پرینت

کلش آف کلنز پول ایرانی‌ها را به جیب فنلاندی‌ها می‌ریزد/خروج 18 میلیارد تومان ارز از کشور طی یک سال

on .

یکی از محبوبترین و همچنین اعتیادآورترین بازی‌های آنلاین حال حاضر، بازی Clash of Clans است.

‌در گزارش آمده خبرنگار دنیای ارتباطات ؛ در حالی که سیاست اقتصاد مقاومتی به عنوان اولویت اصلی اقتصاد ایران از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شده است و برای حرکت در راستای این اقتصاد لازم است که از خروج ارز از کشور جلوگیری شود اما یک بازی اندرویدی ماه‌ها است که تبدیل به عاملی برای خروج ارز از کشور و البته هدر رفتن وقت و انرژی بسیاری از جوانان، نوجوانان و حتی خیل عظیمی از بزرگسالان ایرانی شده است.

بدون تردید یکی از محبوبترین و همچنین اعتیادآورترین بازی‌های آنلاین حال حاضر، بازی Clash of Clans است. حضور گسترده کاربران ایرانی در بازی کلش موجب شده ما بعد از کشورهای آمریکا و هند، بیشترین بازدید از سایت این بازی و بیشترین گیمرها را به خود اختصاص دهیم، آنچه که حکایت از به صدا در آمدن زنگ هشدار در این خصوص دارد.

کلش آف کلنز پول ایرانی‌ها را به جیب فنلاندی‌ها می‌ریزد/خروج 18 میلیارد تومان ارز از کشور طی یک سال

رایگان بودن این بازی و قابلیت اجرای آن در موبایل و تبلت باعث شده بسیاری از افراد به خصوص کودکان و نوجوانان به سادگی و از طریق یک تلفن هوشمند یا تبلت آن را دانلود کرده و مشغول بازی شوند. البته گرافیک مناسب این بازی و روایت پرکشش داستان بازی هم مزید بر علت شده تا هر روز بر تعداد علاقه‌مندان به این بازی در ایران افزوده شود.

حالا این موضوع را هم در نظر بگیرید که بسیاری از کاربران ایرانی با صرف پول واقعی از کمپانی فنلاندی بازی خرید می‌کنند تا وضعیت خود را نسبت به رقبایشان بهبود بخشند و به این ترتیب خرید از کلش‌آو‌کلنز با رقابت کورکورانه کاربران ایرانی تبدیل به معضلی شده که هر روزه مقادیر قابل توجهی ارز را از کشور خارج می‌کند.

*اعتیاد به کلش درد مشترک کاربران این بازی

باید گفت اعتیادآور بودن این بازی یکی از بزرگترین مشخصه‌های آن است. یعنی به محض این که مدت زمانی را صرف بازی با آن کنید چون اندوخته‌هایی در بازی بدست می‌آورید و کلن (اتحادیه) خود را گسترش می‌دهید دیگر ترک آن و رها کردن نیمه‌کاره بازی اگر نگوییم غیرممکن باید گفت بسیار سخت می‌شود.

این بازی اعتیادآور در حقیقت پدیده جدیدی است که در حال حاضر بسیاری را در کشور به خود مبتلا کرده است و ترک کردن آن برای این افراد به عقیده روانشناسان تبدیل به یک معضل روانی جدی شده است.

اگر سری به محیط وب و فوروم‌های مربوط به این بازی بزنید خیلی زود متوجه می‌شوید که اعتیاد به این بازی درد مشترک بیشتر کسانی است که در آن فعالیت می‌کنند. حتی برخی از وبلاگ‌نویسان روش‌هایی را برای ترک این بازی پیشنهاد داده‌اند که البته با استقبال خوبی هم روبه‌رو شده است.

درخصوص علت علاقه شدید کودکان به بازی‌های کامپیوتری از جمله به این بازی گفته می‌شود یکی از دلایل آن خجالتی بودن کودک است. به عقیده روانشناسان خجالتی بودن، کودکان را دچار حس عدم توانایی کنترل بر محیط زندگی‌شان می‌کند و این بازی‌های کامپیوتری هستند که این خلاء را پر کرده و به آنها احساس قدرت و توانایی تسلط به پیرامون خود را می‌دهند.

