پرینت

سوغات جدید اینوتکس از راه رسید

on .

ندا اظهری، زهرا رمضانی، گروه دانشگاه: اینوتکس سیزدهم درحالی روز گذشته در پارک علم و فناوری پردیس آغاز به کار کرد که امسال در یکی از رویدادهای جدیدی که کلید خورده، 21 محصول نوآورانه در بخشی به نام «پیشگامان» رونمایی شده‌اند که محصولاتی منحصربه‌فرد و تولید محققان ایرانی است و برای نخستین بار در کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده‌اند. نکته متمایز این محصولات جدید بودن و نداشتن نمونه قبلی در کشور است و به دنبال فناوری‌های جدیدی که در این محصولات به کار رفته به‌خوبی توانسته‌اند با نمونه‌های مشابه خارجی که غالبا با قیمتی بسیار مناسب‌تر به فروش می‌رسند، رقابت کنند. در ادامه به معرفی شش محصول پرداخته‌ایم.

مسئول فنی و مدیر R&D شرکت دانش‌بنیان «ایده‌آل تشخیص آتیه» خبر داد
تشخیص بیماری‌های خودایمنی با کیت‌های ایرانی

محمدسجاد امامای‌آل‌آقا، مسئول فنی و مدیر R&D شرکت دانش‌بنیان «ایده‌آل تشخیص آتیه» در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «در اینوتکس امسال چهار محصول و کیت تشخیصی برای رونمایی داریم. پژوهش‌های اخیر نشان داده که در دنیا تقریبا از هر 10 نفر، یک نفر به یکی از حدود 100 نوع بیماری خودایمنی مبتلاست. بنابراین هم تشخیص و هم درمان این اختلال اهمیت بالایی دارد. این چهار محصول شامل کیت‌های «آنتی PR3»، «آنتی MPO» بیشتر برای بیماری «وسکولیت» و کیت‌های«آنتی‌کاردیولیپید» و «آنتی‌فسفولیپید» بیشتر برای لوپوس و سایر بیماری‌های روماتولوژیک هستند که به‌عنوان کیت‌هایی برای تشخیص بیماری‌های خودایمن روماتولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. وسکولیت به بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که در آن عروق بدن دچار التهاب می‌شوند. استفاده از تست‌های PR3 و MPO در انواع بیماری‌های وسکولیت و نیز سایر برخی بیماری‌های خودایمنی دیگر مانند سندروم آنتی فسفولیپید به کار می‌روند.» در بیماری‌های خودایمنی، درون بدن، یکسری آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌ها علیه ترکیبات خودی ساخته می‌شود. این ترکیبات خودی داخل این کیت‌ها قرار می‌گیرد. اگر داخل خون، آنتی‌بادی‌های مهاجم وجود داشته باشد، به اجزای کیت متصل شده و تغییر رنگ می‌دهد و می‌توان دریافت که فرد مبتلا به بیماری خودایمنی است.

مدیرعامل شرکت توسعه نرم‌افزار تنب:
ربات هوشمند خودران ما 40 درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی است

