پرینت

در اولین روز نمایشگاه اینوتکس چه گذشت؟

on .

به گزارش خبرگزاری - [1]

جشنواره اینوتکس فرصتی است که در آن استارتاپ‌ها امکان جذب سرمایه را پیدا می‌کنند. در این مراسم معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و رئیس پارک فناوری پردیس به سخنرانی پرداختند. در اولین روز از این نمایشگاه درکنار رونمایی از سه محصول نوآورانه و خلاق، وزیر علوم کشور زیمباوه از نمایشگاه بازدید کرد. همچنین یک استیچ، هاب رسانه‌ای و نشست با عنوان «پیچ هوشمندسازی صنعت گلخانه‌ای» برگزار شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور:
فروش شرکت‌های دانش‌بنیان از 530 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در آیین افتتاحیه سیزدهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ایران (اینوتکس ۲۰۲۴) پس از نواختن زنگ آغاز به کار این رویداد مهم در سخنانی اظهار داشت: «این زنگ که برای آغاز به کار اینوتکس سیزدهم نواخته شد، زنگ زورخانه‌ای بود که به‌طور حتم زنگ رویداد نوآوری کشور و نقطه امید و پرواز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایرانی است.» وی ادامه داد: «امروز به همت فناوران کشور فروش شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از ۵۳۰ هزار میلیاردتومان در سال رسیده است. به گواه گمرک ایران ارزش صادرات محصولات دانش‌بنیان‌ها به 5.2 میلیارددلار رسیده و امسال صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به سه برابر افزایش یافته است.» رئیس بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: «همه این موارد نشان از توسعه روابط دیپلماسی ایران با کشورهای دوست در حوزه‌های علمی و فناوری است، به‌طوری‌که سال گذشته ما میزبان بیش از ۴۳ هیات بلندپایه خارجی برای همکاری‌های فناورانه بودیم.» دهقانی‌فیروزآبادی تاکید کرد: «ما می‌توانیم یک جریان جدید را برای همکاری‌های بین‌المللی ایجاد کنیم.» وی به دیدار امروز با وزیر آموزش عالی و علم و فناوری زیمباوه اشاره کرد و افزود: «در این دیدار بیان کردم شاید ما بهترین فروشنده در دنیا نباشیم اما قطعا یکی از کشورهایی هستیم که آمادگی همکاری فناورانه با سایر کشورها از طریق انتقال تجربیات و انجام کارها و پروژه‌های مشترک را داریم.»
معاون علمی رئیس‌جمهور ضمن تشکر صمیمانه از مدیریت و کارکنان پارک علم و فناوری پردیس که ۲۰ سال از عمر خود را پای شکوفایی هرچه بیشتر این مجموعه گذاشته‌اند، تاکید کرد: «پارک فناوری پردیس باید تبدیل به یک هاب همکاری مشترک با کشورهای همسایه و دوست شود که علاقه‌مند و آماده همکاری فناورانه با ایران هستند.» دهقانی فیروزآبادی گفت: «به‌طور حتم ما می‌توانیم در کشورهای علاقه‌مند به همکاری ازجمله روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و زیمباوه نواحی و پارک‌های مشترک ایجاد کنیم؛ چراکه قطعا انجام کار مشترک و بین‌المللی در قالب شرکت‌های مشترک یک فرصت برای رفع موانع و صادرات محصولات نوآورانه به مناطق مختلف جهان خواهد بود.» وی با بیان اینکه امسال چند حرکت کلیدی در پارک فناوری پردیس شروع شده، تصریح کرد: «نخست آنکه مطابق با ماده ۱۷ قانون جهش تولید دانش‌بنیان مجوز اولین سازمان توسعه سرمایه‌گذاری حوزه فناوری و نوآوری در پارک فناوری پردیس از هیات دولت اخذ شد.»
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد: «این سازمان به همت مدیریت پارک فناوری پردیس یک حرکت بزرگ را ازجمله راه‌اندازی شهرک نخبگانی تمام‌عیار نوآورانه رقم بزند و پارک فناوری پردیس را هرچه زودتر به چشم‌انداز بهشت فناوری منطقه تبدیل‌ کند.» دهقانی‌فیروزآبادی در مورد دومین تعهد پارک فناوری پردیس تا اینوتکس ۲۰۲۵ گفت: «این پارک نیازمند راه‌اندازی یک آوردگاه بزرگ نمایشی یا یک نمایشگاه دائمی کاملا نوآورانه همچون خانه نوآوری تهران است و ما به‌طور کامل در معاونت علمی رئیس‌جمهور آمادگی داریم از منابع بند ۱۳ و ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان حمایت کنیم تا در اینوتکس ۲۰۲۵ افتتاح آن را شاهد باشیم.» وی همچنین با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه تعهد کردیم که ۶ سال مرکز ملی آفرینش فناوری یا نشنال‌لب راه‌اندازی کنیم، افزود: «این برنامه شامل مراکز و پروژه‌های بزرگ برای به کارگیری نخبگان و فناوران کشور است.»
رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: «یک ماه پیش تصویب شد که مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوآنتومی در پارک فناوری پردیس با ظرفیت پذیرش یک هزار نفر از نخبگان حوزه اپتیک و کوآنتوم شروع به کار کند که امیدواریم در اینوتکس ۲۰۲۵ شاهد افتتاح این مجموعه بزرگ باشیم.» دهقانی‌فیروزآبادی از دیگر برنامه‌ها را راه‌اندازی فب لب بزرگ ساخت افزایشی Design & Fabrication Laboratory (FabLab) (لابراتوار طراحی و ساخت دیجیتال) بیان کرد تا این مرکز به شرکت‌های نوپا در پارک فناوری پردیس خدمات لازم را ارائه دهد.

رئیس پارک فناوری پردیس:
نمایشگاه اینوتکس دسترسی به فعالان زیست‌بوم نوآوری ایران را فراهم کرده است

مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس در این مراسم گفت: «در سطح‌بندی اکوسیستم‌های نوآوری و استارتاپی در سطح جهان ۶ شاخص اصلی مدنظر است. وضعیت استعدادها و نیروی انسانی مناطق که دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را شامل می‌شود یکی از این شاخص‌هاست، دانش فنی و دسترسی به دانش فنی دومین شاخص، میزان دسترسی به بازار شاخص سوم، چگونگی تامین مالی چهارمین شاخص است.» وی ادامه داد: «عملکرد و ارزش اقتصادی زیست بوم شاخص پنجم است که نشان از سطح و جایگاه زیست‌بوم دارد‌.صفاری‌نیا با اشاره به اینکه شبکه ارتباطی فعال زیست‌بوم، ششمین شاخص است، افزود: «در جهان یکی از شاخص‌های سطح‌بندی اکوسیستم نوآوری، میزان دسترسی اکوسیستم به منابع و امکانات، شبکه استارتاپی و هم‌افزایی و ملاقات‌ها با سرمایه‌گذاران و فناوران است. هرچقدر شاخص‌ها و دسترسی‌پذیری به منابع امکانات بیشتر باشد، زیست‌بوم می‌تواند قوی‌تر عمل کند.» وی ادامه داد: «برگزاری رویدادها به کشورها این امکان را می‌دهد که شبکه‌سازی را فراهم کنند. نمایشگاه اینوتکس دسترسی‌پذیری را برای بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور فراهم می‌کند.» رئیس پارک فناوری پردیس گفت: «اینوتکس باعث دسترسی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌شود. در پارک فناوری پردیس برگزاری رویدادهای بین‌المللی از قبیل جایزه مصطفی و المپیک فناوری که از رویدادهای بین‌المللی جدید پارک است از رویدادهایی است که دسترسی‌پذیری کشور را به منابع داخلی و خارجی فراهم می‌کند.» وی گفت: «با هدفگذاری که در پارک کردیم، امسال شهرک مسکونی نخبگان پردیس را در منطقه نوِوری پردیس با کلاس جهانی رونمایی خواهیم کرد.» وی یادآور شد : «امسال فضای نمایشگاه اینوتکس یک تا دوونیم برابر افزایش یافته است.» در اولین روز از این نمایشگاه در کنار رونمایی از سه محصول نوآورانه و خلاق، وزیر علوم کشور زیمباوه نیز از نمایشگاه بازدید کرد. همچنین یک استیج، هاب رسانه ای و نشست با عنوان «پیچ هوشمندسازی صنعت گلخانه ای» برگزار شد.

