88981423
128 64 32 0902


سوال داری؟!!
بپرس (مشاوره رایگان)

پرینت

اتصال دو روستای «قریس» و «حصار» به اینترنت پرسرعت ظرف یک هفته

on .

اتصال دو روستای «قریس» و «حصار» به اینترنت پرسرعت ظرف یک هفته

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی، قاسم جلیلی نژاد مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی گفت: در اثر زلزله اخیر شهرستان خوی شبکه ارتباطی ۱۰ سایت مختل شده بود که در همان دو ساعت اولیه بعد از وقوع زلزله مشکل مرتفع و شبکه به حالت عادی و به صورت پایدار بازگشت.

وی افزود: با توجه به تخریب مدارس برخی از روستاهای زلزله زده و عدم وجود مکان مناسب برای ادامه تحصیل دانش آموزان روستاهای منطقه، در جلسه مدیریت بحران این شهرستان مقرر شد از ۱۵ روستا، شش روستا ظرف مدت دو ماه به شبکه اینترنت پرسرعت متصل شوند.

جلیلی نژاد تصریح کرد: از شش روستای مطرح شده در آن جلسه با پیگیری اداره کل ارتباطات استان آذربایجان غربی و همت وزارت ارتباطات، ظرف یک هفته پس از وقوع زلزله سایت ارتباطی در دو روستای حصار و قریس راه اندازی شد و سایت های ارتباطی در چهار روستای آلمالو، باغ رجب، کوچک و قشقابلاغ نیز ظرف یک هفته آینده راه اندازی می شود.

در حال حاضر ۸۱ درصد از روستاهای بالای بیست خانوار استان آذربایجان غربی تحت پوشش اینترنت پر سرعت قرار دارد.

به گزارش مهر، ۲۸ دی ماه گذشته زلزله ای با قدرت ۵.۴ ریشتر در حوالی شهرستان خوی رخ داد که باعث وارد آمدن خسارت های جدی به اماکن و ساختمان های واقع در روستاهای این منطقه شد.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...
پرینت

آمریکا، هلند و ژاپن علیه دسترسی چین به فناوری تراشه متحد شدند

on .

آمریکا، هلند و ژاپن علیه دسترسی چین به فناوری تراشه متحد شدند

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از رویترز، این توافقنامه در حقیقت امتداد برخی کنترل های صادراتی است که آمریکا در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی برای شرکت ها در دو کشور هم پیمان خود مانند ASML Holding، Nikon Corp و توکیو الکترون وضع کرد.

مقامات هلند و ژاپن در واشنگتن مشغول مذاکره درباره طیف وسیع تری از موضوعات به رهبری جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هستند.

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید چندی پیش اعلام کرده بود مقامات مشغول مذاکره درباره موضوعاتی مهم برای هر ۳ طرف هستند. او به خبرنگاران گفت: به طور حتم ایمنی و امنیت فناوری های نوظهور در برنامه مذاکرات ما است.

به گفته یک منبع آگاه از مذاکرات محدودیت های صادراتی تولید کنندگان تجهیزات نیمه رسانا به چین نیز یکی از موضوعات مذاکرات سه جانبه مذکور بوده است.

وادار کردن هلند و ژاپن به وضع قوانین صادراتی سختگیرانه تر یک برتری دیپلماتیک برای دولت جو بایدن به حساب می آید.

دولت آمریکا در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی محدودیت های وسیعی بر دسترسی چین به فناوری تراشه های آمریکایی وضع کرد تا سرعت پیشرفت های فناوری و نظامی این کشور را کندتر کند.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...
پرینت

جذب نیروهای امریه سربازی در وزارت ارتباطات از ۱۰ بهمن آغاز می شود

on .

جذب نیروهای امریه سربازی در وزارت ارتباطات از ۱۰ بهمن آغاز می شود

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با آغاز چهارمین مرحله از فرآیند جذب نیروهای امریه سربازی در سال جاری در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، واجدین شرایط می توانند از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه سال جاری تا ساعت ۱۶ یکشنبه ۱۶ بهمن ماه به پرتال وزارت ارتباطات مراجعه کنند.

بر اساس اعلام مرکز توسعه سرمایه انسانی و فناوری های مدیریتی وزارت ارتباطات، علاقمندان در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های تحصیلی رایانه، الکترونیک، فناوری اطلاعات، مدیریت، حسابداری، اقتصاد، برق، مکانیک، حقوق، آمار، صنایع، گرافیک، مخابرات، نقشه برداری و امنیت فضای سایبری می توانند در این امریه شرکت کنند.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...
پرینت

باید اقتدار سازمان تنظیم مقررات رادیویی افزایش یابد

on .

