پرینت

وزیر ارتباطات با مقامات حوزه ICT ژاپن و نیجریه دیدار کرد

on .

وزیر ارتباطات با مقامات حوزه ICT ژاپن و نیجریه دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از وزارت ارتباطات، عیسی زارع در نخستین روز حضور در ژنو با یوجی ساساکی معاون وزیر امور داخلی و ارتباطات ژاپن دیدار کرد.

معاون وزیر امور داخلی و ارتباطات این کشور با وزیر ارتباطات ایران درباره نامزدی ژاپن برای عضویت در شورای ITU بحث و تبادل نظر کرد.

وزیر ارتباطات ایران نیز در این دیدار به سوابق همکاری‌های دو کشور در حوزه ICT اشاره کرد و خواستار افزایش همکاری‌ها به خصوص در زمینه انتقال دانش و فناوری و برگزاری کارگاه‌های مشترک شد.

زارع پور در ادامه این دیدار خواستار حمایت ژاپن از نامزدی ایران در شورای ITU برای دوره چهارساله جدید شد.

وزیر ارتباطات در دومین دیدار خود در حاشیه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۲۲ با عیسی علی ابراهیم وزیر ارتباطات و اقتصاد دیجیتال نیجریه و دبیر (۲۰۲۲ WSIS)، دیدار کرد.

در این دیدار به اهمیت طرح حکمرانی سایبری در اجلاس ۲۰۲۲ WSIS تاکید شد و دو طرف این اجلاس را بستر مناسبی برای پیشبرد حکمرانی فضای مجازی دانستند.

زارع پور در این دیدار به معرفی ظرفیت‌های بومی و فنی در اقتصاد پلتفرمی و دستاوردهای فضایی پرداخت و به امکان همکاری دو کشور به خصوص از طریق پارک‌های علم و فناوری تاکید کرد.

علی ابراهیم از همکاری در حوزه فضایی استقبال و برای افزایش سطح همکاری‌ها از وزیر ارتباطات ایران برای سفر به نیجریه دعوت کرد.

زارع پور نیز در مقابل این دعوت از وزیر نیجریه‌ای برای سفر به ایران دعوت کرد.

در پایان این دیدار نیز مقرر شد هیأت‌های دو طرف درباره موضوعات همکاری مشترک به بحث و تبادل نظر بپردازند.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...
پرینت

دوره آموزشی«نسل دو تا پنج شبکه‌های ارتباطی» در سیستان و بلوچستان

on .

دوره آموزشی«نسل دو تا پنج شبکه‌های ارتباطی» در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از روابط عمومی ایرانسل، این دوره توسط آکادمی ایرانسل و با همکاری اداره‌کل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان، در تیر ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

این دورۀ پروژه‌محور، به‌منظور تربیت و تأمین نیروی‌های متخصص در زمینۀ نصب، راه‌اندازی و نگهداری تجهیزات شبکۀ تلفن همراه، در دو سطح مقدماتی و پیشرفته و به صورت نظری و عملی، برنامه‌ریزی شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند با شرکت در این دورۀ آموزشی، ضمن کسب دانش فنی مرتبط با تجهیزات و ساختارهای ارتباطی نسل دو تا نسل پنج شبکه‌های ارتباطی (۵G)، به جمع شاغلان در این عرصه بپیوندند.

علاقه‌مندانی که دورۀ مقدماتی را با موفقیت پشت سر بگذارند، دورۀ پیشرفته را به صورت کاربردی و پروژه‌محور، همراه با کارورزی در سایت‌های ایرانسل طی می‌کنند و پس از آن، به عنوان نیروهای آموزش دیده، به شرکت‌های پیمانکاری حوزۀ ارتباطات، معرفی می‌شوند.

هزینۀ ثبت‌نام در دورۀ مقدماتی، سه میلیون تومان است؛ اما با هدف حمایت از توسعۀ استعدادهای جوانان استان در مسیر مهارت‌آموزی و اشتغال، هزینۀ این دوره برای متقاضیان ساکن استان سیستان و بلوچستان، با قیمت تخفیفی، ۵۰۰هزار تومان خواهد بود. دورۀ پیشرفته نیز با بورسیۀ ایرانسل، به صورت رایگان برگزار می‌شود.