فناوری ایرانی به کمک کشورهای آفریقایی می‌رود

مورویرا، وزیر علوم کشور زیمباوه در حاشیه بازدید از سیزدهمین دوره این نمایشگاه با اشاره به همکاری‌های ایران در حوزه‌های فناوری گفت: «در سفر آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به کشور زیمباوه تفاهمنامه‌های متعددی به امضا رسیده است که موضوعات علمی، ماشین‌آلات صنعتی و پهپاد‌های کشاورزی ازجمله موافقتنامه‌های این سفر بوده‌اند.» وزیر علوم کشور زیمباوه گفت: «بر این اساس ما درحال توسعه روابط خود با ایران هستیم.» وی با اشاره به تبادل دانشجو در بین کشورهای زیمباوه و ایران تاکید کرد این موضوع می‌تواند منجر به رشد روابط نیروهای آکادمیک و علمی بین دو کشور شود: «در این زمینه سند جامعی در دست کار است و به‌زودی اجرایی خواهد شد.»
صنایع بزرگ برای حل ابرمسائل خود به جامعه دانشگاهی کشور اعتماد کنند
در این نشست احسان داهی، مدیرعامل شرکت توسعه صنعت شریف بروکر شبکه ملی فن بازار با اشاره به لزوم حل مسائل جاری کشور توسط دانشگاهیان گفت: «صنایع بزرگ کشور باید به توان دانشگاهیان و متخصصان داخلی در حل مسائل کلان و ابرپروژه‌های صنعت کشور اعتماد کنند.» وی افزود: «رویداد اینوتکس به بهترین شکل ممکن فضا را برای مذاکرات موثر در این رابطه فراهم می‌کند تا طرفین ضمن رسیدن به زبان و ادبیات مشترک، بتوانند ذیل قراردادهای دوجانبه همکاری و تعامل داشته باشند.»
در ادامه مازیار نامداری، مدیرعامل شرکت فناوران کاشت زاگرس با اشاره به ضرورت نگاه دانش‌بنیان به صنعت گلخانه خاطرنشان کرد: «با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط آب‌وهوایی کشور توسعه گلخانه یک ضرورت اساسی برای آینده کشور است که البته این مهم را باید در سایه ارتباط پیوسته و هدفمند با جامعه علمی محقق کرد.» نامداری با اشاره به پیر شدن هرم جمعیتی کشور بیان داشت: «اگر در بخش تجهیزات کشاورزی و گلخانه‌ای توسعه و پیشرفت فناورانه حاصل نشود در آینده نه‌چندان دور به‌علت هزینه بالای نیروی انسانی قیمت محصولات کشاورزی افزایش چشمگیری خواهد داشت.»
در هاب رسانه‌ای عباس ملک‌ثابت، سرپرست فناوری و نوآوری شرکت سنگ‌آهن مرکزی گفت: «در مرکز نوآوری دانشگاه یزد که یکی از مراکز نوآوری و فناور تاسیس‌شده توسط شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران است، فعالیت‌هایی در حوزه‌های مرتبط با هوشمندسازی انجام می‌شوند. اگر طرح‌هایی در این مرکز به مرحله بهره‌برداری رسیده باشد، ما آنها را به سی‌وی‌سی‌مان معرفی می‌کنم تا روی این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در مرکز نوآوری بافق نیز با توجه به شرایط شهرستان، تمرکزمان را روی آموزش گذاشته‌ایم. حجم قراردادهای پژوهشی‌مان را افزایش داده‌ایم و سعی کرده‌ایم تنوع داشته باشیم. در همین راستا با پارک دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌‌ها تفاهمنامه همکاری امضا کرده‌‌ایم.»
در ادامه محسن کرمی‌نیا، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی سنگ‌آهن مرکزی و صنایع وابسته گفت: «ما زیست‌بومی را ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را رصد و ارزیابی کنیم. همچنین به تیم‌های دانشجویی که در راستای زنجیره ارزش ما هستند، کمک می‌کنیم ارزشی را خلق کنند. از سال گذشته تا ابتدای سال ۱۴۰۳، بیش از ۶۰ طرح دریافت کرده‌ایم که در مرحله ارزیابی هستند. طرح‌های مورد تایید ما فقط طرح‌های مرتبط با معدن و فولاد نیستند. ما به‌دنبال آن هستیم که اسمارت مانی داشته باشیم.» او تاکید کرد: «قصد داریم همکاران‌مان را ترغیب کنیم تا در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری همراه ما باشند و طرح‌های فناورانه‌ای را در زمینه معدن و فولاد ارائه دهند. ما در چندماه گذشته سه سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم که در حوزه‌‌های مرتبط با اکتشاف و بازارسازی می‌شود.»