باید اقتدار سازمان تنظیم مقررات رادیویی افزایش یابد

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از اندیشکده حکمرانی شریف، حسین فلاح جوشقانی در نشست تجربه نگاری تنظیم گری در ایران که توسط باشگاه تنظیم گران ایران برگزار شده بود با بیان این که تنظیم‌گر، ابزار اعمال قدرت حاکمیت است گفت: در گذشته دولت ها هم تصدی گر بودند و هم ارائه دهنده خدمات ولی در جوامع مدرن، تنظیم گران به عنوان واسطه ای بین حاکمیت و فعالان و ذی‌نفعان است. با وجود تجربه ۲۰ ساله شکل گیری تنظیم گری در ایران هنوز شاهد بلوغ تنظیم‌گری نیستیم.

رئیس اسبق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات در پاسخ به پرسشی درباره استقلال سازمان تنظیم مقررات گفت: من اصلا فکر نمی‌کنم که نهاد مستقلی در ایران فعال باشد. سازمان تنظیم مقررات باید هم مقتدر باشد و هم مستقل؛ مثلا در ترکیه به این سازمان می‌گویند اتوریته که به معنی اقتدار است. قطعاً سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی هنوز نتوانسته از نهاد بالادستی‌اش یعنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقل شود. تجربه من در ۱۴ سال فعالیت در سازمان اینطور نبوده که علی‌رغم فشارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بتواند کاملاً مستقل تصمیم‌گیری کند.

وی در خصوص چرایی قرارگرفتن سازمان تنظیم مقررات رادیویی در وزارتخانه ارتباطات گفت: در ایران به طور سنتی بودجه، قدرت و اقتصاد در وزارتخانه متمرکز است. نهادهای خارج از وزارتخانه مانند نهادهای معاونت رئیس جمهوری مثل وزارت‌خانه‌ها هیچگاه موفق نبوده اند.

شورای رقابت در قانون بیشترین استقلال را دارد

فلاح جوشقانی شورای رقابت را به عنوان نهادی که در قانون بیشترین استقلال را داراست معرفی کرد و گفت: قانون شورای رقابت بسیار مترقی است. حتی رئیس جمهور نمی‌تواند رئیس شورای رقابت را تغییر دهد مگر در شرایطی که در قانون پیش‌بینی شده باشد. شورای رقابت، تبلور یک نهاد تنظیم‌گری حرفه ای و مدرن است؛ در ایران اما ساختار سیاسی ما اجازه نمی‌دهد سازمان تنظیم‌گر به درستی فعال کند. رئیس سازمان تنظیم مقررات معاون وزیر است و حتی در بیان عناوین هم این معاونت ابتدا می‌آید. نمی‌توان معاون وزارتخانه بود و تصمیمی جدا از علایق و سلایق آن گرفت.

رئیس اسبق سازمان تنظیم مقررات رادیویی درباره تجربه فعالیتش به عنوان رئیس این سازمان گفت: زمانی که من مسئولیت داشتم علی‌رغم این که سیاست‌های وزارتخانه باید اجرا می‌شد یک استقلال نسبی وجود داشت مخصوصاً در زمینه‌ تصمیم‌گیری‌های مربوط به اپراتورها. همیشه ما مقررات را پیشنهاد دادیم. در خصوص تولید مقررات و تصمیم‌سازی مسیر حرکت، از سمت سازمان به سمت وزارتخانه بوده است.

او اضافه کرد: با این وجود سازمان تنظیم مقررات نمی‌تواند با اتوریته فعلی و ابزارهایی که به آن ضمانت اجرایی تصمیماتش را می دهد با اپراتورهای متخلف برخوردهایی مانند تعلیق کند.

اقتدار ما بر شرکت های دولتی بیشتر از شرکت مخابرات خصوصی شده بود

فلاح جوشقانی درباره اقتدار این سازمان در مواجهه های مختلف با شرکت‌ مخابرات گفت: مخابرات ایران از چند حیث یک شرکت استثنایی است. در بسیاری از حوزه‌ها انحصار شدیدی دارد. وقتی خصوصی شد امکاناتی که با هزینه دولت و بیت‌المال ایجاد شده بود در اختیار مخابرات قرار گرفت. برای مخابرات انحصار طبیعی به وجود آمده و البته در مورد مخابرات به طور خاص ممکن است سهامدارانش هم اقتدار خاصی داشته باشند.