دوره مقدماتی طی چهار روز، به مدت ۳۲ ساعت و به صورت حضوری، در روزهای دوم، سوم، نهم و دهم تیر ۱۴۰۱، از ساعت ۹ تا ۱۷، در محل پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

دورۀ پیشرفته نیز طی ۶ روز، به مدت ۴۸ ساعت و به صورت حضوری برگزار می‌شود که جزئیات شرایط و زمان‌بندی آن، متعاقباً اعلام خواهد شد.

علاقه‌مندان به شرکت در این دوره می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام، به نشانی b۲n.ir/r۷۹۶۹۲[2] مراجعه کنند.

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، از سال ۱۳۹۵، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی آغاز کرد و توانست در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، نخستین بار در ایران، نمونه‌ای از شبکۀ کامل ۵G را در حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، آزمایش کند.

نخستین ارائه‌دهندۀ ۵G و رکورددار سرعت اینترنت در ایران، که روز اول مرداد ۱۳۹۹، نخستین سایت تجاری ۵G ایران را در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات راه‌اندازی کرده بود، تاکنون توانسته است با راه‌اندازی ۹ سایت تجاری نسل پنج در تهران، مشهد، شیراز، کیش، اندیشه و کارخانۀ فولاد مبارکه، رکورد بیشترین سایت تجاری ۵G را نیز در اختیار داشته باشد.

آکادمی ایرانسل؛ توسعه‌دهندۀ جریان آموزشی مهارت‌محور

آکادمی ایرانسل، در قالب مجموعۀ «ایرانسل لبز (Irancell Labs)» تأسیس شده و به بیان دقیق‌تر، مرکز آموزشی این مجموعه است. هدف اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران در راه‌اندازی آکادمی، این است که برای توسعۀ جریان آموزشی مهارت‌محور، توانمندسازی مشتریان، مشارکت در خلق روش‌های نوین آموزش دیجیتال و عرضۀ عادلانۀ آموزش، به سهم خود گامی مؤثر بردارد.

آموزش‌های ارائه‌شده در آکادمی ایرانسل، در نگاهی کلی، شامل «آموزش‌های تخصصی و نوآورانه برای توانمندسازی منابع انسانی شرکت ایرانسل»، «آموزش‌های مهارت‌محور در حوزه‌های تخصصی برای تأمین نیازهای علمی نیروهای انسانی در شرکت‌های همکار ایرانسل»، «آموزش دیجیتال برای مشتریان ایرانسل در گروه‌های تخصصی مدیریت حرفه‌ای و فناوری‌اطلاعات و ارتباطات» و «آموزش استارتاپ‌ها و فرایند شتاب‌دهی و ارائه خدمات منتورینگ» هستند.

در همین رابطه، مرکز آموزش‌های آزاد ایرانسل نیز به‌عنوان یک مرکز تخصصی در حوزۀ ارتباطات و فناوری‌اطلاعات کشور، برای ارائۀ آموزش‌های تخصصی، نوآورانه و مهارت‌محور، برای توانمندسازی منابع انسانی شرکت ایرانسل، مشتریان ایرانسل و عموم مردم، با ارائۀ گواهینامه معتبر و مورد تأیید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، در حال فعالیت است.

«ارائه آموزش دیجیتال در جهت دسترسی آسان و عادلانه برای مشتریان»، «ارتقای سطح دانش مدیریتی و فنی مدیران و کارشناسان ایرانسل»، «پیاده‌سازی آموزش تخصصی و مهارت‌محور برای همکاران غیرمستقیم ایرانسل در جهت بهبود خدمات نوین» و «احراز بالاترین درجۀ رضایتمندی مشتریان از آموزش‌های حرفه ای و مهارت‌محور» از جمله اهداف آکادمی ایرانسل هستند.

مجموعۀ ایرانسل لبز، از سال ۱۳۹۸، با هدف تعمیق ارتباط ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، با جامعۀ دانشگاهی و کمک به مراکز علمی، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور و با مأموریت انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه، نوآوری و تجاری‌سازی در زمینۀ شبکۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای پیرامونی با کمک مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور، اعم از دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور، با هدف تأمین نیازمندی‌های بازار ICT تأسیس شده است.