او افزود: «شاخص‌ها در وی‌سی‌ها متفاوت هستند و باید برای سرمایه‌گذاری روی طرح‌های نوآورانه این تفاوت‌ها را در نظر بگیریم. ما به‌دنبال خروج نیستیم و سعی داریم روی ایده‌های مختلف همراستا با ارزش‌های افزوده کار کنیم. ادبیات سرمایه‌گذاری ما با دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری متفاوت است و از آنجا که مدل قراردادی شرکت‌ها با یکدیگر فرق دارد، چالش‌های بسیاری در زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد.»
الزامات تبلیغات پیامکی بررسی شد
در اولین استیج این دوره از نمایشگاه هادی مرادی، بنیانگذار و سردبیر دی‌ام‌برد مهم‌ترین اتفاقات صنعت بازاریابی تبلیغات در سال ۱۴۰۲ را برشمرد. او در این باره اظهار کرد: «حدود ۱۷ تا ۱۸ اتفاق مهم در بازار تبلیغات ایران در سال گذشته رخ داد. اولین مورد آن الزامی شدن عبارت لغو ۱۱ در انتهای پیامک‌های تبلیغاتی بود. با این همه مساله امروز بازار پیامکی و اس‌ام‌اس مارکتینگ بازار ایران این است که درحال‌حاضر هر کسب‌وکاری با یک خط خدماتی و تبلیغاتی می‌تواند به افرادی که شماره‌هایشان را خودشان به کسب‌وکار نداده‌اند، پیامک ارسال کند و این موضوع بسیار آزاردهنده است، درنتیجه به‌نظر من اگر قرار باشد تغییری در حوزه پیامکی در ایران پیش بیاید باید در این زمینه باشد.»
او افزود: «مورد دوم توسعه و اضافه شدن جایگاه‌های تبلیغاتی در پلتفرم‌های آنلاین ایرانی بود. تبلیغات همیشه در فضای دیجیتال، وب‌سایت‌ها و وب‌سایت‌های خبری و محتوایی وجود داشته، اما اتفاق مهمی که سال گذشته در این حوزه افتاد، این بود که اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ، دیجی‌کالا، شیپور، همراه‌کارت و آپ جایگاه تبلیغاتی در پلتفرم‌هایشان اضافه و مدل درآمدی جدیدی را از این طریق برای خودشان تعریف کردند. این موضوع اتفاق مهمی در حوزه تبلیغات دیجیتال بود. اتفاق بعدی که در سال گذشته در حوزه تبلیغات دیجیتال رخ داد الزامی شدن درج لوگو روی تیزینگ‌ها بود. تیزینگ‌ها تبلیغات محیطی هستند که با هدف کنجکاو کردن مخاطب پیاده می‌شوند. با این همه سال گذشته درج نشان تجاری روی این تبلیغات محیطی الزامی شد که این موضوع جذابیت تبلیغ را کمتر می‌کند.»
تولید محتوای باکیفیت مهم‌ترین هدف اینوتکس ۲۰۲۴
همچنین در اولین پنلی که در رویداد استیج اینوتکس 2024 برگزار شد، رضا غیابی، دبیر محتوایی استیج‌های اینوتکس گفت: «در اکوسیستم استارتاپی احتیاج زیادی به صحبت کردن وجود دارد تا اینکه صرفا نمایشگاهی باشد که شرکت‌ها تنها کالا و خدمتی ارائه دهند و تنها یک رابطه دادوستد وجود داشته باشد.» او باور دارد اینوتکس ۱۳ سال است برگزار می‌شود و از زمانی که تصمیم پارک فناوری پردیس این شد که این نمایشگاه را وارد فاز دوم خود کند و نوآوری در بخش استیج هم اتفاق بیفتد، همکاری‌های بهتری با اینوتکس آغاز شده است. او افزود: «طی سال‌های اخیر از مهم‌ترین اقداماتی که توانستیم انجام دهیم اضافه کردن محتوا به اینوتکس بود. این محتوا از جنس محتواهای شبکه‌های اجتماعی نیست. در آن نظرات کارشناسان وجود دارد، همچنین علاقه‌مندان دغدغه‌هایشان را مطرح می‌کنند. همین که این فضا در اختیار محتوا و کنفرانس قرار بگیرد، تصمیم مهمی برای یک نمایشگاه‌ است.» در ادامه سروش عابدین، دبیر اجرایی استیج اینوتکس گفت: «سال‌های گذشته اکوسیستم اقتصاد دیجیتال قسمت بزرگی از اکوسیستم استارتاپی را دربرمی‌گرفت. با این همه می‌توان اقتصاد دیجیتال را از اکوسیستم استارتاپی جدا کرد. امسال از شرکت‌های بزرگ دعوت شده رویکرد نوآورانه‌شان را به اشتراک بگذارند و چه اندازه به‌سمت نوآوری حرکت کرده‌اند ‌و آینده را تا چه اندازه روشن می‌بینند.»

[2][3]

References

  1. ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
  2. ^ (sahebkhabar.ir)
  3. ^ (sahebkhabar.ir)

Authors: صاحب‌خبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری

آخرین اخبار چند رسانه ای

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2