وی در خصوص الزاماتی که از سوی سازمان تنظیم مقررات به مخابرات اعمال شد، ادامه داد: اگر مخابرات را به حال خودش واگذار می‌کردیم الان هیچ نداشتیم به جز یک شرکت مخابرات که هیچ سرویسی ارائه نمی‌دهد. سازمان تنظیم مقررات با اقتدار نسبی‌ که داشته سعی کرده با مخابرات و تخلف‌هایش برخوردهایی کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره توانایی اعمال قدرت سازمان تنظیم مقررات بر شرکت‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات گفت: در اختلاف‌های بین شرکت‌های زیرساخت، پست و سازمان تنظیم مقررات همیشه سازمان تنظیم مقررات پیروز بوده است. اینطور نبوده که برای این شرکت‌ها امتیاز خاصی قائل شویم. اقتدار ما در خصوص این شرکت‌ها خوب بوده البته که این شرکت‌ها هم با قوانین ما مقابله‌ای نداشتند.

عدم تفاهم با وزارت نیرو منجر به افزایش ۶ برابری هزینه های پروژه فیبر نوری شد

فلاح جوشقانی در پاسخ به سوالی درباره اختلاف این سازمان با صداوسیما در سال‌های گذشته گفت: ما اختلاف مبنایی با صداوسیما در حوزه طیف و باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ داشتیم که تا کنون حل نشده است. اما در حوزه‌های دیگر ارتباط منطقی و خوبی برقرار بود. عموماً صداوسیما در راستای مقررات ما عمل کرد.

وی از چالش های همکاری بین نهادی در ساختار حکمرانی کشور گفت: در مواردی نتوانستیم همکاری خوبی تعریف کنیم و به دلایل مختلف به نتیجه مناسب نرسیدیم. مثلاً در خصوص پیاده‌سازی فیبر در شهرها، بحث‌های جدی با وزارت نیرو آغاز کردیم. ولی معمولا به نتیجه نرسید و مبنا اختلافات ما اقتصادی و بیزینس مدل‌ها بود. به دلیل این که مقررات ما شمولیت لازم را نداشته این مذاکرات به نتیجه نرسید و شرکت‌ها مجبور شدند مجوز را از شهرداری‌ها بگیرند و با هزینه ای تقریباً ۶ برابر هزینه فیبر هوایی در زیر زمین راه‌اندازی کنند.

شورای عالی فضای مجازی دخالتی در اجرای مقررات نداشته است

فلاح جوشقانی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تصمیم‌گیری‌های شورای عالی فضای مجازی بر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با بیان این که استقلال از شورای عالی فضای مجازی که سیاست‌گذار حوزه سازمان تنظیم مقررات است، ممکن نیست گفت: البته شورای عالی فضای مجازی در اجرای مقررات این نهاد دخالتی نداشته است. مقررات‌گذاری همیشه ذیل سیاستگذاری است و شورای عالی فضای مجازی، سیاستگذار کلان‌ است. به طور مثال، چارچوب سیاستگذاری شورا این بوده که از محتوای تولید داخل حمایت شود بنابراین کمیسیون تنظیم مقررات، مقررات را در همین راستا تدوین کرده است. البته که پشت این قضایا مذاکراتی بوده و به نتایجی رسیده‌ بودیم.

معاون سابق وزیر ارتباطات درباره بخشی از عملکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت قبل گفت: در برخی حوزه‌ها ما با ابزارمان که مقررات گذاری و اعمال اقتدار بوده نمره ۱۳ یا ۱۴ به خود می‌دهیم. به دلایل مختلف نتوانستیم. نه این که مقررات ما بد باشد مقررات ما به سبب ارتباط ما با رگولاتورهای خارجی پیشرفته بوده، اما شرایطی وجود داشته که نتوانستیم به میزان مناسب اقتدار نشان دهیم.

وی ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ردیف بودجه مستقل ندارد بخشی از درآمد اپراتورها سهم رگولاتور است که محقق نمی‌شود. از آن جایی که درآمد اختصاصی نداریم و اختیار هزینه‌کرد این مبالغ نیز مانند چارچوب بقیه دستگاه‌هاست، عملا استقلال مالی نداریم. با وجود اینها، یکی از سالم‌ترین و پاک‌ترین سازمان‌هایی که می‌شناسم سازمان تنظیم مقررات است اما به هر حال مشکل مالی و کمبود منابع انسانی وجود دارد.

فلاح جوشقانی در پاسخ به سوالی درباره بزرگترین چالش فعلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: حوزه ارتباطات حوزه پویایی است و نیاز شدیدی به سرمایه‌گذاری دارد. سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه ارتباطات ارزی است و درآمدها ریالی. به نظرم بزرگترین چالشی که وجود دارد این است که نمی‌توانیم به گونه‌ مناسب، ارزش حوزه ICT را حفظ کنیم. ۷۰ الی ۸۰ درصد هزینه‌های ما ارزی است. این موضوعی است که همیشه وزارتخانه و رگولاتور را رنج می‌دهد.