چشم‌انداز این مجموعه، پیشگام بودن در توسعۀ منابع انسانی و زیرساخت‌های تحقیقاتی اقتصاد دانش‌بنیان در حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستیابی به جایگاه برترین شرکت ملی در زمینۀ خلق محصولات و خدمات این حوزه است و «بخش تحقیق و توسعه»، «مرکز نوآوری ایرانسل» و «آکادمی ایرانسل»، از جمله بخش‌های اصلی آن هستند. ایرانسل، نخستین ارائه‌دهندۀ ۵G و رکورددار سرعت اینترنت در ایران، با راه‌اندازی این مجموعه، در پی حرکت در مسیر گسترش خدمات متنوع و توسعۀ سبک زندگی دیجیتال و خلق آینده‌ای همگام با تحولات دنیای دیجیتال است تا با بهره‌گیری از فناوری‌های برتر در حوزه‌های مختلف، خلق ارزش کند.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)
  2. ^ b۲n.ir/r۷۹۶۹۲ (b2n.ir)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...
پرینت

سرنوشت اینستاگرام و واتس اپ در گروی پاسخگویی متا

on .

سرنوشت اینستاگرام و واتس اپ در گروی پاسخگویی متا

به گزارش خبرنگار مهر[1]، حدود سه ماه پیش، فوت مهسا امینی بار دیگر بهانه‌ای به دست دشمنان جمهوری اسلامی داد تا با ایجاد بی‌نظمی و اغتشاش، امنیت کشور را به مخاطره اندازند که در همین راستا دو پلتفرم واتساپ و اینستاگرام به دلیل همکاری با دشمن در مسیر برهم زدن امنیت کشور با مصوبه شورای عالی امنیت ملی مسدود شدند و این محدودیت دسترسی همچنان ادامه دارد.

اینستاگرام در طی این مدت از هیچ اقدامی علیه امنیت کشور از قبیل نفرت پراکنی، تهییج و تحریک افکار عمومی برای ایجاد اغتشاش و دمیدن بر آتش ناامنی دریغ نکرد به طوریکه پستهای آموزش ساخت سلاح‌های جنگی مانند کوکتل مولتوف نیز اجازه انتشار داشتند و پس از انتشار حذف نمی شدند این در حالی است که آموزش و خرید و فروش سلاح، انتشار محتوای منفی و خشونت آمیز، تشویق افراد به خشونت، سخنان تنفرآمیز، تهدید افراد به ایجاد صدمات مالی و جسمی و … خلاف مقررات این شبکه اجتماعی بوده و اینستاگرام باید نسبت به تولید و انتشار محتواهایی چنین واکنش نشان دهد اما آنچه طی این چند ماه اخیر در ایران شاهد آن بودیم، انفعال و رفتار دوگانه و تبیض آمیز این شرکت نسبت به گسترش نفرت پراکنی و خشونت بوده است.

مسئولان مربوطه از جمله وزیر ارتباطات و فرمانده پدافند غیرعامل نیز در این مدت در خصوص زمان رفع فیلتر اینستاگرام و واتس اپ تصریح کردند تا زمانیکه این دو پلتفرم تعهدات لازم را نداشته و تابع قوانین جمهوری اسلامی نباشند و در چارچوب این قوانین فعالیت نکنند، این مصوبه تداوم خواهد داشت.

به دنبال ادامه روند تبعیض آمیز پلتفرمهای وابسته به شرکت متا، مرکز ملی فضای مجازی با ارسال نامه‌ای مراتب اعتراض خود را نسبت به عملکرد سکوهای این شرکت در خصوص عدم رعایت قوانین ایران و قوانین داخلی پلتفرم از طریق دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن به گوش مدیر ارشد شرکت متا رساند.

مرکز ملی فضای مجازی در این نامه به متا فرصت داد تا به منظور فراهم شدن امکان فعالیت پایدار سکوهای مذکور اقدامات لازم از جمله معرفی نماینده رسمی مسئولیت پذیر مستقر در ایران را حداکثر تا ۱۰ روز پس از دریافت نامه انجام دهد.

این نامه بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۶ شورای عالی فضای مجازی ارسال شده که پیام رسان‌های خارجی را ملزم به داشتن نماینده در کشور می‌کرد. در تبصره دوم از ماده ۲ این مصوبه چنین ذکر شده است که: برای پیام رسان‌های اجتماعی خارجی متقاضی مجوز، انجام ذخیره سازی و پردازش داده‌ها در داخل کشور و معرفی نماینده رسمی حقوقی تام‌الاختیار داخلی الزامی است.