در خصوص علت علاقه کاربران بزرگسال به بازی‌های رایانه‌ای نیز گفته می‌شود که این افراد سعی می‌کنند از طریق بازی‌های رایانه‌ای جای خالی چیزهای دیگر نظیر محبت و یا سایر چیزهایی را که از آن محروم شده‌اند را در زندگی‌شان پر کنند؛ لذا برای درمان این افراد تنها ترک بازی کافی نیست و بحث لزوم پر شدن جاهای خالی احساسات در زندگی هم مطرح است که باید به آن توجه کرد.

*ضرر اقتصادی بازی کلش به اقتصاد ایران

اگرچه بازی Clash of Clans رایگان است اما کاربران می‌توانند با خرید جم (جواهری سبز رنگ که بسیار در این بازی تعیین‌کننده است) به میزانی قابل توجه از رقبای خود قوی‌تر شوند. طبق برخی آمارهای تایید نشده کمپانی "سوپرسل" که سازنده این بازی است روزانه بیشتر از 654هزار دلار آمریکا از این طریق کسب درآمد می‌کند.

جالب‌ آنکه در ایران هم امکان خرید این جم‌ها از طریق کارت‌های هدیه (گیفت‌کارت‌ها) وجود دارد. هم‌اکنون برخی از سایت‌های ایرانی نیز این گیفت‌کارت‌ها را البته با دریافت کارمزد آن می‌فروشند.

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از این است که سوپرسل از گیمرهای کلش‌آوکلنز در ایران روزانه 50 میلیون تومان درآمد به دست می‌آورد و این یعنی 1ونیم میلیارد تومان در ماه خروج ارز از کشور صورت می‌گیرد؛ آماری که رشدی چشمگیری را نسبت به یک سال قبل نشان داده و به شدت تکان دهنده است.در گزارش بیزینس اینسایدر آمده است شرکت سازنده این بازی سالانه در حدود یک میلیارد دلار تنها از کلش‌آوکلنز در جهان درآمد کسب کرده است.

بایدتوجه داشت گیمرها از این طریق پول‌ زیادی را نه تنها به سازندگان بازی بلکه به برخی واسطه‌های این جابه‌جایی می‌ریزند که البته این خود باعث خروج مبالغ هنگفت ارز از کشور نیز شده است. از سویی دیگر برخی از کاربران بعد از آنکه یک کلن (اتحادیه) را در بازی خود گسترش دادند و آن را قوی کردند؛ آن را با قیمت‌هایی که معمولا بین200 هزار تومان تا 900هزار تومان است از طریق سایت‌های اینترنتی می‌فروشند. آنچه که خود باعث بروز نوعی دلال‌بازی پیرامون این بازی شده است.

*جمع‌بندی

بر اساس آمار و ارقامی که از نظر گذشت هر ماه چیزی حدود 1 و نیم میلیارد تومان ارز از کشور به واسطه بازی کلش خارج می‌شود. اگر این 1 و نیم میلیارد را در 12 که تعداد ماه‌های سال است ضرب کنیم به رقم باور نکردنی 18میلیارد تومان خروج ارز از کشور در یک سال می‌رسیم.

لذا لازم است هرچه سریعتر مسوولان وزارت ارتباطات و سایر نهادهای ذیربط جلوی رشد و گسترش بیشتر این خوره اقتصادی را بگیرند و اجازه ندهند که یک بازی اندرویدی ساده آسیب‌های میلیاردی اقتصادی را به دولت و ملت تحمیل کند.

گزارش از نادر نینوایی

انتهای پیام/

کلش آف کلنز پول ایرانی‌ها را به جیب فنلاندی‌ها می‌ریزد/خروج 18 میلیارد تومان ارز از کشور طی یک سال

Authors: http://www.yjc.ir

منبع خبر باشگاه خبرنگاران جوان

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2