سرمایه گذاری اپراتورها به یک دهم کاهش یافته است

وی ادامه داد: در سال ۹۵ هر یک از اپراتورهای اصلی حدود ۱ میلیارد دلار به صورت سالیانه بر روی زیرساخت خود سرمایه گذاری می کردند که این عدد با توجه به کاهش ارزش پول ملی به حدود ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است.

وی به روز شدن ساختار سازمان، بهره‌گیری از دانش تنظیم مقررات و نیروی انسانی کارآمد را از راه‌های بهبود وضعیت سازمان تنظیم مقررات دانست و گفت: باید اقتدار سازمان تنظیم افزایش یابد و اگر اراده‌ای باشد رگولاتوری نسل پنجم و تعامل بین رگولاتورها رخ دهد.

رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پایان این نشست در پاسخ به سوالی درباره ماجرای جریمه اپراتورها به دلیل ایجاد اختلال در کلاب‌هاوس که سال گذشته رخ داد گفت: اگر کلاب‌هاوس فیلتر شده بود باید به ما ابلاغ می‌شد. در مورد کلاب هاوس، نه قاضی و نه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه حکم نداده بودند. بنا بر ماده واحده وزارت ارتباط، این وزارتخانه می‌تواند جریمه، حق السهم و حق‌الامتیاز بگیرد. بر همین اساس، وزارت ارتباطات به تعیین جریمه اقدام کرد و در این خصوص رگولاتور نقشی نداشت. پس از آن جریمه به دو اپراتور ابلاغ شد و با پیگیری اپراتورها، این مصوبه در دیوان عدالت متوقف شد. تا جایی که اطلاع دارم این جریمه اعمال نشد.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...
پرینت

سرویس های گوگل برای کاربران اتحادیه اروپا شفاف تر می شود

on .

سرویس های گوگل برای کاربران اتحادیه اروپا شفاف تر می شود

به گزارش خبرگزاری مهر[1] به نقل از رویترز، این شرکت فناوری به زودی نشان می دهد به عنوان یک واسطه عمل می کند یا محصولات را به طور مستقیم می فروشد و بهتر است درباره ارسال محموله به مشتریان و تعمیرات و بازگشت محصول اطلاع رسانی کند. گوگل اقدامات مذکور را برای همخوانی با قوانین اتحادیه ار وپا و پس از مذاکراتی با شبکه همکاری حمایت از مصرف کننده(CPC) انجام می دهد که در سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز شد.

دیدیه ریندیر در بیانیه ای در این باره نوشته است: مصرف کنندگان اتحادیه اروپا لایق اطلاعاتی شفاف و کامل هستند تا بتوانند آگاهانه انتخاب کنند. این تعهدات از سوی گوگل یک گام فراتر در این مسیر هستند.

گوگل فلایتز و گوگل هتلز به زودی به مشتریان خود نشان می دهند به طور مستقیم کالا و سرویسی را می فروشند یا فقط به عنوان واسطه برای شرکت های دیگر عمل می کنند. آنها همچنین باید مرجع قیمت برای تخفیف ها را ذکر و شفاف سازی کنند. نقد های گوگل تایید شده نیستند. در نهایت آنها باید همان مجموعه قوانین شفافیت که در پلتفرم های دیگر مانند Expedia.comاستفاده می شود را پیروی کنند.

در این میان، گوگل استور و گوگل پلی استور نیز باید اطلاعات شفافی درباره پیش قراردادی مربوط به قیمت های ارسال محموله، حق رد سفارش و تعمیر یا جایگزین کردن را فراهم کنند. همچنین این سرویس ها باید یافتن اطلاعات درباره فروشندگان از جمله نام و آدرس قانونی آنها همراه روش های تماس مستقیم و تاثیرگذار را مشخص کنند.

در آخر این شرکت آمریکایی باید به کاربران نشان دهد که چگونه نسخه‌های گوگل پلی در کشورهای مختلف را با توجه به پیروی از قوانین مسدود سازی جغرافیایی اتحادیه اروپا ارائه دهد و به آنها اجازه دهد از روش های پرداخت از هر کشور اتحادیه اروپا استفاده کنند. گوگل در حال حاضر تغییرات کشور محل اقامت کاربران را به یک بار در سال محدود می کند که می تواند باعث از دست دادن محتوا یا هر اعتباری شود. این تغییر به گونه ای طراحی شده است که به مصرف کنندگان اجازه می دهد از حقوق یکسانی برخوردار شوند و به همان محتوا در هر کجای اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشند. نه گوگل و نه کمیسیون اتحادیه اروپا هنوز اعلام نکرده اند که این تغییرات چه زمانی اعمال می شود.

References

  1. ^ خبرگزاری مهر (www.mehrnews.com)

Authors: خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات

...

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2