در نامه مرکز ملی فضای مجازی به متا، جمهوری اسلامی ایران نسبت به انتشار سازمان یافته اخبار خلاف واقع، ترویج رفتارهای تبعیض آمیز و نفرت پراکنی، ترغیب خشونت و ناآرامی‌های اجتماعی، نقض حاکمیت ملی و نقض حقوق کاربران از طریق اعمال استانداردهای دوگانه و زمینه سازی و فعالیت تبلیغی و عملیاتی گروه‌های تروریستی روی سکوهای وابسته به شرکت متا، تعمیق شکاف‌های اجتماعی، تجزیه طلبی و زمینه سازی برای جرایم سازمان یافته مانند حمل و نقل تسلیحات جنگی و غیره اعتراض کرده است.

به دنبال پیگیری‌های انجام شده در خصوص پاسخ شرکت متا به نامه مرکز ملی فضای مجازی، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرد که هنوز پاسخی در این باره از سوی متا دریافت نشده و تصمیم گیری در خصوص رفع فیلتر به عهده نهادهای امنیتی است.

در اظهاراتی تازه اما ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره نامه ایران به مالک شرکت متا و تصمیم گیری در خصوص سرنوشت فیلترینگ پلتفرم‌های اینستاگرام و واتساپ گفته است عدم پاسخگویی متا به نامه ایران، مقدمه‌ای برای مجوز قانونی انسداد این پلتفرم‌ها در ایران خواهد بود.

فیروزآبادی می‌گوید مسدودسازی صفحاتی با میلیون‌ها کاربر از طرف خود اینستاگرام هم در هیچ کشوری پسندیده نیست، دست کم می‌توان در این باره توافق کرد اما در مورد اینکه قرار است چه اتفاقی بیفتد باید گفت که بستن اینستاگرام در حال حاضر به دلایل شرایط امنیتی است اما ادامه فعالیت آن نیاز به مجوز دارد.

مجوز قانونی یا باید طبق روال در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه صادر شود یا یک قاضی یا مرجع عالی مانند شورای عالی فضای مجازی یا شورای عالی امنیت ملی درخواست آن را بدهد که تاکنون چنین مجوزی در هیچ کجا در این باره به تصویب نرسیده است.

به گزارش مهر، ایران اولین کشوری نیست که درباره اقدامات شرکتهای فناوری به مسئولان پلتفرمها اعتراض کرده و خواستار ایجاد نمایندگی تام‌الاختیار از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های خارجی در داخل کشور می‌شود، بسیاری از کشورها از جمله ترکیه و هند نیز برای تداوم فعالیت‌های برخی رسانه‌های اجتماعی خارجی مانند واتس اپ، توئیتر و تلگرام خواستار ایجاد این نمایندگی در داخل کشور خود بوده‌اند که البته با موافقت شرکت‌های طرف قرارداد مواجه شده است.

در سال ۱۳۹۹ معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در پیامی توئیتری از موافقت فیسبوک و اینستاگرام پیرو قانون ۷۲۵۳ خبر داد و حتی ابراز امیدواری کرد که توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی نیز اقدامی مشابه انجام دهند.

پیگیری های خبرنگار مهر[2] حاکی از آن است که تا این لحظه پاسخی از شرکت متا ارسال نشده و به نظر می رسد با توجه به این موضوع، واتس اپ و اینستاگرام در ایران در یک قدمی فیلترینگ دائمی قرار داشته باشند و در صورت ادامه انفعال شرکت متا به سرنوشت تلگرام دچار شوند.

References

  1. ^ خبرنگار مهر (www.mehrnews.com)
  2. ^ خبرنگار مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...
پرینت

عذرخواهی شرکت «ارتباطات زیرساخت» به دلیل قطعی امروز اینترنت

on .

عذرخواهی شرکت «ارتباطات زیرساخت» به دلیل قطعی امروز اینترنت

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از شرکت ارتباطات زیرساخت، این شرکت در اطلاعیه ای درباره قطعی اینترنت اعلام کرد: «صبح امروز از ساعت ۱۱:۴۳ دقیقه به مدت ده دقیقه شاهد افت ترافیک بین الملل بودیم که به سرعت برطرف شد. شرکت ارتباطات زیرساخت به دلیل این اتفاق از مردم عزیز عذرخواهی می کند. لازم به ذکر است که تیم های فنی در حال بررسی علت بروز این حادثه هستند.»

به گزارش مهر، ظهر امروز برای دقایقی اینترنت همراه و ثابت در کل کشور قطع و دقایقی بعد وصل شد.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2