وحید محراب، مدیرعامل شرکت توسعه نرم‌افزار تنب با بیان اینکه این شرکت به‌صورت تخصصی در عرصه نرم‌افزار به‌ویژه حوزه مکانیک، هوافضا، دریا و رباتیک فعال هستیم، گفت: «ما در آستانه دو سالگی فعالیت این شرکت هستیم که سه محصول دانش‌بنیان هم داریم. ما دو نرم‌افزار در حوزه‌های هوافضا و دریا داریم که دانش‌بنیان هستند و همچنین یک ربات حمل ربات خودران هوشمند را هم داریم. این ربات‌ها می‌توانند به‌صورت هوشمند مسیریابی کرده و بعد از اینکه بار را پیدا کرده، آن را به محلی که باید منتقل می‌کنند.» او ادامه داد: «در این ربات یک سرور بالادستی داریم که ناوگان را کنترل کرده و می‌تواند اعلام کند که کدام ربات، به سراغ کدام باری که باید‌ جابه‌جا شود، برود. یا کدام ربات به محصول مورد نظر نزدیک‌تر است و کدام ربات منتظر بماند. این ربات‌ها در کلاس‌های مختلفی استفاده می‌شوند و ربات ما در کلاس 500 کیلوگرم است. از آنها در مباحثی مانند انبارداری، حمل پالت در بنادر، در ابتدای خط تولید خودروسازی، برای جابه‌جایی تخت‌ها یا دستگاه‌های بیمارستانی و... استفاده می‌شود.» محراب با بیان اینکه در این ربات‌ها از هوش مصنوعی استفاده شده، اظهار داشت: «از این طریق مسیرها در این ربات‌ها آپدیت می‌شود و بهینه‌ترین مسیر را برای تردد انتخاب می‌کنند و هیچ‌گونه محدودیت‌هایی برای مسیریابی وجود ندارد مگر اینکه خود کاربر برخی مسیرها را به‌عنوان مسیرهای ممنوعه برای ربات تعریف کند. در بحث کنترل ناوگان هم از هوش مصنوعی استفاده می‌شود. در واقع این ربات سه لایه هوش دارد که لایه اول کنترل دستی است که می‌توان با جوی استیک ربات را کنترل کرد. در لایه دوم هر ربات یک کامپیوتر پیشرفته دارد که مسیریابی را توسط سنسورهای لیزری و مغناطیسی و دوربین‌ها پیدا می‌کند، یعنی مسیریابی برعهده خود ربات خواهد بود.» مدیرعامل شرکت توسعه نرم‌افزار تبت به لایه سوم اشاره و تصریح کرد: «این بخش، لایه بالادستی است که ناوگان را کنترل کرده و می‌گوید که کدام ربات چه کاری را انجام دهد. در این بخش کاربر پشت سرور قرار گرفته و فرمان می‌دهد بارها باید از مبدا به مقصد جابه‌جا شود و دیگر به اینکه کدام ربات این کار را انجام می‌دهد، کاری ندارد و سیستم به‌طور هوشمند این کار را انجام داده و ربات‌ها را هدایت می‌کند.» 

مدیر مجموعه فناوری‌های پیشرفته هدی:
ایران دومین تولیدکننده دستگاه آکوستیک توموگرافی دریایی در جهان است

کمال محتشم، مدیر مجموعه فناوری‌های پیشرفته هدی گفت: «ما متشکل از پنج شرکت دانش‌بنیان و فناور هستیم و از سال 92 این مجموعه به‌تدریچ گسترده‌تر شد و امسال نیز در این نمایشگاه، محصول آکوستیک توموگرافی که به زبان فارسی به آن «تیکه‌نگاری صوتی» گفته می‌شود، را عرضه کرده‌ایم. آکوستیک توموگرافی دانشی است که حدود 50 سال قبل آمریکایی‌ها آن را پایه‌گذاری کرده و در کاربردهای خاص زمین‌شناسی دارد. از این دانش در مقیاس‌های اقیانوسی برای اندازه‌گیری تغییرات دمایی اقیانوس‌ها استفاده می‌شود، درحالی‌که تا پیش از آن هیچ راهی در مقیاس‌های کلان برای این مهم وجود نداشت و تنها راهی که ابداع شد همین فناوری اکوستیک توموگرافی بود.» خوشبختانه امروز محصول تولیدی ما از لحاظ سطح فنی، بالاتر از رقبای آمریکایی و ژاپنی است. فناوری‌ای که یک روز به دلیل تحریم به ما نمی‌فروختند، امروز خود آمریکایی‌ها خواهان این فناوری هستند و در حال فکر کردن به این موضوع هستیم که آن را به آمریکایی‌ها بفروشیم یا خیر.»
مدیر مجموعه فناوری‌های پیشرفته هدی با بیان اینکه حدود 40 کاربرد برای این فناوری شناسایی شده است، گفت: «یعنی برای پردازش سیگنال‌های صوتی این دستگاه می‌توان کاربردهای مختلفی را اعمال کرد. یکی از آنها اندازه‌گیری دما در لایه‌های مختلف آب است.»
محتشم به کاربردهای این فناوری اشاره و بیان داشت: «در کشور ما این دستگاه برای جانمایی سکوهای نفتی کاربرد دارد. یعنی وقتی یک سکو قرار است در موقعیتی جانمایی شود، علاوه‌بر پارامترهای نفتی، شناسایی جریان‌های آبی هم برای آن اهمیت دارد. یعنی با شناسایی جریان زیر آب می‌توانیم بهترین موقعیت را شناسایی کنیم. ما در دریا یک جریان یک‌بعدی نداریم و با جریان‌های 37بعدی روبه‌رو هستیم، یعنی در هر نقطه‌ای یک سرعت و یک جهت جریان آب را داریم و به همین دلیل شناسایی شرایط اهمیت بالایی دارد.»
او افزود: «کاربرد تجاری دیگری که در کشورهای خارجی طرفدار زیادی هم دارد، بحث جانمایی سامانه‌های تولید انرژی از امواج دریا است؛ از طریق این فناوری می‌توان بهترین موقعیتی که یک ژنراتور تولید انرژی باید در آنجا نصب شود را شناسایی کرد. همچنین می‌توان برای طراحی اسکله‌های مصنوعی هم از این فناوری استفاده کرد. نکته دیگر اینکه نیروگاه ساحلی مانند نیروگاه بوشهر یک آلودگی حرارتی در دریا ایجاد می‌کنند که با هیچ روشی نمی‌توان آن را پایش کرد اما با این فناوری می‌توان به صورت لحظه‌ای از تغییرات آب و هوایی منطقه مطلع شده و متناسب با آن نیروگاه‌ها ملزم هستند تا حوضچه‌های آرامشی را برای کاهش این آلودگی در دریا ایجاد کنند.» 

