تبلیغدهندهها عامل اصلی کاهش درآمد یوتیوب فارسی

به گزارش همشهری آنلاین[2]: طالبیان گفت: اصل درآمدزایی یوتوبرها در دنیا وابسته به تبلیغاتی است که در خلال ویدئوهای آنها در یوتوب پخش میشود و از این جهت بسته به میزان بازدید کاربرها از تبلیغات، مبلغی از سوی یوتوب به فرد تولیدکننده محتوا یا همان یوتوبر اختصاص پیدا میکند. این درآمدها هم با معیار RPM(درآمد واقعی بهازای هر هزار بازدید) محاسبه میشود.
طالبیان درمورد بالاترین مبلغ درآمد یک یوتوبر گفت: در حال حاضر بالاترین آمار RPM بین تولیدکنندههای ایرانی ۱۰دلار ثبت شده است که البته با توجه به مخاطب ایرانی و نوع رفتار او در این پلتفرم، میتواند به ۵دلار یا حتی پایینتر هم برسد.
اما این کارشناس یوتوب درباره علت جنجال اخیر گفت: مدتها بود که یوتوب تشخیص میداد کاربرهای ایرانی از VPN استفاده میکنند. هرچند فیلترشکن میتواند موقعیت جغرافیایی فرد را ناپایدار کند اما آنها به ابزارهایی مجهز شدند که موقعیت دقیق کاربر را ثبت میکند. از آنجایی که بازار هدف بسیاری از تبلیغات، ایران نیست، یوتوب از این به بعد آنها را برای مخاطب ساکن ایران به نمایش نمیگذارد که همین منبع اصلی درآمد یک یوتوبر را کاهش میدهد. البته او تأکید کرد که فیلتر بودن این پلتفرم محبوب با توجه به حساسیت یوتوب روی منطقه ایران چندان در این مورد اثرگذار نیست.
بیشتر بخوانید:
طالبیان توضیح داد: درآمدها از بالاترین نرخ که ۱۰دلار بوده حتی به یک دهم که یک دلار یا کمتر هست هم رسیده است و باعث شده مثلا ویدئویی که ۴۰۰هزار بازدید و ۴هزار دلار درآمد داشت به ۴۰۰دلار برسد. این عدد اصلا برای یک تولیدکننده محتوا صرفه اقتصادی ندارد و باعث میشود فرد به سایر پلتفرمها کوچ کند.
او همچنین درباره علت این سختگیری از سوی یوتوب گفت: در انتهای سال میلادی هستیم و تبلیغدهندهها فشار بیشتری به گوگل و یوتوب برای پخش محتواها در کشورهای مدنظر خودشان آوردهاند که با توجه به تحریمها، ایران جزو مناطق مدنظر آنها نیست.
References
- ^به گزارش خبرگزاری - (sahebkhabar.ir)
- ^همشهری آنلاین (www.hamshahrionline.ir)
- ^∎ (sahebkhabar.ir)
- ^ (sahebkhabar.ir)
Authors: صاحبخبران - جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان - علمی-فناوری


