقعیت افزوده و... داریم، کاربرد دارد.» او در همین زمینه افزود: «هوش مصنوعی همچنین در آموزش مجازی مرتبط با حوزه پزشکی کاربرد داشته است. مثلا قبلا در این حوزه پزشکی‌ها و آناتومی انسان که با جسد روبه‌رو بود، اما امروزه تکنولوژی به کمک ما آمده و می‌تواند آموزش‌ها را به دانشجویان بدهد و به صورت سه‌بعدی می‌تواند در حوزه آموزش کمک ‌دهد. نکته‌ای که باید مدنظر قرار بگیرد اینکه در بحث استفاده از هوش مصنوعی به جای پزشک در حال تحقیقات هستیم.» مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: «در حوزه داده هوش مصنوعی را به نفت و بمب اتم تعبیر می‌کنند چراکه درصورت استفاده درست می‌تواند کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد اما درصورت استفاده نادرست تبعات بسیار زیادی دارد. تکنولوژی در دو بخش کمک می‌کند اما در کنار آن استانداردهای فنی نیز باید در هوش مصنوعی در نظر گرفته شود.»

[2][3]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^ (sahebkhabar.ir)
  3. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2