مدیرفنی شرکت راهکارهای صنعتی سارنگ:
برای اولین بار دستگاه اندازه‌گیری آنالیزهای ترکیبات بدن را تولید کردیم

وحید اجاقی، مدیرفنی شرکت راهکارهای صنعتی سارنگ با بیان اینکه فعالیت‌مان در حوزه تولید محصولات پزشکی، ورزشی و پایش سلامت است، گفت: «در این نمایشگاه دستگاه اندازه‌گیری آنالیزهای ترکیبات بدن را که برای اولین بار در ایران تولید شده، عرضه کرده‌ایم. این دستگاه چربی عضله، آب و پروتئین و مواد معدنی بدن را اندازه‌گیری می‌کند و نمونه خارجی این محصول هم تا سال گذشته به کشور وارد می‌شد، ولی امروز محصولی تولیدی‌مان را به تمامی پژوهشکده‌های تربیت بدنی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و پژوهشگاه‌های ورزشی ارائه می‌کنیم.» او ادامه داد: «محصول هنوز به صورت کامل تجاری‌سازی نشده؛ چراکه هنوز سال گذشته این محصول را برای اولین بار تولید کرده و در نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی آن را معرفی کردیم. با این حال در حال حاضر بحث عرضه محصول در بازار را هم دنبال می‌کنیم. یک نکته قابل توجه درباره این محصول آن است که قیمت آن یک‌دهم قیمت خارجی آن است. همچنین توانسته‌ایم برای این محصول دو سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش را ارائه کنیم.» 

رئیس هیات‌مدیره شرکت سپنتا پیشه پاسارگاد:
اولین نمونه داخلی ترموپلاستیک پلی‌اورتان را تولید کرده‌ایم

نیما اسکندری، رئیس هیات‌مدیره شرکت سپنتا پیشه پاسارگاد درباره محصولات این شرکت توضیح داد: «بیشتر از 15 سال در زمینه پلیمرهای مهندسی پیشرفته در شرکت دانش‌بنیان فناور فعالیت دارم. برای اولین بار از محصول ترموپلاستیک پلی‌اورتان (TPU) رونمایی کردیم. این محصول به هیچ عنوان نمونه مشابه داخلی ندارد و تمام نمونه‌ها و کالا‌های موجود در بازار وارداتی هستند. ما برای اولین بار خطوط تولید این محصول را ایجاد و شروع به تولید کردیم که می‌تواند صرفه‌جویی زیادی در بحث ارزی کشور داشته باشد.»
او اضافه کرد: «این محصول زمینه‌های کفش، پزشکی، شیلنگ‌های بادی پر‌فشار، چسب، لوازم خانگی، لوازم خودرو و کاربردهای بسیار زیادی دارد که در منطقه فقط در یک شرکت ترکیه‌ای تولید می‌شود. خوشبختانه توانستیم برای اولین بار رتبه دوم در منطقه را کسب کرده و این محصول را تولید کنیم.»
اسکندری ادامه داد: «این محصول در منطقه فقط در ترکیه و ایران تولید می‌شود. تلاش کردیم قیمت‌ها رقابتی باشد، چون گریدهای بسیار متنوعی دارد، یعنی برای محصولات خانگی، ورزشی، پزشکی قیمت‌ها متفاوت است. ازآنجایی که این محصول ایرانی است فرآیند نقل و انتقال، انتقال ارز و... در آن وجود ندارد و به راحتی می‌توان محصول را خریداری کرد. در حال حاضر محصول به مصرف‌کنندگان فروخته شده و به راحتی جایگزین نمونه مشابه خارجی شده است و در قطعات خودرو، گرد‌گیرهای پلوس، گرد‌گیرهای جعبه دنده، شلنگ‌های پنوماتیک از این محصول استفاده کرده و هم‌اکنون هم در حال تولید شدن است.»
رئیس هیات‌مدیره شرکت سپنتا پیشه پاسارگاد گفت: «ما یکسری نمونه از این محصول را برای کشور ترکیه ارسال و منتظر جواب و مذاکره هستیم تا کارهای صادرات را انجام دهیم.»

عضو هیات‌مدیره شرکت مهندسی ربات پارس:
طراحی و ریخته‌گری مکانیکی ربات PR240 کاملا در ایران انجام شده است

علیرضا هاشم‌پور، عضو هیات‌مدیره شرکت مهندسی ربات پارس با بیان اینکه از سال 1390 به صورت تخصصی در حوزه تولید انواع ربات‌های صنعتی و خطوط تولید رباتیک فعالیت می‌کنیم، گفت: «ربات صنعتی 7 درجه آزادی و مدل تجاری pr240‌ را روز گذشته رونمایی کردیم. این ربات توانایی حمل وزنه به وزن 240 کیلوگرم را دارد و برای اولین‌بار در ایران ساخته شده است. نکته مهم اینکه در خاورمیانه، اوراسیا و آفریقا هم سازنده‌ای برای این ربات وجود ندارد و به همین دلیل تولید آن دستاوردی برای کشورمان به شمار می‌رود.» او با بیان اینکه تولیدکنندگان این ربات اروپا، آمریکا، کره و چین هستند، افزود: «این بازویی رباتیک است که مانند بازویی قوی با طول دسترسی 3 متر می‌تواند در فضای کاری اطراف خودش کاربردهای مختلفی را انجام دهد و بسته به کاربرد، تجهیزات دیگری به آن اضافه می‌شود. یعنی اگر کسی بخواهد از آن در کارخانه‌ای که کار تولید قطعات فیزیکی را انجام می‌دهد، استفاده کند می‌تواند به این بازو با اضافه کردن تجهیزات جوشکاری آن را به یک ربات جوشکاری تبدیل کند. یا در کارخانه دیگر برای پاشیدن رنگ یا تزریق مواد، به استفاده از این ربات نیاز است که با اضافه کردن تجهیزات رنگ و پاشش مواد کارایی آن تغییر می‌کند.»
عضو هیات‌مدیره شرکت مهندسی ربات پارس اظهار داشت: «از حیث قیمتی هم چون در قطعات کلیدی این ربات را از نمونه‌های خارجی استفاده کرده‌ایم، قیمت نهایی 30 تا 40 درصد کمتر از نمونه‌های آمریکایی است، اما در قیاس با نمونه‌های چینی هم قیمت ربات ایرانی بالاتر است؛ چراکه کیفیت آن بالاتر از نمونه چینی است.» 

جهت دیدن متن کامل گزارش، اینجا[1] را بخوانید.

References

  1. ^اینجا (fdn.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2