رویای نتفلیکس برای قصهگویی: هوش مصنوعی در خدمت خلاقیت انسان

به گزارش ایتنا[2]، این شرکت در گزارش درآمد سهماهه خود که بعدازظهر روز سهشنبه منتشر شد، در نامهای خطاب به سهامداران خود اعلام کرد که در «موقعیتی بسیار مناسب برای بهرهبرداری مؤثر از پیشرفتهای مستمر در حوزه هوش مصنوعی» قرار دارد.
نتفلیکس قصد ندارد از هوش مصنوعی مولد به عنوان ستون فقرات تولید محتوای خود استفاده کند، اما باور دارد این فناوری پتانسیل آن را دارد که به عنوان ابزاری برای ارتقای بهرهوری و تقویت خلاقیت به کار گرفته شود.
«تد ساراندوس»، مدیرعامل نتفلیکس، در کنفرانس مالی روز سهشنبه تأکید کرد: «برای خلق یک اثر بزرگ، به یک هنرمند بزرگ نیاز است. هوش مصنوعی میتواند ابزارهای قدرتمندتری در اختیار خلاقان قرار دهد تا تجربه کلی فیلم و تلویزیون را برای اعضای ما بهبود بخشند، اما اگر یک قصهگوی بزرگ نباشید، این فناوری بهطور خودکار شما را به یک قصهگوی بزرگ تبدیل نخواهد کرد.»
کاربردهای عملی و بحثبرانگیز
نتفلیکس اوایل سال جاری میلادی از استفاده از هوش مصنوعی مولد برای خلق صحنهای از فرو ریختن یک ساختمان در سریال آرژانتینی «The Eternaut» خبر داد. از آن زمان، سازندگان فیلم «Happy Gilmore 2» از این فناوری برای جوانتر نشان دادن شخصیتها در صحنهای از فیلم بهره بردند و تولیدکنندگان مستند «Billionaires' Bunker» نیز از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری در مرحله پیشتولید برای تجسم لباسها و طراحی صحنه استفاده کردند.

ساراندوس در این باره گفت: «ما اطمینان داریم که هوش مصنوعی به ما و شرکای خلاقمان کمک خواهد کرد تا داستانها را بهتر، سریعتر و به روشهایی نوین روایت کنیم. ما بر سر این اصل توافق داریم، اما در این مسیر، به دنبال نوآوری صرف برای نوآوری نیستیم.»
نگرانیهای صنفی و اخلاقی
هوش مصنوعی به موضوعی جدی برای بحث در صنعت سرگرمی تبدیل شده است. بسیاری از هنرمندان نگران هستند که ابزارهای مبتنی بر مدلهای زبانی بزرگ (LLM) که بدون اجازه از آثار آنان به عنوان داده آموزشی استفاده کردهاند، تأثیر منفی بر مشاغل آنان داشته باشند.
اگرچه نتفلیکس در این زمینه پیشگام است، اما به نظر میرسد استودیوها تمایل بیشتری دارند تا از هوش مصنوعی مولد برای جلوههای ویژه بصری استفاده کنند، نه جایگزینی برای بازیگران. با این حال، همین کاربردهای پشتصحنه نیز پتانسیل تأثیرگذاری بر بازار کار متخصصان جلوههای ویژه را دارد.
این نگرانیها بهتازگی و با رونمایی شرکت «اوپنایآی» (OpenAI) خالق چتجیپیتی، از مدل جدید تولید ویدئوی خود به نام «Sora» بار دیگر تشدید شده است. همین هفته گذشته، اتحادیه بازیگران سینما (SAG-AFTRA) و «برایان کرانستون»، بازیگر سرشناس، از اوپنایآی خواستند تا موانع قدرتمندتری در برابر ساخت نسخههای «دیپ فیک» از بازیگران، از جمله خود کرانستون، ایجاد کند.
موضع نتفلیکس
هنگامی که یکی از سرمایهگذاران از ساراندوس در مورد تأثیر «سورا» بر نتفلیکس سؤال کرد، وی اظهار داشت که «کمکم منطقی به نظر میرسد» که تولیدکنندگان محتوا تحت تأثیر قرار گیرند، اما او نگرانی کمتری نسبت به تأثیر آن بر صنعت فیلم و تلویزیون دارد؛ یا حداقل این پیام را به سرمایهگذاران خود انتقال میدهد.
وی تصریح کرد: «ما نگران این نیستیم که هوش مصنوعی جایگزین خلاقیت شود.»
گزارش مالی
در پایان ذکر این نکته ضروری است که درآمد سهماهه نتفلیکس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، هفده درصد افزایش یافته و به رقم یازده و نیم میلیارد دلار رسیده است، هرچند این میزان، کمتر از پیشبینیهای خود شرکت بود.∎[3][4]
References
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری