88981423
128 64 32 0902


سوال داری؟!!
بپرس (مشاوره رایگان)

جستجو در آموزش ها

خطا
  • JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 330
جمعه, 17 مرداد 1393 04:00

۱۷ مرداد: تولد پل دیراک تئوریسین بزرگ علم فیزیک در قرن بیستم

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

۱۱۲ سال پیش در چنین روزی پل دیراک یکی از بزرگترین تئوریسین‌های علم فیزیک در قرن بیستم میلادی چشم به جهان گشود. پل دیراک زیرساخت و زیربنای مکانیک کوانتومی و الکترودینامیک کوانتومی را از خود برجای گذاشت.

۱۲۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۸ آگست ۱۹۰۲ پل دیراک فیزیکدان برجسته‌ی انگلیسی و تئوریسین بزرگ علم فیزیک در قرن بیستم میلادی چشم به دنیا آمد. در کنار ع

...

۱۱۲ سال پیش در چنین روزی پل دیراک یکی از بزرگترین تئوریسین‌های علم فیزیک در قرن بیستم میلادی چشم به جهان گشود. پل دیراک زیرساخت و زیربنای مکانیک کوانتومی و الکترودینامیک کوانتومی را از خود برجای گذاشت.

۱۲۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۸ آگست ۱۹۰۲ پل دیراک فیزیکدان برجسته‌ی انگلیسی و تئوریسین بزرگ علم فیزیک در قرن بیستم میلادی چشم به دنیا آمد. در کنار علم فیزیک پل دیراک یک ریاضیدان برجسته نیز بود. وی کرسی استادی لوکاسی ریاضی را در دانشگاه کمبریج تا سال ۱۹۶۹ و بازنشستگیش اختیار داشت.

پل دیراک در شهر بریستول متولد و در منطقه بیشوپستون بزرگ شد. پل یک خواهر و یک برادر بزرگ‌تر داشت که برادرش در جوانی دست به خودکشی زد و این موضوع تاثیر عمیقی بر روی پل جوان گذاشت. دیراک در سال ۱۹۲۱ از دانشگاه بریستول و از رشته مهندسی برق فارغ التحصیل شد، سپس با توجه به شرایط بازار کار در آن دوران به فکر ادامه تحصیل در دانشگاه کمبریج افتاد. پل دیراک در سال ۱۹۲۶ از دانشگاه کمبریج با درجه دکترا فارغ التحصیل شد و بعد از آن در دانشگاه کمبریج شروع به تدریس ریاضیات کرد و تا سال ۱۹۶۹ که بازنشسته شد کرسی ریاضیات لوکاسی را در اختیار نگه داشت.

dirac 2 1

پل دیراک در سال ۱۹۲۶ توانست یک فرمول بندی عمومی از مکانیک کوانتومی را به دست آورد که در هر دوی نظریات مکانیک ماتریسی هایزنبرگ و مکانیم موجی شرودینگر در حالت‌های خاص صادق بود. بعد از تحقیقات بیشتر پل دیراک در سال ۱۹۲۸ توانست معادله دیراک در مکانیک کوانتومی که تعمیم یافته معادله شرودینگر برای محاسبه تابع موجی ذرات بود را ارائه کند.  به کمک همین معادله بود که دیراک توانست موجودیت پوزیترون را پیش بینی کند که در سال ۱۹۳۲ برای نخستین بار مشاهده شد.

در سال ۱۹۳۳ پل دیراک به همراه دانشمند بزرگ شرودینگر مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک به خاطر معرفی یک مدل اتمی جدید شد. بسیاری از دانشمندان بزرگ علم ریاضی و فیزیک پل دیراک را از نظر سواد ریاضی و مبانی نظری تنها رقیب واقعی معاصر اینیشتین می‌دانند و حتی برخی از دانشمندان بزرگ معاصر همچون استیون هاوکینگ پل دیراک را به عنوان بزرگترین فیزیکدان نظری از زمان استحاق نیوتن تا کنون بر شمرده‌اند. از پل دیراک به عنوان صوفی اتم نیز یاد شده است.

physics-2

پل دیراک بدون شک یکی از بزرگترین نوابغ علم ریاضی و فیزیک در قرن بیستم میلادی بوده است که تسلط و سواد عمیق وی در علم ریاضی و مبانی نظری باعث شده است تا وی به یکی بزرگترین تئوریسین‌های علم فیزیک قرن بیستم تبدیل شد. پل دیراک دوستی نزدیکی با البرت اینیشتین داشت و برای وی همچون پدرش احترام قائل بود. بعدها همسرش عنوان کرد که تنها یک بار شاهد اشک ریختن پل دیراک بوده است و آن زمانی بوده است که خبر مرگ اینیشتین را دریافت کرده است.

ادامه مطلب http://www.zoomit.ir/articles/etc/13108-17-mordad-paul-dirac

خواندن 1169 دفعه

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2