پرینت

پوکمان اعتیاد آور تر از مواد مخدر؛ آیا این بازی در ایران فراگیر می‌شود؟ +فیلم

on .


بازی پوکمان در ایران مورد استفاده قرار گرفته است. این بازی هرچند اکنون فیلتر است، اما مورد استفاده برخی از کاربران قرار گرفته است و حتی به لول های 4 و 5 این بازی هم می توانند دسترسی داشته باشند. اما به دلیل اینکه تعداد کاربران آن هنوز به تعداد کافی نرسیده است، نمی توانند به طور رسمی وارد مراحل بالاتر و جذاب تر این بازی شوند و نکته دیگر اینکه لول های بالاتر نیازمند تعامل بین کاربران است که هنوز کشور ایران وارد این تعامل نشده است.

کافی به برخی دلایل اجرا نشدن این بازی در ایران پرداخت و گفت:"این بازی فقط یک اپلیکیشن ساده نیست و در آن از تکنیک واقعیت مجازی استفاده شده است و کاربرانی که از این اپلیکیشن استفاده می کنند باید با یکدیگر تعامل داشته باشند. اینگونه نیست که فقط یک اپلیکیشنی دانلود شود و کاربران از آن استفاده کنند و حتما باید تعامل فیزیکی داشته باشند و این تعامل توسط سازنده تعیین می شود. یعنی سازنده می گوید که مبارزه در کجا صورت بگیرد. فعلا این تعمل در ایران نمی تواند صورت بگیرد به دلیل اینکه تولید کننده چنین تصمیمی را هنوز نگرفته است".

سخنگوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مورد استفاده از فیلترشکن به منظور استفاده از این بازی گفت:"حتی اگر کاربر از فیلتر شکن استفاده کند فقط می توانید بخشی از بازی را تجربه کند و بخش تعاملی بازی برای او ایجاد نمی شود. در کشور ما شاید عبور از فیلترینگ راحت باشد اما چون عرضه بازی حتما باید از مبادی رسمی باشد، ما می توانیم جلوی آن را بگیریم".

وی افزود:"بنیاد ملی بازی های رایانه ای طی تعاملی که با شرکت نینتندو داشت، اعلام کرد اگر قرار است رسما وارد ایران بشوند باید دو شرط را رعایت کنند. مورد اول، به دلیل ذخیره شدن اطلاعات کاربران در سرور های بازی، حتما باید سرور این بازی داخل ایران قرار بگیرد و مورد دوم مکان هایی که قرار است برای مبارزه اعلام شود باید زیر نظر بنیاد ملی بازی های رایانه ای باشد".


هادی کافی معتقد است که این بازی از تکنیک واقیت مجازی بهره میگیرد. یعنی تلفیق واقعیت مجازی و واقعیت فیزیکی به طوری که کاربر در عین حال در فضای مجازی بازی می کند در فضای حقیقی هم تعامل دارد. این بازی با استفاده از دوربین موبایل صورت میگیرد و زمانی که با دوربین مشغول بازی هستید از محیط اطرافتان هم فیلم برداری میکند. برخی از کارشناسان گفته اند این فیلم برداری می تواند برای موارد جاسوسی مورد استفاده قرار بگیرد. زیرا هم مکان دقیق فیلم برداری مشخص است و هم خود محیط.

آقای کافی مشکلات امنیتی بازی را اینگونه بیان کرد: "از لحاظ مشکلات امنیتی تا الان مشکلات زیادی در سراسر جهان ایجاد کرده، حتی مواردی مثل دزدی و چند مورد قتل اتفاق افتاده است و اتفاقات امنیتی که در کشور ها رخ داده باعث شده تا واکنش های مقامات سیاسی و نهاد های امنیتی برخی از کشورها پرنگ شود. اینکه در ایران چه اتفاقی خواهد افتاد نامعلوم است اما آن چیزی که ما می دانیم، این است که بنیاد بازی های رایانه ای طبق قانون جلوی انتشار بازی هایی که به حوزه امنیتی یا حوزه فرهنگ کشور اختلال وارد کند را می گیرد."

وی در خصوص دانلود این بازی از سایت های متفرقه گفت: "نسخه آلوده این بازی در بسیاری از سایت ها قرار دارد و این خودش یک ویروس به حساب می آید و به دلیل اینکه این بازی رسما وارد ایران نشده است افرادی که به صورت غیر رسمی به استفاده از این بازی اقدام کنند و از سایت های نا معتبر و متفرقه دانلود کنند، ممکن است به خودشان و دستگاهشان آسیب وارد شود."

کافی در خصوص ساخت بازی‌ای مشابه بازی پوکیمون گفت: "این بازی ایده خیلی جذاب و جالبی دارد و الان تولید کنندگان ایران و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در صورتی که هرگونه سرمایه گذار یا نهادهایی توان سرمایه گذاری دارند، آمادگی خود را اعلام کنند، ما می توانیم از آنها استفاده کنیم و این بازی را به صورت بومی و با استفاده از همین ایده یاد شده تولید کنیم به شرطی که از  معیارها و هویت کشور خودمان استفاده شود."

پوکمان اعتیاد آور تر از هروئین

از مشکلات دیگر این بازی که خطرات جانی برای کاربرانش فراهم کرده مکان هایی است که پوکمان‌ها در آنجا مستقر می شوند. در مواردی این مکان ها روی خط ریل راه‌آهن، وسط اتوبان، روی پشت‌بام بوده که چندین نفر در پی یافتن این هیولاها به شدت زخمی شده‌اند. روز چهارشنبه هفته اخیر سه کودک 2،4 و 6 ساله در ایالت میشیگان آمریکا در جستجوی هیولای نزدیک خانه 24 ساعت ناپدید شده بودند.


در مورد جدید که در سن‌دیگو آمریکا رخ داد دو مرد که به دنبال رد پای یک پوکمان از فنس یک محوطه بالا رفته بودند یکی از ارتفاع 15 متری و دیگری از ارتفاع 27 متری سقوط کردند و در حال حاضر به بیمارستان منتقل شده‌اند. بعد از انتشار این بازی تعداد اتومبیل‌هایی که چراغ قرمز را در شهرهای آمریکا رد کرده‌اند چند برابر شده و در یک حادثه یک مرد 28 ساله خودرواش را به یک درخت کوبید.حوادث رخ‌داده در طول یک هفته که این بازی تنها در برخی از کشورهای دنیا عرضه شده این هشدار را در پی دارد که به دنبال عرضه جهانی این بازی احتمال رخ دادن حوادث ناگوار دیگری از این دست و حتی خطر مرگ کاربران را تهدید کند.
گزارش از محمد مهدی میران زاده

 

Authors: http://www.yjc.ir

منبع خبر باشگاه خبرنگاران جوان

پیشنهادات امروزمون چیه؟

ads
ads2